Gå til innhold

Litt spørsmål om Asterisk

Gjest Slettet-df17e

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-df17e

Spør her siden Asterisk da kjører på Linux :)

Jeg har nå skaffa meg ip-telefoni og har hørt litt om Asterisk, men er det noe vits og egentlig sette det opp ? Sikkert noen her som kjører det, så er det noe "kule" greier man kan gjøre med det :) Og er det mye plunder og få satt opp ?

Noe jeg syntes virker greit er att man kan blokkere inkommende nr og slik jeg har forstått det kan jeg videresende spesifiserte inkommende nr til en annen tlf i huset ?

Er det foresten stabilt? For kjedelig om tlf skal dette ut ofte pgr jeg fortsatt bor hjemme og fler i familien som bruker tlf.

Også en annen ting...

På routern min kjører jeg CC, noe jeg syntes virker ok. Men kan jeg dedikere bånbredde til ip-telefonien min ? Slik at man alderi vil klare og bruke for mye båndbredde. Min leverandør sier jeg trenger 80kbs begge veier, noe jeg gjerne kan "ta vekk" og da dedikere til telefon. Så noen tips her ?

Blei litt mye rot dette, men håper noen her har litt info/kunskap og dele med meg :)

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På routern min kjører jeg CC, noe jeg syntes virker ok. Men kan jeg dedikere bånbredde til ip-telefonien min ? Slik at man alderi vil klare og bruke for mye båndbredde. Min leverandør sier jeg trenger 80kbs begge veier, noe jeg gjerne kan "ta vekk" og da dedikere til telefon.

Er ikkje noko ISPane gjer? Er no rart om ISPane krev at brukaren sjølv må ordne at IP-telefonen får nok båndbredde.

ISPen eg har leverar IP-telefoni der IP-telefonien vert prioritert slik at den alltid har førsteretten.

Lenke til kommentar

Kom med en liste over funksjoner som "hadde vært kult", så skal jeg svare på om det er mulig (svaret er mest sannsynlig ja).

For å nevne nyttige funksjoner:

- talepost (med egne hilsener osv.. kan sendes til epost)

- callback (ring en gang og legg på. Asterisk ringer deg tilbake (gratis med rett abb) )

- IVR menyer i flere nivåer (trykk 1 for Ola, trykk 2 for Eli osv, også med forskjellige menyer til forskjellige tidspunkt)

- ikke ringe ved skjulte nummer osv (gjerne automatisk svare at man ikke gidder å svare når man ringer med skjult nummer)

- ikke ringe etter klokka X, men la bruker trykke 1 for å legge igjen talepost og 2 for å TVINGE gjennom samtale om det er dødsviktig (osv)

- ringe inn og kjøre en kommando (restarte server, router, eller "hvasomhelst" )

- gjøre opptak av samtaler (pass på at det er lovlig)

- konferanse (flere ringer inn og ender i konferanse, ev med passord)

- mange tilbydere , med failover

- forskjellige "handlinger" avhengig av hvilket nummer som ringes til, fra osv

Lenke til kommentar
På routern min kjører jeg CC, noe jeg syntes virker ok. Men kan jeg dedikere bånbredde til ip-telefonien min ? Slik at man alderi vil klare og bruke for mye båndbredde. Min leverandør sier jeg trenger 80kbs begge veier, noe jeg gjerne kan "ta vekk" og da dedikere til telefon.

Er ikkje noko ISPane gjer? Er no rart om ISPane krev at brukaren sjølv må ordne at IP-telefonen får nok båndbredde.

ISPen eg har leverar IP-telefoni der IP-telefonien vert prioritert slik at den alltid har førsteretten.

er jo ikke krav. de bare sier i fra så brukeren ikke har noe å klage på når iptelefonen ikke fungerer pga sønnen sitter og laster ned porr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...