Gå til innhold

Panasonic NV-GS15 -> Brenne dvd?

Anbefalte innlegg

Hei, sliter littegrann med å koble til kameraet til pcn min. Sikkert noe banalt jeg gjør feil. tenkte å overføre videoen til pcn og så brenne en fancy dvd. Når jeg bruker programmet som følger med kameraet så ser det ut til at den kun kan brukes til bilder. Jeg har prøvd med Windows movie maker uten at den kan koble til og har også vert såvidt innom pinnacle studio 9. er det noen innstillinger på kameraet som må gjøres før man kan hente video fra det? Har også tv tuner på skjermkortet mitt men da jeg kobla til der så fant jeg ikke kameraet da heller. (bladde til kanal 142 så gadd jeg ikke mere.)

Når jeg har prøvd å koble til så har jeg satt kameraet i pause på avspillings "mode".

Hjelp mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stikkordet er firewire. Ein kan ikkje overføre video i full kvalitet frå tapen uten firewire-inngang på PCen. Men eit firewire-kort og kabel koster ikkje so veldig mykje.

Dette har vorte diskutert mange gonger i det siste, so viss du søker her på forumet vil du sikkert finne litt fleire tips.

Lenke til kommentar

Kan love deg at det er firewire-port på kameraet. Sjå i denne tråden. I det tredje innlegget (av lars91) er det ein illustrasjon av dei to ulike firewire-portane. Den nederste er den ein finn på DV-kamera. Om den er merka på kamera, kan det vere den er merka med DV-out.

Når det gjeld USB 2.0, so er det rett at forskjellen i fart ikkje er stor (firewire: 400Mbit/s, USB 2.0: 480MBit/s), men faktum er at firewire har vist seg å vere mykje mier effektiv og stabil når det gjeld å overføre video frå kamera, og er derfor standard. USB vert berre brukt for å overføre data frå minnekortet.

Lenke til kommentar

Dv utgangen du bruker er det samme som firewire. Dette er en 4 pins ingang som kan overføre filmer fra mini dv. Hvis du ikke har firewire på pcen må du kjøpe dette (kort). DET LØNDER SEG SOM REGEL IKKE Å KJØPE TIL FIREVIREKORT TIL BÆRBAR PC. (vet ikke om det går heller)

Lykke til

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dv utgangen du bruker er det samme som firewire. Dette er en 4 pins ingang som kan overføre filmer fra mini dv. Hvis du ikke har firewire på pcen må du kjøpe dette (kort). DET LØNDER SEG SOM REGEL IKKE Å KJØPE TIL FIREVIREKORT TIL BÆRBAR PC. (vet ikke om det går heller)

Lykke til

Hvorfor "LØNDER" det seg ikke å kjøpe et slikt kort til en bærbar..? Hvis man trenger et slikt kort så må man jo kjøpe det.. Hvorfor gi råd hvis du ikke har noe fornuftig å si..? Det tok meg 10sek å finne et Firewirekort kort til 295,-kr på Komplett.

Men det var ikke det trådstarter spurte om..

Hvis man har bærbar med Firewire er det som regel en 4 pins kontakt. Da må man kjøpe en 4/4 kabel. Hvis man har stasjonær pc så trenger man en 4/6 kabel. En slik kabel koster ikke mange kronene hvis man handelr på nett eller fx Binders. Jeg kjøpe et par kabler der, en2 meters 4/4 kabel til 89,-kr (koster 99kr nå), og en 4 meters 4/6 kabel til 170kr (koster 173kr nå). Koster rundt 80kr på Komplett.

Her står det at ditt kamera har DV utgang/inngang.

Uansett, sjekk hvilken kontakt det er på kamera og pc før du handler, da er du sikker på å få rett kabel.

Lykke til med videoredigeringen :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...