Gå til innhold

Topp skjerm, men grovt TV-bilde (2005FPW)

AK47

Anbefalte innlegg

Jeg har en Dell 2005FPW. Kan anbefales på det varmeste. Det har aldri vært mer behagelig å jobbe med datamaskinen, for ikke å snakke om spillopplevelsen. TV-opplevelsen derimot skulle jeg tro det var noe å gjøre med. Derfor dette innlegget. TV-bildet blir grovt. Har prøvd å koble det direkte til skjerm med scart til S-video og jeg har prøvd via datamaskin med s-video via TV-kort. Bildet blir grovkorna og uskarpt, noe som overhodet ikke stemmer med skjermens gode kvalitet. TV-signalene kommer fra en dekoder (Triax).

Skal det være slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo sånn at et TV signal slett ikke kan gi bra bilder. Det er egentlig ingen fordel å bruke en bra, høyoppløselig skjerm til TV, som er lavoppløselig. "Feilene" i TV signalet blir bare mer tydelig på en slik skjerm.

Et klart mål for hvor mye informasjon som kan overføres er båndbredden. En PC monitor får et signal med 100 - 300 MHz, mens TV signaler er begrenset til ca 5 MHz. Det er igrunnen utrolig at vi kan bruke et slikt antikvert system fremdeles. Det er umulig å gjengi skarpe detaljer med så lav båndbredde.

Lenke til kommentar

Jo. Det må du forvente..

Native oppløsning på denne skjermen er 1680x1050.. TV kjører på en mye lavere oppløsning enn dette.. Bildet blir derfor strukket og tweaka til å passe med skjermen..

Resultatet er at bildet blir mer blurrete.. omtrent som å få inn et ok signal på hytta, med antenne tilkoblet TV'en.

Personlig syns jeg det funker greit nok... Men er en av TV'ene tilgjengelig i huset, og det går en film, foretrekker jeg selvfølgelig TV'en fremfor PC-skjermen med TV-kort..

Lenke til kommentar

En LCD skjerm har en fast native oppløsning, og bildet må skaleres opp (hvis du vil fylle skjermen), enten det skjer i skjermkortet eller i skjermen.

Hvis du kjører f.eks 640 x 480 til skjermen og krever at det ikke skaleres så vil det helt sikkert se skarpere og bedre ut, men tviler på at noen ville syntes det var tilfredsstillende med et så lite bilde.

Lenke til kommentar

Forklaringen er nok som de andre her sier at TV-signalet egentig er veldig dårlig. Når det så blir satt opp til en god monitor som i tillegg har veldig god oppløsning, så så ser du rett og slett hvor jævla dårlig det er.

Den reverse effekten har du kanskej sett om du kjører PC-bildet over til TV'en. Du kan bare glømme å lese normal størrelse skrift f.eks.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...