Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

wlan i nabolaget

Anbefalte innlegg

Heisann.

Det har seg sånn at jeg skal flytte om noen uker til byen hvor jeg har fått meg leilighet.

Idag så har jeg catch som nettleverandør og er kjempefornøyd, derfor sendte jeg flyttemelding til dem og trodde at alt skulle gå fint (siden det er i byen)

Men neida.. der fikk jeg til svar at det ikke var mulig for meg å få bredbånd siden nettet i området var fullt.. :no:

jeg fikk også samme svaret hos andre nettleverandører..:mad:

mens jeg var i leiligheten en tur igår så var en kamerat med meg. og han hadde med den bærbare pc'en.. grunnen var at vi skulle leite etter trådløse nettverk i området som var åpne. og jada vi fant en god del.

den beste linja vi fant var ett stykke unna kanskje ca 600-800m i luftlinje fra der jeg bor. og det er oppi en skråning så det er minimalt med hindringer.

Men det jeg lurte på.. har noen tips til hva slags antenne jeg kan bruke til å få lengre rekkevidde? for det er utrolig trist uten internett når jeg flytter hehe :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-df17e

Tror desverre det kan bli vanskelig. Så vidt jeg vet sender akses-punkt maks 100m. For om det skulle gått lenger trenger man lisens ;)

Men det er uansett ulovelig og sitte på andre sin nettverk :tease:

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar

først wlan kan fint gå lengre enn 100m.

eks: naboen min bor 450m unna og han har kun normal dl-614+ hoss seg.

jeg bruker en 18db panel antenne og wrt54gs som er bosta til 100mwatt (det er fri sikt.

til toppen av tråden. sier di det er fult :=) he he he he ring til telenor si du skal ha en "FAX-linje" i huset. det koster deg 750kr. så rett før dem er ferdig og legge den opp (når montøren er i huset) ring til 05000 og si at du skal ikke ha den like vel.

så ring catch og si du skal ha adsl eller sdsl på den linja (husk få sambansnr av montøren sparer du 1-2dager i venting fra telenor som skal finne det frem)

jeg har selv gjordt for 4år siden :=) dem gravde 2km for meg :=) som dem self brukte noen uker på. så når di var ferdig og grave ringte jeg 05000 og sa : "F detta har tatt alt for lang tid, jeg skal ikke ha det. siden dere aldri klarer og levere. jeg nekter og betale di 750kr i etablering for noe jeg aldri har fått. "

ergo så slapp jeg di 750kr og :=) måtte vente 2mnd men men fikk sdsl :=)

edit:

glemte og si en ting at det er HORE og stille inn den antenna siden den må være nøyaktig på mm.

jeg selv brukte en 250mwatt boster så jeg fikk link nesten med enn gang. så brukte jeg netsumbler til jeg fikk best og tokk vek boostern

Endret av ranvik
Lenke til kommentar

Men den wlan antenna jeg mulig setter opp, jeg aner ikke hvilket nettverk jeg skal bruke enda:) jeg har finni ut at det er ett firma som leverer trådløst bredbånd i området. jeg kan se antenna deres fra vinduet:) fri sikt.

så hvis jeg ikke får til noe "gratis" tilkoblinger i området som er stabilt nok så kan det hende jeg signer opp der.. vet ikke om dere har hørt om det men det er ihvertfall

info her: Citynett :thumbup:

vi får se:) får håpe det finns gode åpne nettverk.. da slipper jeg jo den utgiften :tease:

Lenke til kommentar

til toppen av tråden. sier di det er fult :=) he he he he ring til telenor si du skal ha en "FAX-linje" i huset. det koster deg 750kr. så rett før dem er ferdig og legge den opp (når montøren er i huset) ring til 05000 og si at du skal ikke ha den like vel.

så ring catch og si du skal ha adsl eller sdsl på den linja (husk få sambansnr av montøren sparer du 1-2dager i venting fra telenor som skal finne det frem)

:hmm: Se, se... ikke værst.... det skal jeg prøve om jeg ikke får fiber som jeg har ventet på ganske lenge.

Lenke til kommentar

Mr_eXcite hvis du kjener noen som har en antenne bør du nok teste :=)

min er 100% stabil , selv om ikke naboens inet linjer er det.

jeg kjører pc'en mot den enne naboen som har 2mbit for torrent og sånt

og ip-tlf til en annen nabo som har kun 1mbit. funker fint.

Lenke til kommentar
he he he he ring til telenor si du skal ha en "FAX-linje" i huset. det koster deg 750kr. så rett før dem er ferdig og legge den opp (når montøren er i huset) ring til 05000 og si at du skal ikke ha den like vel.

jeg har selv gjordt for 4år siden :=) dem gravde 2km for meg :=) som dem self brukte noen uker på. så når di var ferdig og grave ringte jeg 05000 og sa : "F detta har tatt alt for lang tid, jeg skal ikke ha det. siden dere aldri klarer og levere. jeg nekter og betale di 750kr i etablering for noe jeg aldri har fått. "

ergo så slapp jeg di 750kr og :=) måtte vente 2mnd men men fikk sdsl :=)

Skal nok liitt mer til for å få TN til å grave 2km nå om dagen. :!:

Tror ikke d holder med å be om en "faxlinje"... Særlig hvis du har tlf fra før.

Hvorfor måtte du vente 2mnd. forresten?

Lenke til kommentar

steveak jeg måtte vente 2mnd siden det var under sommer ferien dems.

liksom førts gikk det 2uke før montøren kom og fant ut at det ikke var noe ledig fra sentralen. og opp til ditt jeg bodde. så gikk var det 3uke ferie og så 2uker graving. så 1uke før sdsl modem og sånt kom.

med sånn hjemme mekka Biquad antenne (WLAN) er du heldig hvis du får 10db.

men med legge til en parabol så blir det fort mye mer, men trur naboen lurer litt da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...