tsunammi2k Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) Har nettopp kjøpt meg en bok for å lære meg C++ som først og fremst bruker Visual C++ 6 i guiden deres men det skal ikke være vanskelig å følge med ved bruk av andre programmer. Jeg bruker Dev-C++ 5. En oppgave gikk ut på å lese denne koden og gjette hva den gjorde: #include <iostream> int main() { int x = 5; int y = 7; std::cout << endl; std::cout << x + y << " " << x * y; std::cout << end; return 0; } Fikk det ikke til, så jeg "builda" den for å se hva den gjorde, problemet er at den ikke funker, jeg har skrevet den rett av boka uten feil. Feilmelding: C:\..\Untitled3.cpp In function `int main()': 6 C:\..\Untitled3.cpp `endl' undeclared (first use this function) (Each undeclared identifier is reported only once for each function it appears in.) 8 C:\..\Untitled3.cpp `end' undeclared (first use this function) C:\..\Makefile.win [build Error] [untitled3.o] Error 1 Trenger hjelp EDIT: Er selvfølgelig innrykk med som ikke fulgte med copy-pasten. Endret 26. juli 2005 av nan0tim Lenke til kommentar
Kjeksen Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) #include <iostream> int main() { int x = 5; int y = 7; std::cout << std::endl; std::cout << x + y << " " << x * y; std::cout << std::endl; //Stopper programmet slik at du kan se hva som skjer std::cin.get(); return 0; } sånn. du glemte og skrive std::endl, og du hadde også skreve end, ikke endl. Endret 26. juli 2005 av Kjeksen Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) endl ligger i iostream i namespace std. Dette må du spesifisere: std::cout << std::endl; (regner med at det også var endl du mente istedenfor end) Edit: Kjeksen kom meg vist i forkjøpet Endret 26. juli 2005 av zirener Lenke til kommentar
tsunammi2k Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) Hmm det var noe nytt. Jeg har skrevet koden rett av boka, så det burde fungere. Kanskje fordi dette ikke er Visual C++ 6? Dette likte jeg ikke.. EDIT: Står faktisk end i boka andre gangen, og ikke noe std:: foran dem.. Endret 26. juli 2005 av nan0tim Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) *Sukk* Stygge saker... (*kremt* Accelerated C++ gjør ikke slikt *kremt* hehe) Endret 26. juli 2005 av zirener Lenke til kommentar
tsunammi2k Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 Har "Sams Teach Yourself C++ in 21 Days".. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 using namespace std; så slipper du å skrive std:: foran alt. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Bare ikke skriv det i header-filer Lenke til kommentar
tsunammi2k Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 Trenger ikke råd, lurer bare på hvorfor den ikke funker når jeg har skrevet den rett av boka Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Vel, hvis det sto nøyaktig slik i boken: Feil i boken. Lenke til kommentar
tsunammi2k Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 Bra bok, 5. edition og greier. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Det er tydeligvis behov for en 6. utgave også Lenke til kommentar
(1)Player Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Til zirener: Jeg holder på å lære meg C++, og lurer på hvorfor en ikke skal bruke using namespace std; i headerfiler? Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) Fordi det da vil bli gjeldende for alle filer headerfilen inkluderes i, og det gjør at identifikatorene i navnerommet std (eller det navnerommet det er snakk om) blir utilgjengelige til annet bruk. Endret 26. juli 2005 av Myubi Lenke til kommentar
Lorents Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Koden er rett.. Prøv å starte eit nytt prosjekt i dev-cpp "console app" (elns). Og så limer du inn koden din i det nye prosjektet. (evnt. prøv å compile standard prosjektet først) Dev-C++ har til tider ein liten tendens til å lage meiningslause feil. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 (endret) Koden er rett.. Prøv å starte eit nytt prosjekt i dev-cpp "console app" (elns). Og så limer du inn koden din i det nye prosjektet. (evnt. prøv å compile standard prosjektet først) Dev-C++ har til tider ein liten tendens til å lage meiningslause feil. Så det at det brukes "endl" i linje 6 og "end" i linje 8 skal ikke gi problemer? Eller at man ikke har satt opp hvilket namespace disse eksisterer i? Og hva hvis man prøver det i noe annet enn Dev-C++? Kopierte det inn i emacs og kompilerte med følgende commando: g++ -Wall -O3 -o test.app test.cpp -lm og fikk da følgende feil: test.cpp: In function `int main()': test.cpp:6: error: `endl' undeclared (first use this function) test.cpp:6: error: (Each undeclared identifier is reported only once for each function it appears in.) test.cpp:8: error: `end' undeclared (first use this function) Men det fungerer helt fint med enten "std::endl"... [edit] typo [/edit] Endret 27. juli 2005 av Mr.Garibaldi Lenke til kommentar
Lorents Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 heh. oj. Oversåg det Vandt til å bruke using namespace std; eller using std::cout og using std::endl. Den koden eg pekte til var sjølvsagt den koden dere hadde kommet fram til Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Har "Sams Teach Yourself C++ in 21 Days".. Har den samme boka! Veldig bra bok fordi alt blir tatt steg for steg, også er det oppsummering og spørsmål i enden av hvert kapittel til deg for å se om kan det. Hadde kanskje vært på tide med en ny utgave, siden den nyeste til dags dato er 2003 versjon! Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Har "Sams Teach Yourself C++ in 21 Days".. Har du ISBN-nr til den ? Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Har "Sams Teach Yourself C++ in 21 Days".. Har du ISBN-nr til den ? Her har du ISBN nummeret! 0672324482 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå