Gå til innhold

Installere et eller annet :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

en tar.gz fil er en pakket fil, noe alà zip. Det man først må gjøre er å pakke opp denne:

tar zxvf filnavn.tar.gz

da havner filene i en egen katalog som vanligvis heter noe av det samme som filnavnet :smile:

I denne mappen finner du som regel en INSTALL-fil som forklarer hvordan programmet skal installeres. Du bør lese denne i tilfelle det er noe spesielt med akkurat dette programmet. Vanligvis trenger du bare å skrive:

./configure (konfigurere programmet til ditt system og skjekker at alle kriterier for en riktig installasjon er til stede)

Så må du kompilere programmet:

make

så plassere filene der de skal ligge:

make install (må som regel gjøres som root)

Sånn, da er installasjonen ferdig. Dette kan virke litt knotete, men når du får "dreisen" på det tar det deg noen sekunder :smile:

Det finnes også rpm-filer. disse installeres vanligvis med kommandoen:

rpm -Uvh filnavn.rpm

Ellers så finnes det utallige programmer som utfører installasjon av rpm-filer.

Sånn, håper dette var til hjelp. Nå skal jeg spise pizza, så bye!!! :grin:

Lenke til kommentar

Du har rett :smile: det ble knotete.

Fulgte med og fikk til tar xzvf kommandoen. Så når du begynte med ./configure osv, så skjønte jeg ikke noe mere...

Når jeg brukte kommandoen tar... fikk jeg filene bitchx, scr-bx og wserv. Hva blir neste steget?

Lenke til kommentar

med ./configure mente jeg at du skulle skrive akkurat det, så begynner masse rare greier og skje :smile: Du skal altså ikke gjøre noe mer...bare skjekke at den fullfører uten feil (en del errorer er det, men det er vanlig).

Men så slapp du jo dette med BitchX :smile: Men greitt å kunne uansett...

God sommer

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

smetho: fin forklaring :smile:

Forresten: tar lager ikke nødvendigvis en egen mappe.

Var en gang jeg antok det og fikk pakket opp ca. 120 filer i home katalogen min... doh. (dog alle som lager en _fornuftig_ tar-ball legger det i en katalog).

Han andre: bruk ls -l (eller ls --color) så ser du om filene er "kjørbare". de med "x" som atributt (der det står -rwxrwxrwx, -rwxr-xr-x og sånt no) er kjørbare. Da kan du skrive ./filnavn for å kjøre de. Du bruker ./ fordi du må angi hvor de kjørbarefilene er så lenge de ikke er i PATH. . (dot) er directoriet du er i der og da, og / er for å markere at det er et directory. du kan også gå ut av katalogen å kjøre /home/dinbruker/BitchX/BitchX eller hva slags path du har...

*babble*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...