Gå til innhold

Zepto 2215w - bra studentmaskin

Anbefalte innlegg

Eg fekk min bærbare pc for snart to veker sidan, og tenkte eg skulle skryte litt av den.

Eg gjekk på zepto.no og fulgte den reklamebanneren som står oppe på sida, for då blei pcen 2000 billegare enn om eg berre valgte å konfigurere den vanleg i menyen.

Eg kjem ikkje til å køyre nye spel på den, fordi det gjer eg heime med skikkeleg skjermkort, men maskina er midt i blinken fordi eg slepp å bruke pengar på skjermkort når eg ikkje har bruk for det.

Maskina i ei ok maskin i billegklassen som ikkje er egna for speling, og specsa er slik:

Pentium "Dothan" Centrino 1,6

512RAM

60GB 5200rpm

Trådlaust nettverkskort 55Mbit

1280x800 15,4"

Gigabit-nettverkskort

Modem

Innebygd møkkaskjermkort som delar minne med systemet

Minnekort-lesar

MP3-spelar-funksjon med alle kontrollknappar frampå pcen.

Pris: ca 9000,-

Eg skal ikkje drive reklame for zepto, men grunnen til at eg kjøpte frå dei var at maskinene deira ser kule ut, og at eg har høyrt at dei har god service. Dette stemte, og maskina fungerar flott. Den er veldig støysvak, og når den stasjonære maskina er i same rom, kan eg ikkje høyre om laptopen er av eller på. Maskina virkar solid og knappane/padden er bra.

Den kan dessutan spele ganske høg musikk, og dette er kjekt, så eg slepp å drasse med datahøgtalarar når eg skal sitte på skulen og jobbe.

Batteriet er bra òg. Ser ut til å halde opp mot fire timar.

Dette er mi personlege meining. Kan hende har andre opplevd anna med denne maskina, men eg har iallfall berre hatt gode erfaringar så langt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver og tenker på denne maskinen selv. Tilbudet varer ut uka visst. Trodde det var sonoma-prosessor på den der jeg....

Jeg vurdere maskinen opp mot cl56 fra netshop (www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5728), men er veldig i tvil...

Hvor dårlig er det skjermkortet egentlig???

Fungere den musestyreren bra?

Lenke til kommentar

Ja, padden fungerar bra. Det er òg ei pil til høgre på den som du fører fingeren opp og ned på, og den fungerar som musehjul.

Eg har iallfall ikkje noko vondt å seie om maskina. Eg spelar spel under DosBOX og ScummVM på den for gøy, men hardare spel ala GTA og Half-Life brukar eg heimedataen til. Eg hadde ikkje råd til å putte pengar i skjermkort på laptopen, men hadde ikkje bruk for å gjere det heller. :o)

Lenke til kommentar

Er rett før jeg bestiller maskinen nå. Fortsatt fornøyd?

Tviler mest på skjermkortet egentlig, men skal jo ikke spille noe særlig. Vil det virke begrensende på noen annen måte enn ved spilling?

Vil spill som age of empire og andre lignende strategispill kunne fungere? Evt. CM?

Greit å holde en viss mulighet åpen.

Støyen er også lav ikke sant. Jeg liker også at det fortsatt blir rimlig med tv-tuner!

Lenke til kommentar

Det at skjermkortet er såpass low-end, merkar du ikkje på anna enn speling, nei.

Det er kun i 3D-rendererte program (altså spel) at du merkar forskjell på kva skjermkort du har, så lenge det har nok minne til å støtte fullt antall fargar ved dei høge oppløysingane (sånn 16MB/32MB +, det har alle skjermkort i dag).

Det er ei fin arbeidsmaskin, og ein kan godt emulere gamle spel, med foreks DosBOX, ScummVM eller tv-spel-emulatorar. Det er den einaste spelinga eg brukar den til, i tillegg til bridge på internett. ;o)

Eg kjøpte uten TV-tuner, så den har eg ikkje testa. Maskina er veldig støysvak etter mi meining. Ein kamerat har bestilt samme maskin no, og han får den sikkert i slutten av veka. Kan be han legge inn ein kommentar her når han har fått den opp og gå.

Endret av Metalicat
Lenke til kommentar

Eg har faktisk testa Age of Empires 2, og det flaut heilt fint.

Når det gjeld speling, så er det nok best å velge ein ikkje-widescreen pc uansett, fordi bildet blir "dradd" og folka alt for breie.

Eg veit ikkje noko om kva modell maskina er bygd på, men under står det MODEL DL71.

På batteriet står det forresten 4300mAh, ikkje at det har med modell å gjere, men likevel.

Endret av Metalicat
Lenke til kommentar

Da har jeg banket inn en bestilling. Dette blir spennende.

Veldig vanskelig å bestemme seg, men jeg synes det ble en bra pris

Znote2215W WXGA 1280x800

Intel Pentium M 730 1,6 GHz, 533 Mhz fsb

60 GB 5400 rpm

DVD +- R/RW Dual layer

512 MB ram SoDDR PC3200 400MHz

W-lan Intel Pro Wireless 2715abg 54bit

AVerMedia AVerTV Cardbus TV tuner

Silketrekk+skjermrens

inkl. frakt nok 10450.

Skal nok duge til mitt bruk.

Vet noen forresten om det går an å kople ut padden, gjennom Windows eller noe... Jeg finner det kanskje ut snart selv, i og med at jeg snart får maskinen, men jeg vet ikke om mine kunnskaper strekker helt til...

Moro!

Endret av grukk
Lenke til kommentar

Jeg vurderet den maskinen også, var på nippet, men ble litt skremt av alt snakket rundt vifter og viftestyring i6000-tråden.

Har et par kamerater som har vært borti Dell tidligere og maskinene ble litt skralle etterhvert.

Håper Zepto er bedre...

Endret av grukk
Lenke til kommentar

Har nå fått maskinen i hus. Virker helt grei så langt, men et par ting jeg ikke er helt storfornøyd med:

¤Den virker overaskende stor. Dette er på grunn av widescreen. Var forberedt på dette, men likevel litt overaskende.

¤Harddisken klikker jevnt hele tiden (tror det er harddisken i hvert fall) En svak klikkelyd som er tilstede så lenge jeg gjør et eller annet.

¤Jeg trodde tv-tuneren kunne bygges inn i maskinen, men den er kun et kort som stikker ganske kraftig ut på siden. Denne overaskelsen får jeg vel også ta på min egen kappe. Litt mer innsikt kunne nok fortalt meg dette på forhånd.

¤Tastaturet virker solid, men litt bråkete. Ganske høy lyd når man skriver. Ikke bra.

Men maskinen virker uansett solid, og det er lite lyd ellers. Hører lite til viften og når den starter er det bare lit brumming å høre. Den startet ikke ved avspilling av DVD og det er jeg fornøyd med. Den startet likevel ved spilling av enkle spill på f.eks vg.nett, det var jeg ikke så fornøyd med.

Jeg lurer på: Kan man få en pc hvor vifta ikke kjører i det hele tatt??Jeg leste testen av cl56 på dinside og der sa de den ikke ga fra seg noe lyd. Kan dette stemme?

Jeg vuredere å bytte den inn mot Zepto znote 4200 (CL56), men vil gjerne unngå det da...mye stress...

Lenke til kommentar

Den er ikkje stor til å vere 15,4" widescreen. Skjermen er jo nesten heile størrelsen på maskina.

Den klikkinga ville eg prøvd å finne ut nøyaktig kva var, for den har ikkje eg. Eg har iallfall ikkje merka noke til den. ? Eg kan igrunnen ikkje høyre harddisken anna enn akkurat når maskina jobbar, men den er meir stille enn enkelte av dei stasjonære diskane eg har. Kor mykje ram har maskina di? Har du sjekka at ikkje alt minnet er i bruk, slik at maskina jobbar på virtuelt minne (harddisk)?

Tastatur-knappane lagar litt klikkelyd, men ikkje veldig mykje. Det finst mange maskiner som er meir stille å trykke på, though.

Eg må seie at denne maskina er mykje stillare enn mange andre laptopar eg har testa, men hadde vore artig med ei totalt stille maskin, om det går ann å få til.

Blir spennande å sjå om andre har erfaring med denne laptopen etterkvart, og sjå kva dei seier.

Lenke til kommentar

Veldig hyggelig med noen tips.

Jeg kjøpte maskinen med 512 ram. Vet ikke om den bruker alt, vet ikke helt hvordan jeg sjekker det heller... Finnes det en enkel måte du kan beskrive for meg her kanskje??

Jeg hører et lavt klikk ca. hvert 1/2 eller 1/3 sekund. Ikke merkbart med litt lyd i rommet, men f.eks på lesesal kan det bli litt irriterende...

Jeg blir mer og mer fornøyd egentlig. Mye raskere enn noen annen jeg har prøvd i hvert fall...

Jeg burde kanskje inverster i litt mer minne. Kan jeg da eventuelt kjøpe hvilken som helst brikke, uansett størrelse, eller må dette matche?? Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar

Viss lyden er det eg ville kalle "knatring", omtrent som brennande einebusk, berre stillare, trur eg det du høyrer berre er harddisken som jobbar. Viss du har ei stasjonær maskin, kan du prøve å skru av dekselet og legge øyret inntil harddisken der og sjekke om lyden er lik (kan variere veldig frå disk til disk), men denne "knatringa" er heilt sunn og ufarleg.

Om du trykker CTRL+ALT+DELETE og velger "Ytelse", kan du sjå på Tildelt minne (kB), og sjekke "Totalt". Eg har 512MB ram, og totalt tildelt minne er 318336kB (318336 / 1024 = 310MB), altså er 310MB minne i bruk. Dersom totalt tildelt minne hos deg er over 512MB (524288kB), betyr det at du brukar meir minne enn det du eigentleg har. Dette fiksar laptopen ved å låne litt harddiskplass til å lage seg "virtuelt minne", slik at ikkje alt skal stoppe opp om du skulle fylle opp dine 512MB ram. Å arbeide frå harddisk er mykje treigare enn å arbeide frå ram, og harddisken vil måtte jobbe mykje meir enn den eigentleg skal. Dersom laptopen din brukar såpass mykje minne, må du sjå på kva som tek opp så mykje minne-plass.

Sjølv om ikkje du brukar av det virtuelle minnet, vil maskina jobbe ein del frå disk, og knatringa vil vere der i meir eller mindre grad.

DERSOM lyden du høyrer er ein meir bestemt klikkelyd, KAN det vere straumkontakta til disken som er laus/dårleg, eller disken som har ein feil, men eg trur ikkje det er tilfelle, då maskina di ikkje henger seg opp eller kræsjar (det er jo OS-disken det er snakk om). Eg hadde ein dårleg straumkabel ein gang, og då dreiv disken å skrudde seg av og på, og stasjonen "forsvann" til eg hadde reboota, men dette var ikkje disken der OSet låg.

Eg trur eigentleg det er heilt ufarleg jobbing frå disk du høyrer, men om du er veldig i tvil kan du jo ta ein telefon til Zepto, og legge telefon-mikken inntil pcen så dei får høyre. ;o)

Endret av Metalicat
Lenke til kommentar

Først, tusen takk for at du tar deg tid til å følge opp mitt pc-kjøp.

Skal sjekke opp dette med minne så fort jeg kommer hjem fra jobb. Regner egentlig med at det er som det skal. Maskinen er veldig kjapp, synes jeg da.

Jeg tror det er disken jeg hører. Det virker som lyden kommer fra området rundt cd/dvd-rom...vet ikke om disken ligger der. Den er til stede ved så sant jeg gjør nå, surfer på nettet el.

Et eksempel. Jeg starter explorer. Da hører jeg den knatringen du snakker om et øyeblikk. Dette er nok da disken som jobber. Etter at denne knatringen er over fortsetter disken å lage små tikkelyder - det høres ut som skiva blir dyttet en runde sånn innimellom... Det er ingen høy lyd, kun litt tikking. Den er ikke veldig plagsom, men jeg kunne klart meg uten den...

Men det er kanskje sånn det skal være, jeg går ut fra at det lagres litt informasjon jevnt over hele tiden...

Ellers må jeg si at jeg er veldig fornøyd. At den bråker lite (utenom tikking) er det beste. Hører ikke viften i det hele tatt etter timer med surfing, med laderen i...

Har ikke testet batteriet enda, har bare ladet det opp en gode 18 timers førstegangslading. Men det blir spennende.

Godt fornøyd nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...