Eijnar Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Hei. Har nå tatt plomba i min MH RYZ og satt på ei 94 dyse. Org. så er det vel rundt 80 eller noe på den modellen jeg har. Når jeg kommer opp på høyt turtall stopper den liksom opp, så for å dra den helt ut så må jeg ha inne choken. Er dette ett tegn på for lita dyse eller? Var ikke sånn før... Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 det er ihvertfall ikke for lita dyse. det er sikkert, tror nok forgasseren din ikke er riktig innstilt Lenke til kommentar
Eijnar Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 ok, hva må jeg stille på da? Blandingsskruen? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Blandingsskruen er kun for tomgang og ved veldig lite gasspådrag. Ved full gass er det hoveddysa som bestemmer blandingen. Hvis den går bedre når du tar på chocken så har du nok for liten hoveddyse. Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Blandingsskruen er kun for tomgang og ved veldig lite gasspådrag. Ved full gass er det hoveddysa som bestemmer blandingen. Hvis den går bedre når du tar på chocken så har du nok for liten hoveddyse. det er samme symptomene som om han skulle hatt for liten dyse, men herregud størelsen på den dysa han har er samme størelse man skal ha sammen med trimsyllinder, det hadde vært mer enn nok med 80dyse, så det er innstillingene på gasseren som er feil ikke dysa, den får kanskje for mye luft i forrhold til bensin, har du powerfilter? altså så kan du stille nåla i forgasseren til å gi mer bensin, eller stille blandings skrua ut= mer bensin i forrhold til luft inn= mer luft iforrhold til bensin (tror det var slik) grunnen til at den går bedre med choken på er at den får mer bensin, så for og få den til å få nok bensin uten choken på, så still litt på blandings skruen først. så hvis ikke det hjelper så kan du prøve å stille på forgassernåla. sedsberg: blandings skruen har ikke noe med tomgangen å gjøre, det er en egen skrue for det, blandings skruen er til det jeg nevnte åver. lykke til Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) Blandingsskruen har lite/ingenting å si ved full gass. Da er det hoveddyse (evt. power-jet) og til en viss grad nåla. Lufteskruen skal justeres på tomgang, så dermed har den noe med tomgangen å gjøre. Men betyr mest fra velig lite til middels gass. Om motoren suger falsk luft kan man også få slike symptomer. Eller om forgasseren er møkkete/tett. Og nå vet jeg ikke hva slags forgasser det er snakk om. Endret 26. juli 2005 av sedsberg Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) det er tomgangs skruen du skal stille på tomgang, ikke blandings skruen. det du skal gjøre er å kjøre en stund, så tar du av pluggen, gyllenbrun farge: perfekt innstilt forgasser svart: for lite luft (kan også være for lite bensin) hvit: for mye luft (kan også være for mye bensin) så kjør en tur, og sjekk farge på pluggen, og still forgasseren etter det, jeg er 99,9% sikker på at det ikke er dysen, med en perfekt innstilt forgasser trenger man aldrig å bytte dysen. så du har ikke for liten dyse, kan også være falskluft som sedsberg sier, for det problemet har jeg hatt selv. all denne infoen har jeg lært på mopedportalen. så hadde jeg vært deg så hadde jeg spurt der istedet det er helt sikkert original forgasseren han har edit: jeg har selv en suzuki rmx, uplombert og med powerfilter, den står det 80 dyse på og den går som den skal, så jeg regner med at en am6 med 14dyse størrelser mer også skal gå som den skal Endret 26. juli 2005 av marius90 Lenke til kommentar
Eijnar Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 Ok, takk for all hjelp! Men åssen stiller jeg forgasseren inn? Må jeg av med det svarte dekselet under gassern, eller er det en skrue som sitter utenpå gassern? Noen som har bilder? Skal prøve å kjøre litt i morgen å teste. Men er det farlig å kjøre slik jeg gjør eller har det ikke noe å si? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) Tomgangsskruen bestemmer tomgangsturtallet. Lufteskruen bestemmer BLANDINGA ved tomgang samt blandinga opp til ca. halv gass. Fra rundt halv gass og opp mot full gass er det nåla som bestemmer blandinga, og på full gass er det hoveddysa. Hvis man har power-jet (ekstremt sjelden på mopeder) så gir denne ekstra bensin over et visst turtall. (Synderen som fikk min sykkel til å fuske). Lufteskruen kan justeres slik: Varm motor. Skru skruen gradvis innover til turtallet begynner å synke. Skru tilbake og skru andre veien til turtallet begynner å synke. Midt i mellom de to plasseringene ligger riktig innstilling. Hvis du skal sjekke pluggen så er det viktig at du kjører med full gass en stund og så kverker motoren tvert. Når du da leser av pluggen så kan du se blandinga ved full gass. Endret 26. juli 2005 av sedsberg Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Ok, takk for all hjelp! Men åssen stiller jeg forgasseren inn? Må jeg av med det svarte dekselet under gassern, eller er det en skrue som sitter utenpå gassern? Noen som har bilder? Skal prøve å kjøre litt i morgen å teste. Men er det farlig å kjøre slik jeg gjør eller har det ikke noe å si? det gjør ingenting å kjøre slik, info om hvordan du stiller gasseren får du på mopedportalen, du skal stille den slik som jeg skrev, det er litt vanskelig å forklare uten bilder hvilke skruer du skal skru på. så spør på moped portalen så lover jeg deg at problemet blir løst Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Får den for mye bensin er det egentlig ingen fare. Får den alt for lite kan du skjære den. De to skruene utenpå er tomgangsskruen (ofte lang utstikkende skrue) og lufteskruen (mye mindre skrue). Nåla sitter i speed-stempelet (den saken som går opp og ned inni forgasseren når du speeder). Lenke til kommentar
Eijnar Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 Ok. TUSEN takk for hjelpa altså. Blei litt roligere nå. Trodde jeg herpa moppa nå... Men den høres jo helt fin ut så du har nok rett med at jeg ikke skader den... Tror du den vil gå bedre med rett instilling på gasser? Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) den gangen jeg gjorde rmx en min uplombert, og satte på powerfilter, så hadde jeg nøyaktig samme problemet, jeg løste det ved å stille blandings skrua, jeg lover deg at det hjelper, som jeg skrev: skru blandings skruen inn for mer luft i forrhold til bensin, og ut for mer bensin i forhold til luft, dette gjelder over hele turtalls registeret, eller så kan du stille forgassernåle (husker ikke om det var opp eller ned for mer bensin) sier det igjen spør på mopedportalen, lover deg mer svar og bedre forklaringer der Endret 26. juli 2005 av marius90 Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) Ok. TUSEN takk for hjelpa altså. Blei litt roligere nå. Trodde jeg herpa moppa nå... Men den høres jo helt fin ut så du har nok rett med at jeg ikke skader den... Tror du den vil gå bedre med rett instilling på gasser? den vil gå bedre med perfekt innstilt forgasser ja, Endret 26. juli 2005 av marius90 Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 men ta en titt på pluggen i morgen du, si hvilken farge den har, så kan vi se videre på saken Lenke til kommentar
Eijnar Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 Jees. Det skal jeg... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) Nåla: Splinta opp for mindre bensin. Splinta ned for mere bensin. Og jeg snakka ikke om turtallsregister, men gasspådrag. Hvor mye du vrir på gassen. Vrir du full åpning på gasshåndtaket har lufteskruen pent lite å si. Edit: Fant en fin liten link med masse info om forgassere og justering av disse. Endret 27. juli 2005 av sedsberg Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 sant som sedsberg sier det er nok lufteskruen som ikke er riktig instilt. en kamerat av meg har samme problem på sin rieju rr Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 (endret) det er jo det jeg har sagt hele tiden, det er innstillingene av gasseren ikke dysa. her er det masse info om stilling av gasser, på norsk tillogmed http://www.mopedportalen.com/forum/index.php?showtopic=962 det som står der er 100% riktig Endret 27. juli 2005 av marius90 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå