Gå til innhold

Kan jeg stole på denne mannen?

HåkonN

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en DVD-spiller av en kar på QXL. Spilleren gikk rasende billig som Kjøp Nå pris og derfor tenkte jeg at jeg skulle sjekke litt mer om denne karen.

-Han er registrert første gang for 2 dager siden.

-Ingen tidligere karakterer.

-Skal selge endel nytt, ganske attraktivt utstyr til ca. halvparten av hva han burde kunne få for det.

Mobil-nummeret er ikke registrert på noe navn, og E-postadressen tilhører et domene jeg ikke skjønner hvem som eier. E-postadressen ender på @sametinget.com. Sametinget, hva nå enn det er, har adresse sametinget.no og alle som har adresse der har @samediggi.no som endelse på adressen.

Nå han sendte meg mail, gav han meg kun kontonummeret sitt, sa summen, og skrev fornavnet sitt i bunn. Jeg derimot skrev fullt navn og alle telefonnummer i mailen jeg sendte til han først.

Har sendt han ny mail og sagt jeg trenger fullt navn og adresse før jeg overfører pengene. Men dette virker som et muligens svindelforsøk, bør jeg stole på denne mannen om jeg får hans navn? Har jeg noen mulighet til å annmelde/få igjen pengene hvis han virkelig er ute etter å lure folk?

Og, er det noen flere muligheter for å sjekke navnet hans mot f.eks tidligere betalingsanmerkning-database eller lignende? Alt som kan hjelpe meg å stole på denne mannen. Har ikke fulle navnet hans enda, men e-postadressen hintet til ett etternavn. Brukte skattesøk, men fant ingen som passet til det stedet han sender varen fra....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis fyren ikke er seriøs nok til å ville fortelle sitt fulle navn og adresse, kan jeg ikke tenke meg hvorfor du skulle stole på ham. Da må han ha noe å skjule. Og da er det like greit å bare gi pokker i hele dealen. Kan hende du ender opp med tyvegods.

Lenke til kommentar

Takker for raskt svar.

Nei, jeg vil ikke ende opp med tyvegods. Vet hvor kjedelig det er å bli frastjålet ting, derfor vil jeg ikke være en av de som kjøper det. Spurte han om kvitering i siste mail, men har fortsatt ikke fått noe svar. Setter uansett ikke inn penger før jeg har navn og adresse, men spørsmålet er hva hvis jeg får det. Vil jo stole på folk, men jeg vet ikke hvor utstrakt svindelforsøk er på QXL, og selv har jeg kun gode erfaringer (og karakterer deretter).

Har også hørt skrekkeksempler på hvor tregt rettsystemet i Norge er, og om folk som aldri har fått igjen pengene sine selv om svindlern er avslørt....derfor nøler jeg....

Dan: Har svart deg på PM. :smile:

Lenke til kommentar

Sant nok.

Kanskje bare sende en epost med den informasjonen du har sålangt til økokrim eller noe. Det virker jo utvilsomt som et svindelforsøk, men det skal jo dertil sies at vi kan ta feil.

Du kan jo alltids be vedkommende om en forklaring og samtidig fortelle at du vurderer å informere økokrim siden du synes det hele virker litt useriøst.

Jeg skal selvfølgelig ikke fortelle deg hva du skal/bør gjøre (det enkleste er å glemme det) - og du vurderer selv hvor mye tid og energi du ønsker å bruke på dette.

Det viktigste er at du (sannsynligvis) ikke gikk i fella :smile:

Lenke til kommentar

Hør her på en gammel QXL traver med endel karakterer. La deg ikke friste av dette tilbudet. Det lukter svidd fra ende til ende, og kanskje litt på midten også.

Hvis ikke vedkommende er villig til å oppgi fullt navn, adresse og tlf. nummer er han ikke til å stole på i utgangspunktet.

Jeg regner med at dere bor såpass langt fra hverandre at det er umulig å møtes, så da er det bare en løsning igjen. Han sender spilleren i postoppkrav til deg. Dette forutsetter at du gjør en avtale med postkontoret varen kommer til. Er du lokalkjent, så kan du spørre postekspeditøren om å få åpne pakken før du betaler fordi du er usikker på avsenderens seriøsitet.

Hvis du i tillegg finner deg en stikkontakt, hodetelefoner og CD, så kan du også få sjekket den der og da. Mulig dette blir litt komplisert, men det skader ikke å prøve. Uansett, så må du få postbetjenten til å vente til du har kontrollert varen. Hvis ikke, så er du like langt. Pakken kan inneholde gråstein for den saks skyld.

Som du skriver, så har ikke denne kroppen lange fartstiden på QXL, dette alene er jo grunn til engstelse. Når man melder seg inn på QXL, så blir navnet du registrerer sjekket opp mot adressen. Stemmer ikke dette overens, så blir du ikke medlem. Forøvrig er det en smal sak å melde på en nabo eller en hvilken som helst person. Dette har forekommet.

Til slutt nok en gang, til deg og alle dere andre som handler på nettet: BETAL ALDRI FORSKUDD TIL NOEN!

[ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-08-01 21:49 ]

Lenke til kommentar

Takker for det.... Har funnet ut en hel del mer om denne kroppen takket være Dan.... Venter med å legge det ut på forumet il jeg er sikker i min sak...men det er nå helt klart at denne mannen er en svindler.

Skal prøve å få kontakt med de andre som har lagt inn bud på andre gjenstander mannen har til salgs.

Forøverig har jeg alltid forskuddsbetalt, men kun når selgeren har gode karakteren og jeg er 100% sikker på hans navn og adresse +++....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-01 21:34, Veslemøy skrev:

Til slutt nok en gang, til deg og alle dere andre som handler på nettet: BETAL ALDRI FORSKUDD TIL NOEN!

Og tilsvarende kan man vel si til alle som selger varer på nettet: ALDRI GODTA ETTERSKUDDSBETALING! :wink:

Antar at en kunne gjort et kompromiss med 50/50 forskudd/etterskudd. Jeg velger nå å stole på selgere så lenge de har en bra rating, men så har jeg heller aldri kjøpt for betydelige pengesummer på nettauksjoner.

Deltar forresten for tiden i en auksjon på ebay der selgeren har en rating på 666. Bør jeg stole på ham :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-01 21:34, Veslemøy skrev:

[....]

Heh, på QXL solgte jeg kun hvis jeg fikk forskuddsbetaling. Men så er jeg en ærlig sjel sånn sett :wink:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Du fikk kontonr = alle personlige opplysninger (bare hvis du vet hvordan det funker, beklager men det er alt jeg kan si)

Ring QXL også. De er veldig behjelpelige med sånt. Ble svindlet der selv jeg :sad: Sendte noen folk over som fiksa det hehehehe

Lenke til kommentar

mail addr: @Sametinget.com kan skaffes fra http://www.portalen.no.

Her kan du få tak i mange attraktive og mindre attraktive mail addr. Som f.eks BergenPolitikammer.com, Damedoen. Har en Damedoen addr, men har ikke sjekket den på ei stund for jeg liker ikke siden deres...

Synes det er rart at ingen andre visste om portalen.no, trodde det var en ganske kjent side..

Mvh.

Morten Holje

VKII Kontor/Data

aka Boqs

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-02 00:38, Squeegie skrev:

mail addr: @Sametinget.com kan skaffes fra
.

Her kan du få tak i mange attraktive og mindre attraktive mail addr. Som f.eks BergenPolitikammer.com, Damedoen. Har en Damedoen addr, men har ikke sjekket den på ei stund for jeg liker ikke siden deres...

Synes det er rart at ingen andre visste om portalen.no, trodde det var en ganske kjent side..

Mvh.

Morten Holje

VKII Kontor/Data

aka Boqs

du kan jo få portalen mailen din rett i outlooken. selv har jeg en @grisefylla.com fra portalen :grin:

[ Denne Melding var redigert av: pegg på 2002-08-02 03:25 ]

Lenke til kommentar

Ringte QXL nå nettopp og la frem alle opplysninger jeg hadde. De bli meget imponert og glade for å få tilbakemelding på sånne ting. DE sjekker ut denne nye selgeren akkurat nå....

I følge den personen jeg snakket med var dette et åpenlyst svindelforsøk, og de stenger samtlige auksjoner med øyeblikkelig virkning når opplysningene er sjekket. I løpet av 2 dager har mannen lagt inn 19 auksjoner på populære ting til spotpris, han krever forskuddsbetaling til et kontonummer som tilhører en mann i stavanger (mens han bor i Finnmark) og den mannen er ikke registrert noen plass. Adressen hans tilhører ikke han engang... E-mail adressen er også "faket", og telefonnummeret hans er uregistrert. Han har heller ikke svart når jeg spurte om hans fulle navn og nummer. Ifølge ligningskontoret så er det heller ingen skattepliktige i Norge på verken hans eller kontoeierens navn....

Så da vil jeg spesielt takke Dan som tok seg tid til å hjelpe meg (og sikkert alle de andre som har lagt inn bud på andre ting av denne mannen). Slike svindlere trenger vi ikke i samfunnet.

Helst skulle jeg tatt med et balltre og besøkt denne kroppen, men tviler på at det gjør noe godt. Finmark er et stykke fra Akershus også så....hvis det i det hele tatt er der han bor....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...