Gå til innhold

Vår kjære elskede NRK lisens.

jinriksha

Anbefalte innlegg

1. Det er ikke en NRK-avgift. Det heter kringkastingslisens, og går på retten til å benytte det offentlige kringkastingsnettet, som bl.a. NRK benytter.

2. Lisensen gjelder for mottakerutstyr, altså utstyr som kan ta i mot og evt omforme TV-signaler, tatt fra det offentlige kringkastingsnettet. I praksis TVer, men kan også være TV-kort, eksterne tunere som videospillere osv. Dette er pr. def., men det er jo noe vanskeligere å kontrollere.

3. Lisenskontrollører tilhører ikke ordensmakten. Om du vil slippe dem inn, eller i det hele tatt snakke med dem, er det opp til deg. Bare politiet har den makten at de kan tvinge deg, fordi enhver plikter å etterkomme politiets pålegg i den grad det er mulig.

4. Hvis du er kranglete og slu nok, slipper du -- som med det meste anna -- unna til slutt.

kabel anlegg er inkluder ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, husker jeg fikk besøk av en når jeg bodde i studentblokk.. Hadde TV-kort på maskina som stod på, men spurte han høfflig om han ville komme inn og se om jeg hadde TV. Det var ikke nødvendig sa han, og gikk videre. Vet om folk i blokka som bodde med TVen i skapet i en uke eller to, for NRK hadde tydeligvis lister over hvilke rom som var bosatt, og gav ikke opp før alle hadde svart.

En i klassen sa han så på webTV (han har TV-kort og så på det), og det mente kontrolløren var pliktig, så han fikk regning. Han ringte NRK og lurte på hva problemet deres var og kunne deretter kaste regningen.

Lenke til kommentar

Lisens kontrollørene går på provisjonslønn så de kan si mye rart for å få deg til å betale. Værste jeg har vært borti var da en Nrk-dude påsto at kameraten min måtte betale lisens for prosjektøren sin.

Jeg betaler ikke lisens, og oppfordrer alle til å gjøre det samme. Gi oss nrk som betal tv så kan folk velge selv hva de vil se på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

men jeg skjønner ikke helt;;;hmmm

en nrk kontrollør kan jo ikke tvinge seg inn i din leilighet kan de?

er jo bare si at du ikke har tv å be dem stikke av eller?

et tips til de som har nettopp flyttet hjemmefra: sett tven du kjøper på foreldras navn ellers får du regning i posten;P

hadde en kamarat som kjøpte tv når han flytta ut på expert

alle som selger tver er pliktige til å oppgi navnet til kjøperen eller noe i den duren

uansett han måtte betale:P

nrk lisensen er ikke lenger moden for tida vi lever i

hvem ser på nrk egentlig?

og at de skal tvinge over 1million av norges befolkning til å betale på noe de ikke ser på er bare teit

sett regningen på staten istedet

Lenke til kommentar

et tips til de som har nettopp flyttet hjemmefra: sett tven du kjøper på foreldras navn ellers får du regning i posten;P

alle som selger tver er pliktige til å oppgi navnet til kjøperen eller noe i den duren

og at de skal tvinge over 1million av norges befolkning til å betale på noe de ikke ser på er bare teit

De tvinger seg skjeldent inn, men mange ganger når de ringer på står TVen på og da velger man som oftest å inrømme at man eier en TV

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

og at de skal tvinge over  1million av norges befolkning til å betale på noe de ikke ser på er bare teit

De tvinger seg skjeldent inn, men mange ganger når de ringer på står TVen på og da velger man som oftest å inrømme at man eier en TV

hva mener du med at de tvinger seg sjeldent inn?

betyr det at de har mulighet til det?

Lenke til kommentar

Aldri betalt noen lisens, og kommer aldri til å gjøre det av rent prinsipp. Jeg har som vane å lukke døra til gangen når noen kommer på døra uansett, og uten visuelle bevis kan da ikke kontrolløren gjøre noe. Inn i leiligheten kommer han ikke uten ransakelsesordere, og den dagen det skjer kan vi si bye, bye til den siste lille delen av fiktiv frihet vi har i norge.

Lenke til kommentar

og at de skal tvinge over  1million av norges befolkning til å betale på noe de ikke ser på er bare teit

hva mener du med at de tvinger seg sjeldent inn?

betyr det at de har mulighet til det?

Tror ikke at de har lov å gå inn i huset ditt, men i England brukte BBC peilere sånn at de viste hvem som hadde TV og satte opp digre plakater der det sto i denne bgningen bor det noen som ikke betaler lisens. Det kan hende at noen NRKarbeidere bruker slike peilere, men jeg tviler

Lenke til kommentar
Tror ikke at de har lov å gå inn i huset ditt, men i England brukte BBC peilere sånn at de viste hvem som hadde TV og satte opp digre plakater der det sto i denne bgningen bor det noen som ikke betaler lisens. Det kan hende at noen NRKarbeidere bruker slike peilere, men jeg tviler

Nei, de har IKKE lov til å gå innenfor dine vegger, og det holder heller ikke med noe peileutstyr. De har ingen visuelle bevis uansett.

