Gå til innhold

CPU temp på 77 grader!?!


Muic

Anbefalte innlegg

Jeg fant ut her en dag at jeg har en stabil CPU temp på rundt 72 - 77 grader. Dvs, den har ligget stabilt lenge på 77 grader. jeg har en CPU vifte som støtter hovedkortet mitt ( AMD 1900+ prosessor og EKL PAPST CPU-vifte m/kulelager Socet A opp til 1400mhz samt athlon 1900+). Jeg har også slitt en del med grafikken i spill. kan dette ha noen sammenheng. Bør jeg skaffe meg en ny vifte, eventuelt hvilken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

stakkars cpu :roll:

 

Det er ikke bra i lengden hvertfall. Kanskje det er varme som er grunnen til problemene dine ja. Enten er skjermkortet eller cpu for varm og klarer ikke den ekstra påkjenningen med tunge regneoppgaver og den økte temperaturen som følger med dette. Du bør absolutt vurdere litt bedre kjøling! Det er somsagt ikke sunt med tanke på stabilitet og levetid på cpu.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme "problem" som deg. Ifølge hovedkortet ligger CPU-tempen min på ca. 60 grader idle, og ca. 70 grader ved full load. Nå i sommervarmen har temperaturen vært oppe i 75 grader.

 

Jeg har Asus A7V266-EX, AthlonXP1800+ og samme vifte som deg. I tillegg har jeg satt inn to kabinettvifter som bråker som ****.

 

Jeg skal låne en temperaturmåler snart og måle temperaturen på kjøleren for å se om det kan være feil på føleren i hovedkortet.

 

Ellers bør det nevnes at maskinen har vært 100% stabil hele tiden (siden mars), og jeg har laget endel DivX-filer. Jeg kjører da 2-pass koding, slik at prosessoren går for full guffe i 4-5 timer i strekk. AMD selv sier at dersom temperaturen er under 90 grader så holder prosessorene i minst ti år, men at de anbefaler at man holder seg under 75 grader på grunn av at det ofte er unøyaktighet i følerne på hovedkortene. Variasjoner i temperatur på like systemer skyldes ifølge AMD at ingen prosessorer er helt like, og derfor utvikler litt forskjellig varme.

 

Men likevel, det føles ikke helt bra når jeg ser at de fleste ligger under 50 grader.

Lenke til kommentar

Asus er ikke stabil når det gjelder temp målinger på hovedkort.. før jeg flashed biosen var min gamle athlon 1,4 t bird på 40 grader og etter jeg flashed biosen steg den helt plutselig opp til 55 grader.. så jeg flashed tilbake og da var den på 40 grader igjen.. asus er ikke til å stole på når det gjelder temp målern på h-kort

Lenke til kommentar

Nei jeg har ikke merket noen problemer med spill, men jeg byttet fra en eldre maskin soom var mye tregere, så jeg vet ikke om andre tilsvarende maskiner som min yter mer. Uansett så burde jeg merke hakking og kanskje kræsj dersom varmen gjør prosessoren ustabil.

 

Alt ser ut til å fungere perfekt. Det som irriterer er at jeg må ha de hersens kabinettviftene som bråker helt forferdelig. Jeg er egentlig fristet til å kutte dem ut og bare se hva som skjer. Dersom det ikke er feilmåling på hovedkortet er det sannsynligvis en svakhet i prosessoren, og hvis den da ryker så koster jo en ny godt under tusenlappen nå. Problemet er bare at jeg ikke er sikker på om jeg risikerer å ødelegge mer enn selve prosessoren.

 

Tror ikke "dragen" godtar så store budsjettoverskridelser nå. :smile:

Lenke til kommentar

Har samme erfaringer som darksoul1900. Etter at jeg flash'et biosen på mitt A7M266 gikk CPU-temp'en plutselig opp 10 grader... Lurer på hvordan de får det til? Naturligvis helt galt, siden CPU-temp nå ligger 10 grader høyere enn MB temperatur allerede ved oppstart...

