Gå til innhold

Orginal dato og croping til rett størrelse?

Anbefalte innlegg

Sitter å redigerer sommerbilder. Etter redigering lagres bildet med dagens dato. Dette er meget irriterende, når du skal sette bildene på plass i albumet, og alle har ny dato. Er det noen måte i Photoshop eller elements som gjør at jeg beholder datoen som bildet var tatt? Da tenker jeg på filnavnet skal være datoen som bildet var tatt.

I tillegg sliter jeg med å finne ut hvordan jeg kutter i bilder (cropper) og beholder den størrelsen jeg ønsker (10x13cm). Hvis du har et bilde som du kutter bort noe, så får du jo en ny størrelse som ikke er i rett. Hvordan fikser jeg dette? Eller hva er best mulig måte for å beholde kvalitet, samtidig som man kun får det utsnittet som er ønsket av bilde.

Håper at den er noen som kan hjelpe meg, da muligens varmen har tatt knekken på hjernecellene mine.... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Win XP Explorer kan du endre det som vises i detaljer. Trykk på Vis - Detaljer. Høyreklikk på kolonneheadingen. Her kan du bl.a. sette at du skal vise "Date picture taken". Standard visning er "Date modified" som alltid vil påvirkes av når man sist gjorde endringer i filen. Håper dette kan hjelpe deg med det ene problemet ditt. Forøvrigt lagrer jeg aldri over origilabildet når jeg endrer bilder. Det endrete blir alltid lagret som en kopi av originalen med et lite tillegg i filnavnet for å vise hvilken type endring jeg har gjort. Dette er viktig på alle komprimerte bilder (f.eks jpg) ettersom du mister kvalitet hver gang du lagrer bildet på nytt.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på filnavnformatet skulle være dato som bilde er tatt, slik at jeg kan sende det til fremkalling, og få retur av bildene med riktig dato på baksiden av bilde, slik at det blir lettere å sette inn i rett rekkefølge i fotoalbumet. Puh, lang linje, men jeg håper at du forstår.

Lenke til kommentar

Fant et program som jeg likte:

www.klingebiel.com%2Ftempest%2Fhd%2FStamp.htm

Dette tar dato fra exif og setter det som navn på fila! Hurra!!! Dette var akkurat det jeg så etter, så får jeg bare prøve å se om dette lover det det holder. Tusen takk, PerB for all hjelp.

Nå er det bare dette med cropping og rett størrelse, da..... så er jeg i havn :)

Lenke til kommentar
Nå er det bare dette med cropping og rett størrelse, da..... så er jeg i havn :)

Når du velger crop-tool i PS dukker det opp noen bokser på linjen under menylinjen der du kan velge format. Skriv in f.eks 13cm x 15cm i disse boksene så vil ps passe på at du får rett format på utsnittet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...