Lenke til kommentar

Lisensmannen er alle studenters skrekk ja. Når det gjelder antall TVer en lisensbetaler kan ha så er det ubegrenset, men det vil ikke si at studenter som bor i et studentkollektiv kan nøye seg med å betale èn lisensavgift. Det telles ikke som èn husstand dersom det er flere selvforsørgende beboere der. Hver og en av de selvforsørgende beboerene må betale lisensavgift.

Når det gjelder lisensmennenes rettigheter: Nei, de har ingen rett til å komme inn til deg! Men trist som det er så har de en tendens til å være utrolig frekke! Når de kommer til steder der de vet det er studentkollektiv går de gjerne inn uten å ringe på, i håp om å overaske beboerene. Og ofte blir man i møte med lisensmannen satt ut, og bøyer under for presset. Men ikke gjør det! Si at det ikke passer at han kommer inn, og smell igjen døra. Han har ingen rettigheter til å komme og luske i ditt privatliv!

Skal du selv kjøpte TV : Sett TVen i en av dine foreldres navn. De betaler sikkert lisensavgift fra før! Dersom du registrerer TVen på ditt navn får NRK vite om det, og du får regning i posten.

Dersom du skulle være så uheldig å ha gått på en smell allerede: Sett TVen din hos naboen eller på loftet, og ring NRK. Si at du har kvitta deg med TVen din. Usikker på hvor raskt du får kontrolløren på døra men..

Endret av Knut Marius
Lenke til kommentar
3. Lisenskontrollører tilhører ikke ordensmakten. Om du vil slippe dem inn, eller i det hele tatt snakke med dem, er det opp til deg. Bare politiet har den makten at de kan tvinge deg, fordi enhver plikter å etterkomme politiets pålegg i den grad det er mulig.

4. Hvis du er kranglete og slu nok, slipper du -- som med det meste anna -- unna til slutt.

Bare synd at man får regning/purring i posten da :hrm: Tipper de går til inkassobyrå hvis de ikke får penga...

Tror jeg skal satse på tv-kort i pc når jeg flytter på hybel.. Tror ikke mange av kontrollørene veit om det, eller gidder å sjekke det.

Lenke til kommentar
Tror jeg skal satse på tv-kort i pc når jeg flytter på hybel.. Tror ikke mange av kontrollørene veit om det, eller gidder å sjekke det.

Nåh... En hybel trenger en smooth widescreen-TV ;)

Man må ikke være FOR redde for lisensmannen heller. Bare vær litt føre var. Vit at han ikke har en dr**t han skulle ha sagt... Og for guds skyld, ikke kjøp TV i eget navn

Lenke til kommentar
Dersom du skulle være så uheldig å ha gått på en smell allerede: Sett TVen din hos naboen eller på loftet, og ring NRK. Si at du har kvitta deg med TVen din. Usikker på hvor raskt du får kontrolløren på døra men..

Skal gjøre akkurat det.

Lenke til kommentar

Mange nye plasma tv'er har ekstern tuner. Når lisensfyren ringer på døra kobler du den ut og graver den ned i hagen/gjemmer den på loftet/legger den i en skuff/ eller plasserer den hos en kompis. Og vips så har du ikke tv, men en monitor i stedet.

Lenke til kommentar

hehe.... Jeg har bare en liten 15" drit i enden av senga på hybelen som jeg bruker til å spille ps2 på når jeg kjeder meg som værst. Hadde tatt seg ut hvis lisensgubben hadde kommet hit da :D

Da hadde jeg jaggumeg vippa fram skrutrekken og begynt å operere ut tuneren inni tven... så kan han bare stå der og surve!

btw lisensjeger må være en jævlig utakknemmelig jobb! Hvaslags folk er det som gjør sånt frivillig?

Endret av Tonberry
Lenke til kommentar

NRK1 og NRK2 er de eneste kanalene som er verdt å se på, etter min mening. De andre kanalene ville solgt moren sin, hadde de trodd det ville gitt dem flere seere. TV2 sender nesten bare serier, og prøver alt for hardt å treffe hjerterota til'a mor. Riktig nok følger jeg med på debattprogrammene deres, men det med en bismak i kjeften siden en del av programlederne ofte bare er ute etter å lage nyheter fremfor å formidle dem. TV3 sender bare serier, punktum. Og TVNORGE, horekanalen over alle, er så gjennomsyret kommersialisert med reality shows om hvordan å slange deg, intriger og fashion, at jeg holder på å spyr.

Jeg synes TV-lisensen er en grei avgift, og har ingenting i mot den. Hadde det ikke vært for NRK hadde jeg bare sittet igjen med Animal Planet, Discovery Channel, National Geografic og BBC PRIME. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...