 

Tror det skal mye til før temperaturen gjør utslag for stabiliteten. Som sagt tåler Athlon CPU-en høye temperaturer. Verre er det med moderkortet - har hørt at det kan ta skade ved temperaturer over 38 grader. Uten kabinettvifter har CPU-temp'en min ligget på 75 grader ved maks load (har trukket fra de 10 gradene). Asus GeForce 3 kortet har hatt temp. på 70 grader på GPU og 60 grader på minnet - har ikke hatt problemer i forbindelse med dette.

 

Et råd til dere med støyende vifter - legg inn ekstra motstand! Kjører nå to kabinettvifter på 6V...

Lenke til kommentar

Hvis dette er temperatur fått med Internal Diode da her de helt greie temperaturer og vanlige.

 

Ikke noet at beskymre seg over.

 

PS. Alle dere som er at få 40-50c fra deres thermistor bør at legge til 10-20c til at få reel temperatur.

 

Min 2200+ ligger på 40-50 thermistor men reelt er 60-70 og det er akkurat som jeg får når jeg bruker Dioden.

 

Hilsen,

Lenke til kommentar

Har dere som har overklokket hatt noen problemer med cpu temp pga varmen som er i norge idag? igår var det målt 30.4 grader i skyggen i bergen og siden eg har overklokket cpu'n min fra 800mhz til 830 med vanlig vifte så klikket maskinen flere ganger om dagen og da eg klokket ned igjen var det greit.

 

men lurer på de som har overklokket extremt og kordan det går der.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-01 21:16, Knutinsen skrev:

Det som irriterer er at jeg må ha de hersens kabinettviftene som bråker helt forferdelig. Jeg er egentlig fristet til å kutte dem ut og bare se hva som skjer.


 

Jeg opplevde at kabinett OG CPU temp ble mindre da jeg slo av mine to kabinettvifter. Du kan gjerne prøve, men på eget ansvar.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke merket noe til varmen, kanskje 2-3grader. den ligger for det meste på 45-47Grader og full load på 60grader, den er såpass høy pga. overklokkinga da :smile:

 

Men den er ennå ikke blitt en AMD med 75grader og henger seg, selv om jeg bruker orginal vifta :smile:

 

AMD Suck / Intel Rules.

Lenke til kommentar

Men den er ennå ikke blitt en AMD med 75grader og henger seg, selv om jeg bruker orginal vifta :smile:

 

AMD Suck / Intel Rules.

 

 

 

 

SÅ du sier at AMD suger p.g.a varmen? Motsatt til Intel, så kan AMD cpu'ene kjøre på såpass høy varme, dog det er ikke bra. (Når man tenker på levetiden)

Men hvem har samme cpu i såpass mange år nå for tiden?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-01 17:50, Muic skrev:

Jeg fant ut her en dag at jeg har en stabil CPU temp på rundt 72 - 77 grader.


 

Ingen fare om du har AMD ATHLON. Prosessorene til AMD toler opptil 95c før de ryker. 70c er normal temperatur...

 

INTEL prosessorer smeller på 69c..

 

Denne informasjonen står også på hjemmesiden til AMD!

Lenke til kommentar

Det er bare noe du innbiller deg. Ytelsen er kun avhengig av klokkefrekvens. En høyere temperatur kan derimot forårsake gale utregninger, med påfølgende crash eller merkelig oppførsel.

 

Saken er ganske grei. Er maskinen stabil, så skal prosessoren vare som etter spec, altså 10 år.

 

Hvis noen som leser dette noensinne har hatt en prosessor som har vært stabil ved en temperatur , og samtidig tatt kvelden på grunn av overoppheting? En digital krets blir alltid ustabil før den kvelder. Dersom man ikke kjører for høy spenning på den da, men da er det jo ikke temperaturen som tar knekken på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...