CAT-scan Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) Jeg har følgende specs: ASUS A8N SLI Deluxe AMD Athlon 64 3200 (Winc) (med en Zalman CNPS7000B-Cu som kjøling) OCZ Platinum R2 3200 1024 DualChannel Plextor PX 712SA WD Caviar SE 200GB 8MB (den orginale SATA rev 1 versjonen) MSI GF 6800GT OCZ Modstream 520W Litt bakgrunnsinfo: Kjøpte og monterte den sammen for litt under et halvt år siden. Tok ikke akkurat lange stunden før jeg skjønte at jeg måtte skifte ut den infernalsk stygge viften på NB. Jeg gadd ikke å vente til den ble slitt (etter sigende tar det ca. to måneder), og det skal sies at allerede da jeg tok den av så jeg tegn på slitasje. Denne ble skiftet ut med en Zalman passiv kjøler. Luften viften på skjermkortet flytter kommer ut rett på kjøleren, så det er aldri stille luft der (jeg kjører viften på full skur også, så luften er tåelig kald). For, tja, kanskje 2 måneder siden, begynte PCen å slå seg av. Den gang merket jeg det bare da jeg lot den stå på over natten. Da jeg våknet var PCen avslått. Dette skjedde et håndfull ganger (mellom 3 og 5 ganger muligens), og så skjedde det plutselig ikke mer. For ikke så lenge siden flyttet jeg hjem. På grunn av den digre CPU-viften (som man for så vidt egentlig skal montere av når man flytter PCen), er jeg veldig forsiktig med hvordan jeg behandler den under flytting. Den ble med andre ord behandlet meget pent. Vel hjemme setter jeg opp PCen (dette var da altså på torsdag), og plutselig på samme dagen slår den seg av (det var lillebror som satt ved PCen og spilte HL2 da det skjedde, så jeg tenkte ikke noe mer over det, så mangt kan skje da han sitter der). Så skjer det samme på lørdag, flere ganger. Fra søndag, og til i dag har det skjedd kanskje 20 ganger. Det mest irriterende er at noen ganger kan det gå åtte timer mellom hver gang, og andre ganger 3 minutter. En annen ting som er litt merkelig er at jeg ikke får den på nett. Får ingen kontakt med HUBen overhodet. Hva jeg har gjort: Det første jeg tenkte var at en vifte hadde tatt kvelden, men alle vifter surrer og går, og det er en riktig behagelig temperatur i dunken. Ikke virker det som om den slår seg av når det er blir krevende/varmt heller, det virker fullstendig tilfeldig. Mitt andre innfall var at det var et eller annet virus eller noe annet faenskap som hadde klart å loke til PCen. Har nå kjørt virusscan, og ikke funnet noe som helst. Jeg satte på en funksjon i BIOS som gjør at om HK mister spenning en stund så skal det slå seg på igjen når det får spenning. Etter dette har jeg merket meg at tiden det tar før den slår seg på igjen er veldig varierende. Dette kan jo kanskje peke mot PSU, men det kan jo også være NB som ble kuka til da jeg skiftet kjøler. Etter hver merket jeg meg at det kommer en litt mistenkelig tikkelyd fra PSU, men det trenger jo ikke å bety noe som helst. Sist gang det skjedde var i natt. Jeg gadd ikke å slå den på igjen, og gikk bare å la meg. Nå for litt siden (da jeg skulle slå den på igjen) funket ikke powerknappen. Skjedde ingenting som helst. Trykket en 5-6 ganger. Krabba bak PCen for å skru løs skruene som holder fast kabinettdøren og faenskapen slår seg på av seg selv. Akkurat nå står den på pause akkurat i oppstartsfasen. Tenkte jeg skulle rule ut virus/WinXP en gang for alle. Slår den seg av der den står nå må det være noe hardwaremessig som er problemet. Etter det har jeg planer om å ha kabbiset oppe, og litt utpå golvet når det skjer neste gang, følge med litt på lyder og LEDS på både HK og PSU. (har ikke multimeter/voltmeter her, så jeg får ikke sjekka noe som helst egentlig, skulle gjerne fiklet litt med den strømforsyningen) Om det er noen som synes dette høres mistenkelig kjent ut så post her, samme om det kanskje er banal informasjon. Vil gjerne også ha tips om hva annet jeg bør prøve. Jeg begynner å bli mektig irritert på dette nå, vil ha det ordnet. Om det eventuelt skulle være strømforsyningen burde det være en garantisak, men om det er hovedkortet er det hele litt mer usikkert. Uansett skal ASUS få seg saftig kritikk av den latterlige viften de har på NB. Selv om jeg vedgår at jeg antageligvis ikke bør få et nytt hovedkort via garanti så er det jo samtidig ikke bare min feil. Den viften må skiftes ut på et eller annet tidspunkt uansett. [EDIT: Postet det i feil kategori, haha, litt sløv på morgenkvisten ja, *ahem*. Anyways, den slo seg av i det den sto fast før Win, så det er nok hardware-relatert ja...] [EDIT2: Joda. Nå får jeg den ikke på i det hele tatt. Nå er det et eller annet som har tatt kvelden. Skal prøve strømforsyningen på en annen PC her så får vi se om det er den] [EDIT3: Strømforsyningen er det ikke, regner med at det er HK. Fint at de har gått ned utrolig i pris på 5 måneder da. Orker ikke mer ASUS-møkk nå, tror jeg går for et DFI-kort om det blir et nytt kjøp. Skal teste litt mer med det nåværende HK. Kan moderator vennligst flytte "tråden" dit den hører hjemme?] Endret 26. juli 2005 av CAT-scan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå