Gå til innhold

Må opp i lønn!

sjbnil

Anbefalte innlegg

Har en bachelorgrad i IT fra 2004. Som de fleste i faget vet var det ikke, og er vel strengt tatt ikke enda heller, lett å få seg jobb i IT med mindre man har de fete kontaktene, eller er sinnsykt sterk i programmering (hvilket jeg dessverre ikke er)

Jeg sleit et halvt år etter skolen, og fikk meg til slutt en jobb hvor jeg kunne legge verneskoene på hylla (kjørte truck på lager mens jeg søkte jobber :no: ). Jeg ble support-/driftstekniker for et firma i en annen by.

Jeg synes forsåvidt jobben er ok, jeg sitter i overkant mye og svarer telefonen, men folk er hyggelige, jeg lærer masse nytt, og ryktene skal ha det til at arbeidsplassen min sponser de evt sertifiseringene jeg vil ta (seff de som de føler at de får noe igjen av å sponse meg for), type Lotus Domino, Citrix og muligens en del Cisco.

Problemet er derimot at dette er i en annen by. Jeg pendler hver dag i egen bil, reisa tar cirka 40 minutter i 120 km/t fra dør til dør, pluss ettermiddagsrushet. Jeg svir av 2000,- i bensin hver mnd, pluss bombrikke, pluss valium på kvelden for å roe sinnet etter å ha sittet i kø i en time på en strekning som vanligvis tar fem minutter i normal fart. I tillegg er det forsikring (må ha fri km, kjører cirka 25000 i året bare i jobb). Bilen er en haug som jeg kjøpte for pendlinga, den er ikke noe avskrivning på.

Med driftslønn sier det seg selv at jeg taper på dette... Jeg hadde sittet igjen med mer penger ved å vaske kontorer i min egen by, alternativt sittet i kassa på rema rett rundt hjørnet.

Jeg har ingen "holier than thou"-holdning: men jeg har UTDANNING for svarte... den må da kunne være bedre lønnet enn det jeg har nå? Har godt under 300.000,-.

Så jeg har bestemt meg for å prøve å bytte jobb, kanskje "gren" innen IT. Kan sikkert finne meg en ny tilsvarende jobb i egen by og spare reiseutgiftene betraktelig, men jeg vet at der må jeg evt starte via et vikarbyrå, og lønna er ikke _mye_ høyere.

Alt ovenstående er egentlig kun til informasjon for å forklare situasjonen... Det jeg lurer på er om det er noen som vet hvilke type IT-jobber som betaler bedre, som man kan ha sjans til å få med en bachelor grad med fine karakterer og et halvt års erfaring som driftskonsulent?

Jeg desper snart... har huslån og full pakke, og hadde (etter sigende) sikkert tjent bedre ved å slutte jobben og tråle hovedstadens paradegate for flasker samt holde ut en skjev hånd og spørre etter en slant til en kaffe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

noe av problemene dine er din egen feil...

du kjøpte hus før du hadde fast jobb, uten å tenke på at du kanskje måtte ut av byen?

eller kjøpte du hus etter du hadde fått jobb og viste om pendlingen?

hvorfor ikke selge huset og flytte nærmere jobben?

utdanning har ikke alt å si innen it(eller noe annet) kontakter er det viktigste når du ska ha jobb, eller programmerings-kunnskaper, de to tingene er gull verdt.

du kan sjekke her:

https://www.aetat.no/sbl/as/stillingssok/enkelt.do

er en del ledige stillinger

Lenke til kommentar

Jeg ventet til jobben var en fast stilling før jeg søkte om lån. Jeg kjøpte i den byen jeg ønsker å bo, og som er fysisk mulig for meg å bo i; har en samboer som jobber i motsatt retning av meg, og vi var enige i å møtes på midten. Begge to har type stillinger som det ikke kommer 13 på dusinet av, så vi bestemte oss for å gjøre det på denne måten nå, skaffe erfaring i første omgang og deretter se oss om etter noe nærmere hjemmet.

Alt som er skjedd er nøye overveid i så måte. Jeg er fornøyd med faget mitt, jeg lurer egentlig på om det er noen tips på hva slags type stillinger man kan få med min bakgrunn og om det er noen formeninger om lønnsnivå på de stillingene.

Jeg er fullt klar over at Aetat finnes, samme med Finn, Jobworld, Stilling24 etc... Problemet er som du sier at kontakter er alfa-omega. Jeg kan selvfølgelig sende inn søknader og legge meg som nummer 401 i køen.

