Gå til innhold

vits i å bytte fra p4 3.2ghz til athlon64 4000+?

Anbefalte innlegg

Sitter her og tenker på om jeg skal bruke litt penger og kvitte meg med hovedkortet og cpu`en min her.

Har forøvrig en 3.2 ghz p4 prescott fra før, og et MSI i915G hovedkort.

Hovedkort :

http://www.msi.com.tw/program/products/mai...ail.php?UID=604

Noen som vet et bra hovedkort til socket 939? Tenkte også på å anskaffe :

AMD Athlon64 4000+

Noen som vet om dette er verdt det?

Sitter på et 7800gtx kort fra før av og vil egentlig presse mer performance ut, men ikke til enhver pris.

Eller blir det kanskje like bra å gå for en 3.8 ghz p4 eller noe annet?

Sorry om alt høres dumt ut, er ikke helt ekspert på cpu akkurat, og i hvertfall ikke hk.

Endret av AciD18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt mye positivt om DFI's LAN-Party serie. Meget overklokkingsvennlig skal den vist være. Det jeg hadde gjort var å kjøpe meg en 3700+ "San Diego", som ligger rundt 1000,- billigere enn 4000+-en. Så hadde jeg bare overklokket den. En respektert kar på forumet (ArticOC?) sa en gang at alle prosessorene med samme kjerne klokker like langt (han sa hvertfall noe liknende, skyt meg hvis jeg tar feil ;)). Vips, ett laken mindre.

Tester viser også at GF7800GTX blir mye begrenset av CPU når man kommer opp i max eyecandy og oppløsning, så å kombinere dette kortet med en moderat overklokket CPU av det kaliberet, tror jeg hadde blitt en flott kombinasjon ;)

Edit: AMD's CPU-er pleier å være bedre på spill, så jeg hadde hvertfall valgt en AMD :)

Endret av Azton
Lenke til kommentar

RAM har du? For hvis du har brukbar RAM så er jo overklokking er en billig løsning(Ikke at 2GB RAM jeg har satt nedenfor er billig, men 2GB begynner å bli mer og mer "mainstream" så er jo kjekt å ha. Har du boxed kjøler anbefaler jeg å bytte ut denne og.

Forslag

RAM: OCZ 2GB RAM (2-3-2-5)

Tenker dem klarer 250FSB på brukbare timings (2.5-3-3-7 kanskje)

CPU-kjøler: Zalman 7700 CU

Kjøler veldig bra, men sjekk om det er plass til den. Den infoen finner du her. MSI 915G fant man på listen, men sjekk avstand fra HK til PSU.

Endret av hds
Lenke til kommentar
vits i å bytte fra p4 3.2ghz til athlon64 4000+?

Nei, det er det ikkje. Spørs om du vil merke det ein gang.

Sa Intel.

Du vil nok merke at pc`en din blir mindre varm = mindre støy, og at den yter bedre.(og iallefall en god del mer ytelse ved overklokking) Men du burde gjøre som Azton sier;

-A64 3700 er uten tvil den lureste prosessoren å investere i, den klokkes vanligvis veldig høyt opp. Med 2,6 ghz, hvilket den burde klare, har du en prosessor tilsvarende FX55.

-DFI Lanparty NF4 ULTRA/SLI er et must på 939 plattform.

MSI kortet vil jeg styrt unna, helt klart. MSI kortet er neppe det man kan kalle ett skikkelig entusiast hovedkort. Kjenner en del folk som har hatt store problemer med dette.

En super combo; DFI LP NF4 SLI DR, 7800GTX, OCZ VX3200 ram, A64 3700 cpu.

Da har du ett system som yter sinnsykt bra.

Endret av skyline
Lenke til kommentar

Hehe, takker for all infoen :)

Er ganske klar over at ytelsesforbedringen med å oppgradere nå blir lite i forhold til hva en punger ut, men er regelrett skikkelig lei av det hovedkortet eg sitter på nå ser dere :) Hatt utrolig mye trøbbel med det kortet.

Men hvis jeg skulle ha fremdeles utnyttet mine 2x512mb ram, som forøvrig er apacer 3200, er det noe spesielt jeg må tenke på da? 4 slots på et hovedkort burde vel kunne kjøre 2x1gig og 2x512 mb ram eller?

Samtidig sitter jeg nettopp med en ny 480W psu, ny cpu-vifte. Må vel sjekke med en butikk om disse er funker på en eventuelt 3700+ eller 4000+.

Grunnen til at jeg vurderer skikkelig å oppgradere, er at i bf2, fikk jeg økning på 30-40 fps med å bare overklokke til 3.45 ghz. Systemet lar seg ikkje overklokke mer enn det uten videre, og eg har da merket hvor cpu-bottlenecka kortet er... :p

Øvre pris for innkjøpet tror eg skal ligge på 7000 kroner, og helst med enten 3700+ eller 4000+ og et 2gig minnesetup. Hovedkort er noe eg ønsker skal være kvalitet, men aner svært lite om hva som er bra der.

Noen som vet noe bra for den prisen der? (gjerne billigere:p)

Forøvrig virket den pakken din veldig interessant ut skyline :)

Endret av AciD18
Lenke til kommentar
Samtidig sitter jeg nettopp med en ny 480W psu, ny cpu-vifte. Må vel sjekke med en butikk om disse er funker på en eventuelt 3700+ eller 4000+.

Grunnen til at jeg vurderer skikkelig å oppgradere, er at i bf2, fikk jeg økning på 30-40 fps med å bare overklokke til 3.45 ghz. Systemet lar seg ikkje overklokke mer enn det uten videre, og eg har da merket hvor cpu-bottlenecka kortet er...

Hvordan har du overklokket, bare skrudd opp FSB? Husk at du må stille timings på RAM, stille spenningen til CPU og RAM, låse AGP/PCI.

ELLER så kan det hende at RAM'en ikke klarer å følge med? Hvis det er stock cl3-4-4-8 f.eks kommer man ikke så langt vel? Går kanskje ann å stille CPU/RAM ratio, men dette har jeg ikke peil på siden jeg ikke kan gjøre noe slikt på min egen maskin.

Synes 250 MHz virker ut som en dårlig overklokk så burde gå å få den høyere.

Lenke til kommentar

2GB med godt minne er dyrt!

AMD Athlon 64 3700+ 2.2 Ghz BOXED

2 895,00

DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D hovedkort

1 250,00

2x OCZ PC3200 1024MB EL DDR Dual Channel Gold VX

3 300,00

Sum: 7445,-

Hvis det blir litt for dyrt hadde jeg ville heller gått for OCZ PC4000 1024MB EL DDR Dual Channel Gold VX til 2 095,-. Da hadde summen blitt ~6200,-.

1024MB med minne holder greit, så kan du heller oppgradere senere?

Jeg mener det hovedkortet er et som lett kan moddes til SLI, hvis det skulle bli aktuelt senere. Dette hadde jeg kjøpt hvis jeg skulle kjøpt nytt, og overklokket det max :D

edit: De Apacer minnebrikkene dine kan godt være grunnen til at du ikke får klokket mere. Hadde noen Apacer brikker før, og var heldig om jeg kunne gå 5MHz over stock. Strømforsyningen kan du selvfølgelig bruke videre :) CPU vifta passer nok sannsynligvis ikke.

Endret av Azton
Lenke til kommentar

En ting du må huske på med A64 er at de ikke liker at alle ram slotene blir brukt på en gang, da settes nemmelig comand rate ned fra 1T til 2T (tror det skulle tilsvare ca 15 % ytelse hvis jeg husker riktig).

På tidligere kjerner (før veice) skrudde ramen seg ned til 333 DDR.

Lenke til kommentar

Takker for all infoen :)

Var rundt litt og sjekka og sjekka på diverse nettsteder, og tror eg venter med å oppgradere til neste år :)

Når det kommer til overklokkinga mi er det bare fsb som er stilt på ettersom dette er første forsøk på overklokk. (vært pingle før)

Ram som står i er rett og slett dårlig, og nå er ddr2 minne bestilt inn.

Ram: http://www.psdata.no/ps.asp?it=107590&mlevel=011000

Vet det er veldig billig og rimelig ram, men ettersom prisen var såpass rimelig, klarte jeg ikke holde meg.

Når det kom til oppgrade til athlon ble det egentlig veldig interessant, men klarer ikke forsvare pengene som forsvinner i det nå, kontra hva som er tilgjengelig neste år.

Surt å bli innhentet av fornuft :,(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...