Gå til innhold

Canon Ixus 700 vs. Nikon Coolpix 7900

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er blandt de bedste, ja men til den pris kan du få mange andre gode kameraer som jeg synes du skal overveje.

Nikon Coolpix 7900: Bedre billedkvalitet og flere nyttige funktioner.

Canon Powershot S60/S70: Bedre optik end IXUS og flere manuelle muligheder. Dog lidt større

Ricoh Caplio R2: Det hurtigste kompaktkamera til dato! Suveræn ydelse

Lenke til kommentar

Søk etter de på forumet. Er skrevet tonnevis med poster spesielt om Nikon Coolpix 7900 og Ricoh Caplio R2. Søk gjerne også på Nikon Coolpix 5900 som er nøyaktig lik 7900 bortsett fra to megapixler mindre (de er derfor sammenlignbare... det du leser om det ene gjelder også for det andre).

Lenke til kommentar
I tv2 hjelper deg fikk Canon Ixus 700  best i test, er ikke det best da?

Hehe... ikke nødvendigvis. TV 2 hjelper deg-testene (vanligvis i samarbeid med Din Side) skal man ikke stole på. I de testene vinner Canon nesten alltid uansett hvor dårlig kameraet måtte være. Et eksempel er en videokameratest der Canons kamera var det klart dårligste på blant annet bildekvalitet og lydkvalitet. Allikevel vant det... fordi det hadde mere zoom? Din Side, TV 2, Digital World, Hjemme PC, IT-Avisen, Dagbladet og andre medier som ikke har fotografi som hovedemne, har de testene man skal stole aller minst på, fordi samme person tester alt fra jordbær til kamera.

Nikon Coolpix 7900 har vunnet mange tester det også, mot blant annet Ixus 700. Coolpix'en vant faktisk TIPA awards for beste kompakte lommekamera 2004/2005 i konkurranse mot blant annet Ixus 700. TIPA awards er en verdensomspennende og veldig anerkjent pris som kun deles ut til de beste kameraene (og ja, TIPA awards er rettet spesielt mot foto).

Ikke stol på enkeltstående tester... preferansen til testerne har mye å si, og at Canon alltid vinner hos Din Side sine tester virker litt rart. I denne testen har nok Ixus navnet veid tungt. Joda, Ixus 700 er et veldig godt kamera, men de fleste som sammenligner Ixus 700 og Coolpix 7900 mener blant annet at sistnevnte gir best resultat, har flest nyttige funksjoner, er best å holde og har best batterikapasitet. Designet er også veldig fint synes jeg... stilig med svart (sølv er så oppbrukt i mine øyne, selv om du kan få det i sølv også).

Ta en tur til butikken og hold kameraene, så finner du fort ut hvorfor Coolpix 7900 foretrekkes av mange. Grepet er genialt, og selv om det gjør kameraet ørlite større enn Ixus 700 på den ene siden, så gjør det at man faktisk kan holde det stødig og godt med en hånd. Men les mer på forumet, så skjønner du straks hvorfor så mange mener det er det beste lommekameraet pr. dags dato. Koster noen hundrelapper mindre også, hovedsaklig på grunn av at du betaler for designet og navnet på Ixus'en.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Det er egentlig ganske vanvittig hvordan Din.side.no, til tross for sin svært begrensede kompetanse, benyttes av bl.a. TV2 hjelper deg mht. tester og anbefalinger. Nå er ikke jeg noen ekspert på foto, men data, flatskjermer og hjemmekino vet jeg litt om. Og mye av det som er skrevet på Din.side.no om sistnevnte er det reneste sludder og vas. Tull fra ende til annen. Av og til virker det som om "testerne" deres knapt vet foran og bak på det de tester. Egentlig kunne de likesågodt la en ape kaste en terning, og karaktersette testobjektene deretter. Kanskje de da hadde spart litt tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...