Greia er at nå HAR jeg jobb, om enn underbetalt, men det er en fast stilling. Jeg har akkurat begynt å tenke på å bytte. Derfor lurer jeg litt på hva som er greit å se etter...

Hva har folk i lønn innen feks SAP, Lotus-konsulenter, prosjekt/implementering.

Ja, jeg ser på lønn som en viktig faktor. Trodde ikke det, men ble forfjamsa da jeg snakket med en av de gamle kompisene fra lageret som tjente mange titalls tusener mer enn meg. Uten en dag utdanning.

Lenke til kommentar

Har du tatt opp dette med arbeidsgiver?

En kompis av meg som har samme stilling som stort sett alle i venneflokken vår ( prosjektleder ) og var i samme problem som deg. Ikke bare tjente han dårligst av oss alle, men han jobba ca 30-40% mer enn oss andre også.

Etterhvert blir dette en ond sirkel å kommme ut av. Man blir usikker på seg selv osv.

Vi satte oss alle ned og diskuterte problemet. Vi fant fort ut at han var en stor ressurs for arbeidsplassen som også hadde en dålrig ledelese.

Løsningen hans:

I snakk med sjefen sier han at han hadde en samtale med noen venner om lønn og fant ut at han tjente vesentlig dårligere enn disse. Med hans innsats og kompetanse kunne ikke dette være riktig?

Legger til at han ikke hadde baller til å gjøre noe annet...

En annen kompis sa fra til sjefen at han måtte ha fri noen timer, da han skulle på jobbintervju (Seff skulle han ikke det). Fikk jo dette og da han kom tilbake, var lønne opp med 150k :D

Poenget mitt er:

Få folk til å vite at du er ettertraktet. På den måten verdsettes du så mye mer :D

Lenke til kommentar

SAP er i vinden ja.

Når du sier godt innde 300K regner jeg med at du ligger rundt 270K eller der. Det burde du i alle fall gjøre i forhold til stilling, utdannelse og erfaring. I og med at du er i jobb burde du faktisk havne ganske langt opp på lista til tilsvarende jobber i nærheten - problemet er som du selv sier å finne de.

Har du vurdert å søke uavhengig av om firmaene i nærheten har lyst ut stillinger? Det er mange som sitter med et behov, men leter etter de rette personene uten å lyse ut stillingen umiddelbart. Viser du interresse og initiativ ved å ta kontakt vil de mest sannsynlig a en titt på kvalifikasjonene og se om de har bruk for deg. Det at du er i jobb er et stort pluss, og da havner du faktisk langt opp i bunken i forhold til andre søkere som finner en stillingsannonse på finn.no

Ut over dette er det lite å gjøre hvis du ikke har et kontaktnett å bruke. Ta deg en tur eller tre på byen og fiks noen praktiske venner :)

Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke det er realistisk å tjene noe særlig mer enn 250-300K i en jobb hvor man hovedsaklig driver med telefon support. Det er relativt lett å få folk til å gjøre en slik jobb. Det er lett å bli blendet av alle man hører om som tjener så mye i dag, men 300K er faktisk en god lønn for en nyutdannet person.

Har man to inntekter i husholdningen, så burde det absolutt være mulig å leve av en slik lønn. Kanskje du burde se på utgiftssiden litt også?

Uansett, se deg om etter jobber i stat og kommune innen drift og support av it-systemer. Det er en behagelig jobb med greie arbeidstider og meget godt overtidsbetalt.

Lenke til kommentar

270 i året er ikke ille for noen med bachelor. Selvfølgelig så finner du bedre betalte jobber, men i startfasen er det egentlig ikke noe å klage på.

Virker som om du har tatt på deg for mye kostnader på en gang (Hus og reiseutgifter). Dessuten, pendling 40 min+ hver dag er ikke unormalt.

Lenke til kommentar
Virker som om du har tatt på deg for mye kostnader på en gang (Hus og reiseutgifter). Dessuten, pendling 40 min+ hver dag er ikke unormalt.

Egentlig ikke. Jeg har tatt en jobb der jeg kunne få den. Det var dessverre i en annen by, men jeg tok den fordi det var det jeg fikk. Jeg søkte på 104 stillinger mellom juni og desember (sparte alle, og talte de opp), hvorav fire ledet til intervju, men jeg ikke gikk ut som vinneren. Når jeg da endelig fikk et tilslag, var valget enkelt.

Når det kommer til boligutgifter; jeg bor i Oslo, og jobber i Drammen. Leieprisene i Oslo er ikke _veldig_ snille. Vi har leid på kontrakt på et år, og måtte ut på markedet for å finne noe nytt i sommer. Da vi talte opp kronene, så vi at ved å spytte inn 1500 mer i mnd, kunne vi kjøpe en tre roms istedenfor å leie en _medium_ to roms. Og det er alltid bedre å eie enn å leie, pleier jeg å si.

40 min pendling hadde jeg taklet. Det er å sitte i stampekø på E18 mellom Sandvika og festningstunnellen i 45-60 minutter _hver dag_ som tar knekken på humøret mitt. Tro meg, det hadde knekt ditt også :wallbash:

Lenke til kommentar
Jeg tror nok ikke det er realistisk å tjene noe særlig mer enn 250-300K i en jobb hvor man hovedsaklig driver med telefon support. Det er relativt lett å få folk til å gjøre en slik jobb. Det er lett å bli blendet av alle man hører om som tjener så mye i dag, men 300K er faktisk en god lønn for en nyutdannet person.

300K utgjør vel..... 1500 mer pr mnd utbetalt i forhold til 270K? Det er penger det også.... 270K mener jeg er lavt, jeg sitter ikke BARE i telefon, men det hender jeg sitter og fjerndrifter litt.

Jeg har ingen store utgifter utover det man strengt tatt trenger (et sted å bo, mat på bordet (og jeg spiser ikke på Bølgen & Moi), samt andre "selvfølgelige" ting som en telefon osv). Jeg husker ikke sist gang jeg hadde råd til å gå bazongas i en klesbutikk. :cry:

Lenke til kommentar
har du ikke fleksitid da? Slik at du kan kjøre uteom rushen?

eller kan du ikke ta toget?

Dessverre... arbeidsplassen min ligger for langt unna togstasjonen. Måtte evt kjøpt busskort for TIMEkspressen for å kjøre fire stopp... Var ikke lønnsomt så jeg investerte i en haug av en bil.

Fleksitid: :no:

Mens denne tråden har levd har jeg imidlertid funnet ut at jeg HAR litt kontakter... skal pleie dem litt, har et tilbud halvveis i lomma. Bør klare å komme meg til Oslo i alle fall innen jul :thumbup:

Lenke til kommentar

Norges værste vei om ettermiddagen det der ja. Skjønner godt at det er frustrerende. Jeg byttet jobb for noen år siden, mye pga reisevei og nå kjører jeg mot rushtrafikken både morgen og ettermiddag. Utrolig deilig.

Har du noen mulighet til å jobbe overtid da ? Hør med sjefen om du kan jobbe noen timer ekstra på kvelden. Tjener mer og kl. 18 er vel køen borte også.

Lenke til kommentar

De skulle laget en tunell fra Holmen inn til Sentrum... eller forbi kanskje, slik at veien inn til sentrum ikke var så belastet. Tror det er mange som kjører E18 som bare skal rett gjennom, enten nordover eller retning Nordstrand.

Edit: det skulle vært grunnlag for å miste førerkort hvis du var så tett at du gikk bensintom på E18 i rushen :p

Det er heller lite overtid. Har aldri vært redd for å ta i et tak, men det har vist seg å være lite å ta seg til etter normal arbeidstid.

Har søkt på ekstrajobb i helgene da. For å plusse på litt. :shrug:

Endret av sjbnil
Lenke til kommentar

Si meg, kjører ikke du mot rushen? Kjører selv en del til og fra Sandvika i jobben, og jeg har aldri noen problemer med trafikken ut på morgenen. Inn på ettermiddagen kan være litt kjip, men det er aldri så ille som motsatt retning.

Når det gjelder lønnsambisjonene dine må jeg bare skuffe deg med å si at 270K i åre er helt akseptabel begynnerlønn i bransjen. Jeg jobber selv med drift og support. Jeg sitter overhodet ikke i telefonen, men er ute store deler av dagen og har ca samme lønn + litt goder.

Spør en hvilken som helst rekkrutteringsperson, eller folk med litt innblikk i bransjen så ser du at det er normal lønn. Vil du ha mer så benytt deg av tilbudet for sertifisering. Fordelen med at bedriften gir deg sertifisering du trenger i jobben er at du etterpå kan argumentere for at du er mer verdt både for de og andre, og dermed vil ha økt lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...