Gå til innhold

Spøker det hos meg?


Anbefalte innlegg

Hei!

For en stund siden opplevde jeg noe litt merkelig.

 

Vi har to etasjer her med en trapp som er "delt" i to. Med en avsats i midten.

Og på veggen over den avsatsen henger det noen veldig gammle bilder.

 

Jeg gikk fra andre etasje og ned til avsatsen for å snakke med noen i stua.

Så plutselig knuste glasset på det ene bildet over meg av seg sjøl:wow:.

 

De i stua satt bare og måpet.

 

Så jeg lurer på. Er det mulighet for at gammelt glass bare kan knuse slik av seg selv? vil tippe det er 30 - 40 gammelt glass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du skal ta hintet, og pusse tenna og ta en dusj? :tease:

 

Ja, glass kan knuse av seg selv. Når glasset er montert i en ramme, så kan det hende det blir stående litt i spenn. Og materialtretthet som utvider seg over tid, kombinert med vibrasjoner fra deg når du gikk forbi, kan ha ført til eksplosjonen.

 

Det er forresten ikke uvanlig at drikkeglass av og til også eksploderer.

Lenke til kommentar

Det trenger ikke være noe stor temperaturforskjell for at spenningene i glass skal få det til å knuse. Jeg har tatt ut et romtemperert glass fra oppvaskmaskinen da det helt uten varsel knuste i hånda mi. Det gikk bra, men ble litt å rydde opp.

 

Jeg regner med "spøkelset" kan forklares med spenning i ramma, ennå mer spenning siden gulvet ga ørlite etter når du gikk forbi, litt lyd, kanskje et knirk som traff egenfrekvensen til glasset, og en av årets varmeste dager i Larvik (27 juli). Altså mange tilfeldigheter som fikk det til å knuse akkurat da.

Lenke til kommentar

Ble utsatt for noe lignende, bare mye verre for en stund siden.

 

Vi har pusset opp et av badene våre i 2000 og uten noen noe problem. Men i fjor sto jeg og dusjet og en hel dusjvegg 1,5 x 2meter sprengte mens jeg dusjet og jeg fikk alt glasskåret over meg. Helt tilfeldig. Hvis glass blir satt inn med litt spenning kan det sprenge etter 100år eller 2sek, kommer ann på hvor mye trykk det er. Varme og nedkjøling kan også gjøre sitt.

 

(Det var ikke morsomt å ligge på sykehus med rundt 10.000 glassskår på kroppen (naken), fikk erstatning av de som satte inn glasset :p, men lå 7 timer på sykehus og ble nappet for glass)

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke gammelt hus. Det er 1985 modell. Rekkehus. Med murvegger. Det er mullig det er det. Men glasset regelrett spruta utover. i relativt store glass skår.

Rart at ikke hele er knust, i mitt tilfelle gikk hele dritten til helvete. Det høres ikke helt naturlig ut. Hvis det skulle bli sprengt ville jeg tro at skaden ville involvere hele glasset.

Lenke til kommentar
Ble utsatt for noe lignende, bare mye verre for en stund siden.

 

Vi har pusset opp et av badene våre i 2000 og uten noen noe problem. Men i fjor sto jeg og dusjet og en hel dusjvegg 1,5 x 2meter sprengte mens jeg dusjet og jeg fikk alt glasskåret over meg. Helt tilfeldig. Hvis glass blir satt inn med litt spenning kan det sprenge etter 100år eller 2sek, kommer ann på hvor mye trykk det er. Varme og nedkjøling kan også gjøre sitt.

 

(Det var ikke morsomt å ligge på sykehus med rundt 10.000 glassskår på kroppen (naken), fikk erstatning av de som satte inn glasset :p, men lå 7 timer på sykehus og ble nappet for glass)

:ohmy: AU. det er noe jeg ikke vil oppleve, det høres J....., vondt ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Der jeg bodde før (et gammel, gammelt hus), skal det ha spøkt (jeg var for liten til å huske det). Blant annet hørte man klart og tydelig at noen gikk opp trappa, over en gang, og inn på et soverom.

 

Hører til historien at noen hadde hengt seg i uthuset. Kroken var der fortsatt når vi flyttet inn (vi skrudde den ned...)

 

EDIT: Leif.

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...