Kamikazesmurf Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Heisann alle sammen! Jeg har en Acer Aspire 1692WLMI (Pentium M 740 (1,73GHZ), 512 ram, ATI X700 mobile - 128MB, osv... Denne begynner å slite med å kjøre de felste spillene mine (Far Cry, BF2, HL2, osv), og jeg har ikke råd til å kjøpe en PC til Jeg lurer på om det er noen måte å klemme noen ekstra fps ut av denne maskinen? Har sjekket i BIOS og det er ingen åpenbare måter å gjøre det på der i alle fall. Maskinen brukes stort sett som skrivebordsmaskin, men også litt av og til på reiser, så det er viktig at overklokkingen er reversibel med tanke på batterilevetid når jeg bruker den i forbindelse med jobben... På forhånd takk for alle svar Lenke til kommentar
IC7STORM Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) Overklokking er da alltids reversiell med mindre det blir en fysisk skade på "vitale" deler i maskinen. Overklokking av CPU kan du bare glemme, med mindre du kjøper en Dothan CPU og du har Sonoma-chipset. Da blir f.eks en 1,6 Dothan til en 2,13Ghz. Nettopp fordi en Dothan-CPU har 400Mhz FSB, så blir den tvunget opp til 533Mhz, dermed 2,13Ghz. CPU'en blir ikke overopphetet, skal ihvertfall ikke bli det. (1,7 = 2,26) Overklokking av grafikkort er ingen sak, bortsett ifra at det kan bli meget varmt. Mer info om overklokking av GPU (grafikkort) kan du finne på google, skulle jeg tro. Lykke til EDIT: Ser du sliter med Far Cry? Merkelig. Kjenner en som har R9700 på sin maskin, og kjører Far Cry som bare det, uten noen som helst problemer. Endret 26. juli 2005 av IC7STORM Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 Fsb på maskinen er på 533mhz, så da har jeg vel den kjipe cpu'en... Hvis jeg bruker f.eks ATI-Tool, vil ikke den uansett overstyres av "Power-Play"-funksjonen i skjermkortet (underklokker gpu når ikke kraften trenges) slik at jeg ender opp med stock speed igjen så snart ikke gpu'en kjører på max et lite øyeblikk? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Jeg har på følelsen av at det er noe annet enn maskinvaren som fremstår som hinder. Spesifikasjonsmessig er nemlig maskinen bra nok, og vel så det. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 Jeg tar imot tips og hint med åpne hender! Forøvrig bruker jeg siste versjon av alle drivere... Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) Og forresten får jeg dårligere fps-ytelse i 3d-vinduet til AtiTool med denne maskinen enn jeg gjør med gamlepcen (amd xp2600/512/ati9600xt) ligger nå på 82 fps average mot 98 på gamleboksen... Skulle jo tro at x700 var bedre enn 9600xt med like mye minne edit: skriveleif Endret 26. juli 2005 av Kamikazesmurf Lenke til kommentar
death_comes_rippin Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 jeg tror du bør installer xp på nytt og sjekke om den funker bedre da, for den pcen der burde absolutt funke bedre en det du sier. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 Dette var min første tanke også... Ny, ren installasjon kom på plass sist helg, så jeg har ikke rukket å fylle maskinen med så mye dritt ennå... Jeg bruker XP-Home, men det skal vel ikke ha noe å si... Ellers av programvare har jeg PC-cillin (antivirus), Openoffice, og Programpakken fra Acer som fulgte med maskinen. Pc'en er bare drøyt 2 mnd gammel, så jeg synes det er litt dumt hvis den skal bli utdatert allerede nå Lenke til kommentar
deleder Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 hm, kjører Acer-pakken mange programmer? Lenke til kommentar
IC7STORM Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Husk å formatere disken. IKKE installer overflødige programmer du ikke bruker. Og installer driverne først. Last også ned optimaliserte drivere fra www.omegadrivers.net Med de specsa du har på din maskin, skal du da fint klare å kjøre alle nye spill. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2005 Delte disken i 2 like store deler, og formatterte bege før jeg installerte windows på nr 1. Ellers lastet jeg ned drivere fra ati sine sider, da jeg ikke visste om omega sine drivere funker på radoen mobility (sto ikke noe om det noen steder). Acer-pakken med programmer er stort sett mediespiller og cd/dvd-programmer. Jeg har ikke lisens til nero e.l så jeg må nesten ha denne... Tusen takk til alle som svarer kjapt Lenke til kommentar
krist2 Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Omega driverne funker for alle ATI kort: The Omega Drivers are compatible with all ATI Radeon cards: (it doesn't matter if they are DDR, SDR, PCI, PCI-E, AGP, Mobile, Retail, OEM or 3rd Party) Radeon All In Wonder Radeon 7x00/VE/LE Radeon 8500/LE Radeon 9x00/SE/Pro/XT/TX Radeon xX00/SE/Pro/XT/PE All Mobility Radeons (M6 and up Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2005 Laster ned nå....... Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2005 Dete tar jo flere kaker! Med siste versjon omegadriver ramlet ytelsen i AtiTool til 79fps.... Nå går snart maskinen ut av vinduet Lenke til kommentar
expose2k Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Et forslag er å kjøpe 512 MB ram. da har du en 1GB. Kan få mye spillytelse med 512 MB mer. Lykke til Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 (endret) Installer mer RAM. De spillene trenger ikke mindre RAM på en bærbar enn på en stasjonær, og anbefalt mengde RAM for FarCry er 768 MB, for BF2 så er det 1GB++ EDIT: æsj for sein ( ) Endret 27. juli 2005 av emacoolit Lenke til kommentar
burpen Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Når vi først er inne på dette med overklokking, så prøvde jeg (ved hjelp av microsoft hardware control (er det det det heter?)) å oveklokke min pc (se signartur). Men, når jeg stilte det opp ett hakk, (husker ikke hvor mye, men tror det er ca 5Mhz, kan det stemme?), så begynte det allerede å "skurre". Kom flere svarte og hvite "felt" underveis. Betyr det at det ikke går ann å overklokke noenting? Som dere skjønner, så har jeg ikke noe særlig peiling. (Ergo kan jeg nok ikke hjelpe deg noe, Kamikazesmurf...Lykke til, allikevel! ) Har bare brukt overklokkingsforumet til å lese meg fram til hvordan jeg tror det skal gjøres... Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2005 Får prøve mer ram da... noen forslag? Ser det er flere forskjellige typer på komlett.no Aner ikke hva som passer i maskinen min..... Vil helst handle hos komplett / norek da jeg gjennom en kompis får ting til forhandlerpris... Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Mer ram gir ikke flere FPS, men kan gi deg lavere lastetider osv. Problemet ligger nok andre steder. Hvilket innstillinger bruker du i spill ? Oppløsning, AA, osv? Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2005 oppløsning er 1280x800 der det går av (native for skjermen), og 1024x768 ellers. kjører med "high" grafikkdetaljer i alle spill untatt bf2 der jeg bruker "medium". Selvfølgelig går spillene helt smertefritt i 800x600 oppløsning utenAA, men må si at jeg liker eyecandy for godt til å bruke dette permanent.... Poenget med å kjøpe akkurat denne maskinen var at jeg skulle slippe å slå av alt av grafikkdetaljer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå