Gå til innhold

Sigma 24-70mm F2.8 EX på 20 d ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei Kvisten.

Jeg har testet dette objektivet på 20D en del, og har litt blandete følelser.

Først vil jeg si at prisen i forhold til spesifikasjonene på objektivet er helt suveren.

Kameraet er også godt optisk, og gir skarpe bilder, selv på store blenderåpninger. Den kan ikke helt matche Canon 24-70, men det er ikke så langt unna. Det er lite fortegning, og kromtatisk aberrasjon er under kontroll.

Problemet er at den ikke er konsistent på fokusen. Den har en tendens til å frontfokusere, og hvis da bruke stor blenderåpning, så er bildet ødelagt. Det var vanskeligere å få det rett på store blenderåpninger, og på korte fokusavstander. Jeg testet to ulike objektiver, og det var det samme på begge to.

Ellers er ikke byggekvaliteten like bra som på Canon, men hvis du ikke har tenkt å bruke det under dårlige værforhold, eller miste det i bakken, bør ikke det være et veldig stort minus.

To ting jeg ikke likte ved det var at for å skifte mellom manuell fokus og autofokus, må du endre to ulike steder, ikke bare en liten skyveknapp som på de fleste objektiver. Det andre er at den bruker 82mm filtre, så hvis du har tenkt å ha noe sånt på den, må du regne med en del ekstra penger bare for et ok filter.

Personlig synes jeg zoom-området er litt feil for et 20D, og har derfor ikke vurdert den til eget bruk. Vi bruker den i Hardware-nettverket til å ta produktbilder med. Men da bruker vi manuell fokus, og bruker den innendørs, så vi har ikke de overnevnte problemene.

Erik

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg zoom-området er litt feil for et 20D, og har derfor ikke vurdert den til eget bruk.

Takker for utfyllende svar :-)

Nei zoomområdet er vel kanskje ikke ideelt - har en sigma 18-50 EX 2,8 fra før og en Sigma 70-200 EX 2,8. er rimelig fornøyd med de - serlig 70-200. Men skulle gjerne hatt noe som ovelappet mellom der da ? HAQr du noen gode forslag ?

Lenke til kommentar
...har en sigma 18-50 EX 2,8 fra før og en Sigma 70-200 EX 2,8. er rimelig fornøyd med de - serlig 70-200. Men skulle gjerne hatt noe som ovelappet mellom der da ? HAQr du noen gode forslag ?

Hva med en Canon EF-S 60mm f/2,8 macro? Den er sylskarp, kompakt, og enkel å ta med seg. Du får ikke absolutt alle brennvidder mellom 50 og 70, men det er normalt ikke nødvendig. Det du til gjengjeld får, er et meget skarpt objektiv, som også kan brukes til makrofotografering hvis du en gang skulle bli interessert i det.

Siden du har kvalitetsoptikk fra 18-50mm, synes jeg 24-70 blir litt stor hvis du egentlig bare trenger den til området fra 50-70mm. Hvis du derimot skal bruke den som allround-objektiv, i stedet for 18-50, så er det jo mer aktuelt.

Selv bruker jeg 17-85. Jeg valgte å ofre lysstyrke for utmerket zoomomfang og bildestabilisator. Jeg har da mulighet til å gå ut med kameraet og ett objektiv, og ikke trenge å ta med meg noe mer. Eller jeg kan ta den minste fotobagen, og få plass til 60mm macro i tillegg. Da har jeg både zoomområdet, lysstyrken og skarpheten (om enn ikke alt på en gang, så i hvertfall i en liten fotobag).

Erik

Lenke til kommentar
Hva med en Canon EF-S 60mm f/2,8 macro?

Selv bruker jeg 17-85.

Hmm dette var interessante vurderinger.

Da hadde jeg hatt 17-85 til " gå omkring " objektiv og et skarpt relativt lyssterkt objektiv til portretter - som jeg tar en del av.Prøver i alle fall. bruker da den korte enden av 70-200 men bakdelen er at det har en nærgrense på 1,8 m.

Lest en del bruker erfaringer og "tester" av 17-85 - litt blandet kanskje ? men det er det jo selv på dyrt L glass på fra Canon - så det er vel ikke alt som er like "objektivt".

Likte den løsningen der - takker igjen :-) ser at Canon EF-S 60mm f/2,8 macro ikke koster skjorta heller :-)

Endret av Kvisten
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Enig med redaktøren i at en 60mm macro er det rette objektivet til å fylle ut gapet mellom brennviddene. Det er fordi den har en annen viktig funksjon også som er enda viktigere, god makro. Ellers må jeg si at jeg forstår ikke hvorfor man skal dekke inn et glip mellom to zoomer som er så lite hvis du ikke er bevegelseshemmet. Forskjellen mellom 50 og 70mm dekkes inn med et par skritt frem eller tilbake. Det er derfor mange av oss gamle gubber som mener at man bør lære seg å fotografere med et normal-objektiv. Dagens fotografer har en tendens å stå på stedet hvil og zoome seg inn på det de ser i steden for å velge en brennvidde som passer motivet og bruke apostlenes hester til å komme på rett avstand og finne rett bildevinkel. Det utgjør ofte forskjellen på et bilde av et godt motiv og et godt bilde...

Bruker selv Eos 20d og savner en god normal. Har sett på Sigmas 30mm, men også Canon 28/2,8 og Sigma 28/1,8 gr dårlig økonomi. Noen som har erfaring med noen av disse? Prøver å finne dem brukt, men har til nå bare funnet en 30mm til 3000,- og det er for mange grunker nå. Noen som vet om en en brukt 28? Gjerne andre merker enn Canon og Sigma også. Er kresen men er mer opptatt av funksjonalitet enn topp ytelse, men velger naturligvis det beste hvis jeg har råd. Linker til tester av 28mm blir glad for. Det er greit å vite om svakheter i optikken man vil kjøpe for å se om man kan leve med dem. F.eks er jeg mer villig til å leve med Canon 50/1,8 sin harske bokeh enn 50/1,4 sin fortegning. Håper noen skjønner hva jeg er ute etter der ute. Hvis noen har en 28 de ikke bruker kan de gjerne sende meg en pm eller poste et svar her.

Takker på forhånd!

Ps: Mesteren i fransk reportasje-/gate-fotgrafi brukte aldri noe annet enn 50mm og beskar aldri bildene sine i sin 50 (!) år lange karriere fra 1930 til 1980. Så pensjonerte han seg og begynte å male i steden... ja ja.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...