LessThanJake Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Ting som kan gjøres på linux (men ikke på windows så vidt jeg vet): -- Oppdatere samtlige programer på maskinen med et par tastetrykk! -- Ha flere brukere logget inn samtidig, veldig nyttig! -- Flere brukere kan starte sine programmer under samme sesjon -- Du er ikke bundet til norsk eller engelsk Linux, men alle kan logge inn med det språkvalget de vil. -- Du kan la programmmer fortsette å kjøre etter at du har logget ut, f.eks. nedlastninger el.l. -- Du kan starte programmer fra komandolinjen og enkelt finne ut hva som er galt det skjer noe, får ikke meldinger som "x&jks4556 kunne ikke lese r98567" trykk ok. -- Du kan enkelt lage script som forenkler daglige gjøremål. Kanskje ikke så morsomt alt, men veldig nyttige ting. Annet som kan være morsomt er jo selvfølgelig å leke seg med WM og konfiguerer desktoppen, du kan jo også prøve 3ddesktop. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 cat /dev/mouse > /dev/hda1 ELLER hdc1 OSV Ikke rør på musa hvis du skriver dette Hva vil skje? Alle data som kommer fra musa blir routa til harddisken Alle rådata som kommer fra musdriveren (hvis du rører musa) blir skrevet i begynnelsen på første partisjon på første ide-medie Litt mere reelle forslag som viser at alt kan gjøres på komandolinjen - skriv ut musedata til skjerm cat /dev/mouse - eller noe helt annet, lag en thumbnail 120px høy av bilde.jpg convert -resize x120 {,thumb_}bilde.jpg - last opp siste versjon av hjemmesiden din til serveren den ligger på rsync -av --delete ~/www -e ssh server: anbefales å lære seg litt enkel scripting i bash!! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 -- Du kan enkelt lage script som forenkler daglige gjøremål. Dette er noe man også enkelt kan gjøre i Windows Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 ja, topic sier alt.. jeg har da installert linux na igjen, men bruekr det bare til vanlige greier som jeg gjorde pa windows, sa, hva kan man gjore som man ikke kan i windows? Er det vrient med norske tegn i Linux? I så fall er det Windows for meg. Godt å vite. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 -- Du kan enkelt lage script som forenkler daglige gjøremål. Dette er noe man også enkelt kan gjøre i Windows Har aldri skjønt windows helt, synes det er så ulogisk bygget opp og dårlig dukumentert. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Er det vrient med norske tegn i Linux? I så fall er det Windows for meg. Godt å vite. Det der kaller jeg å gi opp før man begynner, huff. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) Er det vrient med norske tegn i Linux? I så fall er det Windows for meg. Godt å vite. Kjempevrient. Man velger norsk tastatur under installasjonen. Se hva jeg kan a: æøå Endret 29. juli 2005 av RattleBattle Lenke til kommentar
.... Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) cat /dev/mouse > /dev/hda1 ELLER hdc1 OSV Ikke rør på musa hvis du skriver dette Alle rådata som kommer fra musdriveren (hvis du rører musa) blir skrevet i begynnelsen på første partisjon på første ide-medie Men vil ikke dette ødelegge partisjonen, da? -- Du er ikke bundet til norsk eller engelsk Linux, men alle kan logge inn med det språkvalget de vil. Ikke bare det, men norskbrukere står fritt til å velge mellom bokmål og nynorsk. Meg bekjent er det en valgfrihet særegen for GNU/Linux-plattformen. Er det vrient med norske tegn i Linux? Nei. Endret 10. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
operaman Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) Du kan sette inn korrupt minne i pc'en og se på alle feilmeldingene. EDIT: leif Endret 29. juli 2005 av operaman Lenke til kommentar
ratix Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 cat /dev/urandom >> /dev/mem Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Du kan sette inn korrupt minne i pc'en og se på alle feilmeldingene. EDIT: leif Du kan faktisk be kjernen om å ikke bruke de defekte delene av minnet! Lenke til kommentar
ratix Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 med ext2/ext3 så kan man isolere badblocks fra en harddisk og bruke den som en frisk en. Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) - skriv ut musedata til skjermcat /dev/mouse ..og terminalen din vil se slik ut (se vedlegg) etter litt flytting på musa, selv etter at du har trykket CTRL+C, skrevet help (tilfeldig kommando) og trykket enter. Edit: Filen var for stor til å lastet opp på forumet, ligger nå her Endret 29. juli 2005 av AfroDude Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 med ext2/ext3 så kan man isolere badblocks fra en harddisk og bruke den som en frisk en. Akkurat hva jeg trenger å gjøre her? Men hvordan gjør jeg det med reiserfs? Lenke til kommentar
Paull Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Stort sett det meste kan man gjøre på begge OS (Cygwin), det som stikker seg ut er: * Være innlogget mer enn èn person samtidig * (Endre og) Kompilere kjernen selv Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Stort sett det meste kan man gjøre på begge OS (Cygwin), det som stikker seg ut er: * Være innlogget mer enn èn person samtidig * (Endre og) Kompilere kjernen selv Cygwin teller selvfølgelig ikke, da kan jo jeg få BSOD og virus på linux (QEMU). Lenke til kommentar
operaman Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Du kan sette inn korrupt minne i pc'en og se på alle feilmeldingene. EDIT: leif Du kan faktisk be kjernen om å ikke bruke de defekte delene av minnet! Virkelig, hvordan, vanskelig? Lenke til kommentar
Paull Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Cygwin teller selvfølgelig ikke, da kan jo jeg få BSOD og virus på linux (QEMU). Hvorfor i all verden skulle det ikke telle med Cygwin? Cygwin er jo bare et POSIX-lag for Windows, ikke en fullstendig emulator ala VMVware eller QEMU. Man kan ikke kjøre binaries kompilert for Linux på windows helt uten videre, men det blir mye enklere å porte koden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå