kristwa Skrevet 1. august 2002 Del Skrevet 1. august 2002 Ok, har lasted ned BitchX (tar.gz fil). Men det jeg ikke skjønner er hvordan man installerer noe i linux... Noen kommandoer eller. Skammer meg nesten litt for å spørre men Lenke til kommentar
smetho Skrevet 1. august 2002 Del Skrevet 1. august 2002 Hei. en tar.gz fil er en pakket fil, noe alà zip. Det man først må gjøre er å pakke opp denne: tar zxvf filnavn.tar.gz da havner filene i en egen katalog som vanligvis heter noe av det samme som filnavnet :smile: I denne mappen finner du som regel en INSTALL-fil som forklarer hvordan programmet skal installeres. Du bør lese denne i tilfelle det er noe spesielt med akkurat dette programmet. Vanligvis trenger du bare å skrive: ./configure (konfigurere programmet til ditt system og skjekker at alle kriterier for en riktig installasjon er til stede) Så må du kompilere programmet: make så plassere filene der de skal ligge: make install (må som regel gjøres som root) Sånn, da er installasjonen ferdig. Dette kan virke litt knotete, men når du får "dreisen" på det tar det deg noen sekunder :smile: Det finnes også rpm-filer. disse installeres vanligvis med kommandoen: rpm -Uvh filnavn.rpm Ellers så finnes det utallige programmer som utfører installasjon av rpm-filer. Sånn, håper dette var til hjelp. Nå skal jeg spise pizza, så bye!!! Lenke til kommentar
kristwa Skrevet 1. august 2002 Forfatter Del Skrevet 1. august 2002 Du har rett :smile: det ble knotete. Fulgte med og fikk til tar xzvf kommandoen. Så når du begynte med ./configure osv, så skjønte jeg ikke noe mere... Når jeg brukte kommandoen tar... fikk jeg filene bitchx, scr-bx og wserv. Hva blir neste steget? Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 1. august 2002 Del Skrevet 1. august 2002 da har du lastet ned prekompilert bx. kjør ./BitchX så skal det fungere hvis du har lastet ned for riktig arkitektur:) Lenke til kommentar
smetho Skrevet 1. august 2002 Del Skrevet 1. august 2002 med ./configure mente jeg at du skulle skrive akkurat det, så begynner masse rare greier og skje :smile: Du skal altså ikke gjøre noe mer...bare skjekke at den fullfører uten feil (en del errorer er det, men det er vanlig). Men så slapp du jo dette med BitchX :smile: Men greitt å kunne uansett... God sommer Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 smetho: fin forklaring :smile: Forresten: tar lager ikke nødvendigvis en egen mappe. Var en gang jeg antok det og fikk pakket opp ca. 120 filer i home katalogen min... doh. (dog alle som lager en _fornuftig_ tar-ball legger det i en katalog). Han andre: bruk ls -l (eller ls --color) så ser du om filene er "kjørbare". de med "x" som atributt (der det står -rwxrwxrwx, -rwxr-xr-x og sånt no) er kjørbare. Da kan du skrive ./filnavn for å kjøre de. Du bruker ./ fordi du må angi hvor de kjørbarefilene er så lenge de ikke er i PATH. . (dot) er directoriet du er i der og da, og / er for å markere at det er et directory. du kan også gå ut av katalogen å kjøre /home/dinbruker/BitchX/BitchX eller hva slags path du har... *babble* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå