Gå til innhold

Hvor mye bedre er x850XT PE enn 6800GT?

etoel

Anbefalte innlegg

Emne sier vel det meste...

Har forsøkt å finne en sammenligning her på forumet, men ikke lykkes :-(

Det er så få nyvinninger på AGP fronten og dersom man ikke ønsker nytt hovedkort med alle de små praktiske detaljene det medfører (legge inn OS osv..) må man kikke på det råeste som finnes...

Er x850XT PE mye bedre?

- WOW

- Doom 3

- HL 3

- Far Cry

.....

Har fått med meg at 6800GT støtter Shader 3, mens 850 bare støtter 2 - er dette svært viktig?

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har det seg slik at jeg har vært eier både av et M6-9000/9800XT/X800Pro Vivo kort, og idag er eier av et 6800GT kort. Så erfaringen fra både ATi og Nvidia vil jeg kunne si jeg har.

Når det gjelder ditt spørsmål, så vil jeg si at du har funnet 2 kort som begge befinner seg i "High-end klassen", men på hver sin side av denne klassen. 6800GT kortet er sannsynligvis et av de kortene du får mest value for money pr.dags dato, mens X850XT PE kortet er uten tvil det "sterkeste" kortet som du kan finne fra våre røde venner, ATi.

6800GT kortet støtter SM3.0 ja, noe du vil få utnyttet i spill som bl.a. SCCT, BF2 og TrackMania Sunrise. Med tanke på eye candy er det faktisk mulig å se hvordan SM3.0 trer i kraft, spesielt i scener der man har særdeles mye lyseffekter o.l.

Når dette er sagt, selv om X850XT PE kortet ikke støtter SM3.0, vil kortet ikke skuffe med tanke på eye-candy og bildekvalitet, det er uten tvil, det råeste kortet fra ATi, samt endel kraftigere enn 6800GT, på alle områder.

Så er det prisen; du får X850XT PE for under 4000,- der ute idag, mens 6800GT liger vel på rundt 3000,- (+/- for begge).

Har du kapital nok; ville jeg sagt - X850XT PE

Ønsker du å spare litt penger, men allikevel få bra ytelse for penga, sier jeg: 6800GT

:) Håper det hjalp i dine valgets kvaler

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

som f.eks doom3

Har du kapital nok; ville jeg sagt - X850XT PE

Ønsker du å spare litt penger, men allikevel få bra ytelse for penga, sier jeg: 6800GT

dette er i bunn og grunn det du bør gå etter når det gjelder valget av disse to kortene

dersom du velger 6800GT så kan jeg anbefale XFX, vifta tar IKKE en extra pci port, den kjøler bra og den støyer ikke så alt for ille

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha - x850xt PE ser nice ut...

Et lite spørsmål bare...:

Bråker Asus x850xt PE mye?

Zalman har en gedigen kopperkjøler har jeg sett - vil dette være et alternativ (allergisk mot støy ;-)

Lenke til kommentar

Ukjent for min del om stock kjølern på ASUS X850XT PE støyer, men Zalman VF700cu er kompatibel med det kortet vel, og den kjølern er "King" :thumbup:

Stille, kjøler sykt bra og flytter masse luft

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

[GDI]Raptor: Poenget mitt er at man kan ikke generalisere slik å si at i DooM III så er et kort garantert raskere enn et annet uansett rig. Noe du nettopp også beviste. Ytelse varierer fra setup til setup.

Man kan helt sikkert finne HL2 benchmarks hvor et NV40 kort er raskere enn R420/R480.

Lenke til kommentar

Her ble det mye kverulering. Faktum er at 6800GT er generelt raskere enn x850xt pe i OpenGL applikasjoner, da også Doom 3, uansett hvordan du vrir og vender på det.

ExcaliBuR: Selvsagt varierer ytelsen fra system til system, men det er jo naturlig å teste disse skjermkortene i samme konfigurasjon.

Kan du vise meg en test eller noe lignende, der x850xt pe er generelt raskere enn et 6800gt i OpenGL applikasjoner?

Endret av apwr
Lenke til kommentar

apwr: Her er en test og her. Her. Her er de nå ganske så likt da, menmen.

Poenget mitt var ikke at X850XT PE er i 100% av alle OGL tilfellene raskere enn GF6800GT, men at den kan være det. Ei heller at GF6800GT er raskere i forhold til X850XT PE i alle tilfeller.

Poenget er vel egentlig at ytelsesforskjellen er vel så å si ganske uniform, minus i høye oppløsninger f.eks i D3. CoR:EFBB er jeg enig i, der er det nVidia all the way.

Lenke til kommentar

woha gutter, rolig nå :p

jeg mente ikke å dra i gang en så krafig diskusjon ved å nevne doom 3 som et eksempel på nvidias fordel framfor ati. jeg er selv ati fan og kommer nok til å gå tilbake til det etterhvert.

faktum er at et x850xt kort er raskere/bedre enn et 6800gt, mene bare generelt, det finnes alltid unntak fra regelen :)

dessuten så er jo poenget med denne tråden å gi råd om kjøp av et av disse kortene til trådstarter. og jeg mener fremdeles at prisen er hovedgrunnen for et valg.

bare ha i bakhodet at agp er på vei ut og pci-e er på vei inn. derfor mener jeg personlig at å bruke 4k på et agp skjermkort er kanskje litt bortkasta. dersom du har så mye penger å bruke, så er det nok like greit å heller gå over til pci-e med en gang.

Lenke til kommentar

Vel, har Sapphire X850XT Pe og har hatt 6600GT,6800nu, 6800T og 6800Ultra, jeg syns at X850XT PE er det raskeste korte... av de, samt at det er minimalt mellom X850XT og X850XT PE

Jeg syns AT ATi levere Stabilt FPS enn Nvidia, fordi de har større FPS drop.

Men vis du vil kjøpe X850XT PE så selger jeg et Sapphire kort da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...