Gå til innhold

i-Ram: Opptil 6 ganger raskere enn en standard HD

Anbefalte innlegg

Fant denne Anandtech-artikkelen via Slashdot:

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2480

Kort fortalt:

Gigabyte har utviklet et PCI-kort som benytter seg av standard minne-moduler og fungerer som en vanlig SATA-disk. Tidligere har man hatt mulighet til å opprette RAM-disker fra eksisterende systemminne, men problemet med denne løsningen har vært at man ikke kan installere operativsystem på disse. Med denne løsningen, som støtter opp til 4GB minne, kan man altså legge inn Windows, sidevekslingsfilen, og evt. de mest brukte programmene.

Dette er noe jeg må si jeg har ventet lenge på. Flaskehalsen i systemet mitt er uten tvil HD'en, dette til tross for at jeg har en rimelig oppegående Raptor 74GB. i-Ram vil være begrenset av den maksimale overføringshastigheten til SATA-bussen (150MB/s), men dette vil likevel være opptil 6 ganger raskere enn en standard HD, og sikkert enda raskere også viss det er snakk om mye random data.. :dribble:

Andre interessante element:

• Ettersom RAM er et volatilt medium, vil man ved f.eks. et strømbrudd tape all lagret data. Det medfølger derfor et batteri på kortet som gjør at man er sikret mot å tape data ved en slik eventualitet.

• Man kan sette opp flere i-Ram kort i Raid..

• Kortet vil komme på markedet i et begrenset opplag i August, og skal visstnok koste rundt 100$. Tilgjengelighet i Norge er høyst usannsynlig innledningvis. I tillegg må man selvsagt ha 4 stk. 1GB minnemoduler for å få 4GB lagringsplass. (Man kan benytte 512MB brikker også, man da blir jo lagringsplassen vel begrenset.) Fordelen er at man kjøpe el cheapo DDR200 brikker, ettersom flaskehalsen uansett er SATA-bussen..

Flere enn meg som vil ha? :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktisk er jo denne opptil 1000 ganger raskere enn harddisk. Iogmed at grunnen til at man skal ha Raptor som systemdisk er søketiden ikke overføringshastigheten. Og RAM har jo som kjent søketid som måles i NANO sekunder ikke MILLI sekunder som harddisker generelt. Det som da blir viktig er hvor stor latency SATA bussen har og akkurat det har jeg ikke peiling på. Med 150MB i overføring kan du jo tømme "disken" din på 4GB på 26sek :)

Cobos

Lenke til kommentar

Har hørt om noe lignende før, men da med plass til 16GB, bare modulen kosta 5000kr, det var IDE-grensesnitt og det var ikke vanlig RAM som bruktes. Totaly out of the question!

Men denne derimot :dribble: Mulig jeg kjøper meg noe sånn *Begynne å spare*

Lenke til kommentar
Ytelsen på den dingsen der var elendig.

I forhold til...?

Ytelsen er elendig i forhold til prisen du betaler og hvor praktisk den er å bruke. Å kjøpe en dings til 1500kr + 3200kr for 4gb ram for å få windows til å boote 5 sekunder kjappere? Det er det ikke verdt.

I mange av tilfellene kunne man også oppnåd høyere ytelse ved å bruke pengene på mer RAM. Man får rimelig mye ram for 4700kr...

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Ytelsen på den dingsen der var elendig.

I forhold til...?

Ytelsen er elendig i forhold til prisen du betaler og hvor praktisk den er å bruke. Å kjøpe en dings til 1500kr + 3200kr for 4gb ram for å få windows til å boote 5 sekunder kjappere? Det er det ikke verdt.

I mange av tilfellene kunne man også oppnåd høyere ytelse ved å bruke pengene på mer RAM. Man får rimelig mye ram for 4700kr...

Men kjære deg.. Det er da ikke snakk om kun boot-tider her. Legger man operativ-systemet, de mest brukte programmene og sidevekslingsfilen på en slik disk, så kan jeg love deg at ytelsen vil gå opp på de aller fleste områder.

Det er selvsagt litt avhengig av hvor flaskehalsen i systemet ditt ligger. Har du så lite minne at systemet til stadighet må nytte seg av sidevekslingsfilen, så er jo det mer konstruktivt å kjøpe noe kvalitetsminne.

Når det gjelder prisen, så er det også noe misvisende det du skriver. For det første vil jeg tro at det skal være mulig å anskaffe seg i-Ram'en for mindre enn 1500, men la oss si at du har rett; da gjenstår minnet.. Det er helt riktig at å kjøpe nytt minne vil fort kunne koste 3000 +, men litt av poenget er jo at man kan bruke gamle DDR200 brikker, som sikkert er mulig å anskaffe via qxl/ebay for en billig penge. Enkelte er sikkert også så heldige at de har brikker fra eldre pc'er liggende (som meg f.eks. :D )

Lenke til kommentar
Når det gjelder prisen, så er det også noe misvisende det du skriver. For det første vil jeg tro at det skal være mulig å anskaffe seg i-Ram'en for mindre enn 1500, men la oss si at du har rett; da gjenstår minnet.. Det er helt riktig at å kjøpe nytt minne vil fort kunne koste 3000 +, men litt av poenget er jo at man kan bruke gamle DDR200 brikker, som sikkert er mulig å anskaffe via qxl/ebay for en billig penge. Enkelte er sikkert også så heldige at de har brikker fra eldre pc'er liggende (som meg f.eks. :D )

Men hvor store er de brikkene? Tviler på at de er noe større enn 512MB, altså maks 2GB.

Lenke til kommentar
Men hvor store er de brikkene? Tviler på at de er noe større enn 512MB, altså maks 2GB.

Nei, faktisk to stk. genuine 1GB brikker. Jobber med data, så jeg har alt mulig merkelig datautstyr slengende rundt om kring..

Men det er sikkert et poeng at de fleste som har eldre brikker liggende, oftest har brikker som er mindre enn en 1GB. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...