Ruudi Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Kjøpte meg en prosessor amd +3700 boxed socket 939. på denne var det beskyttelse på prosessoren og en type kjølepasta allerede påsmurt på kjøleribba. etter at den hadde vært montert ett par dager, prøvde jeg å fjerne den igjen. Da var kjøleribba veldig hard å løfte opp fra prosessoren, så jeg våget ikke fjerne den med tanke på at jeg kunne skade den. noen tips om dette hadde vært flott Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Det er normalt at det er litt vanskelig å fjerne kjøleren fra cpu'en etter en liten stund. Grunnen er at pastaen er litt som en seig lim, på en måte. Eksempel på hvordan du kan fjerne kjøleren: La maskinen stå på litt (Gjerne under load, slik at det blir litt varmt), slå av maskinen, og stapp hodet inn i kabinettet Vri kjøleren forsiktig med og mot klokken (Som en runding hvis du skjønner), samtidig som du forsiktig prøver og løfte kjøleren ifra prosessoren. Lenke til kommentar
Ruudi Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2005 Takk for forslaget Problemet med det er at hovedkortet er defekt, så maskinen henger seg opp med en gang i oppstart. Er ikke sikker på om det vil generere nok varme, men skal prøve. vri kjøleribba?? det er ikke akkurat mye plass til vridning når den sitter i socketen... men litt forsiktig mikroskopisk vridning skal jeg vel få til Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Er ikke så mye som skal til, bare noen bevegelser vil nok løsne den litt. Det gjorde det iallefall til meg (Intel jeg da, men). Velkommen til forumet by the way Lenke til kommentar
juleribba Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 hårføner er praktisk men vær forsiktig så det ikke blir for varmt Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Ja, velkommen hit Ruudi! Problemet ditt er vel viden kjent, som adhesjon. Saken er jo den at anleggsflaten mellom kjøler og IHS (Integrated Heat Sink) er ganske stor, og dermed vil den termiske pastaen mellom kjøler og IHS mer eller mindre virke som "lim". Trikset er, som allerede nevnt, å vri kjøleren løs fra prosessoren i små "step". Om du samtidig bender kjøleren konsekvent til én side, vil du til slutt sørge for at luft slipper inn imellom kjøler og IHS, slik at kontakten mellom delene gradvis reduseres. Med litt tålmodighet, så får du til slutt løs kjøleren! Ikke bruk for mye makt! Da risikerer du å rive løs CPU fra sokkelen, og i verste fall også å bøye / rive av flere av "beina" på CPU. Tålmodighet er en dyd, spesielt i denne sammenheng! Lenke til kommentar
Ruudi Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Ja det gikk til slutt Kanskje litt mer med makt enn smidighet, men ser greit ut. takk for tips og velkomst, virkelig positivt overrasket over hvor fort jeg fikk svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå