Gå til innhold

Vente til kjølepasta har satt seg?

Anbefalte innlegg

Har akkurat lagt på ny kjølepasta på et X 850 XT PE kort og lurer derfor på om det er

lurt å vente med å overklokke til det har gått ca 200 timer(noe det står på kjølepastaen)

Står at det tar ca 200 timer før pastaen vil virke optimalt..

Noe annet jeg også lurer på er om det er normalt at vifta på skjermkortet går

"tregere" når jeg bruker at-tool..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min mening: Nei, det er ikke verdt å vente.

Forskjellen mellom før og etter kjølepastaen har "lagt seg" skikkelig er ekstremt liten, og du bør uansett ha mer en så liten margin for at maskinen skal være stabil etter du har klokket.

men om du absolutt vil så kan du speede opp prosessen ved å vekselvis varme opp CPU maks, og så la den kjøle seg ned. Halvtime på max load, en halvtime helt av ca. Men som sagt er det så lite å hente at det ikke er verdt å vente på det.

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk merket ganske mye på temperturen etter jeg tok på kjølepasta. Helt i begynnelsen, lå temperaturen på 40 grader ca. Nå, ligger den på 28.

Du tjener ikke 12 grader C på at kjølepastaen legger seg. Det stemmer bare ikke. Det er godt mulig du faktisk målte dette, men kilden til (størsteparten av) endringen ligger nok et helt annet sted.

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk merket ganske mye på temperturen etter jeg tok på kjølepasta. Helt i begynnelsen, lå temperaturen på 40 grader ca. Nå, ligger den på 28.

Det skiftet tilfeldigvis ikke fra sommer til høst? :p

Her er det vel en som sammenligner med og uten kjølepasta, mens noen snakker om kjølepasta som er "innkjørt"

:D

Lenke til kommentar
jeg trudde det var sånn at du absolutt måtte ha kjølepasta, spesielt på skjermkort.. siden det blir så fryktelig varmt

Tsja, "må og må".... det er jo dustete å ikke bruke det, men du hadde sikkert klart deg uten også om du absolutt måtte, sansynligvis ved å klokke ned et par hakk. Så dårlig planede overflater som det er på stock-kjølere så hadde ihvertfall aldri jeg vurdert å gjøre noe sånt.

-Stigma

Lenke til kommentar
QUOTE (Bimmelom @ 26/07/2005 : 20:11)

Du tjener ikke 12 grader C på at kjølepastaen legger seg. Det stemmer bare ikke. Det er godt mulig du faktisk målte dette, men kilden til (størsteparten av) endringen ligger nok et helt annet sted.

-Stigma

Vil si meg enig med den :)

Hovedmeningen med "kjølepasta" er ikke kun å få en kjøligere GPU/CPU; alle flater fra kjølere er maskinutviklet og det vil alltid være "groper/forhøyninger o.l." i flaten som gjør den "ujevn" (dette kan selvfølgelig ikke sees godt nok med det blåtte øye, noen ganger kan det være mer ekstremt en andre, hence "finnish"). Pastaen skal derfor også være med og eliminere slike ujevnheter og skape 100% kontaktflate mellom kjøler og GPU/CPU. Det er derfor de mest ekstreme overklokkere også "plansliper" kjølern for å få så jevn flate som overhodet mulig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...