Simen1 Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Det er sikkert både distributører og butikker som har både sokkel A hovedkort og sokkel A prosessorer fortsatt på lager etter august, selv om de blir færre og færre etter hvert som det kjøpes opp. Sempron er allerede kommet til sokkel 939, men selges foreløbig kun til OEM (store leverandører som f.eks HP). Jeg tror at de kanskje ikke kommer til sokkel 939 til forbrukere. (Sokkel S1 skal jo overta for sokkel 754) Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) Hm? Skal ikke AMD satse mye på 939 platformen da? Leste akkurat litt om den nye. Huff, teit at de skal drive å bytte så mye hele tiden! Blir vanskeligere å oppgradere! Håper S1 kommer til å vare en god stund! Endret 26. juli 2005 av Heineoen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Det hadde blitt vanskeligere å oppgradere om de skulle tviholdt på de gamle soklene i lang tid. F.eks ville DDR2 blitt en umulighet da. Nye skoler medfører som regel helt nye egenskaper som ikke hadde vært mulig på de gamle soklene. F.eks sokkel A vs. sokkel 939. Men noen ganger lar det seg ikke gjøre å oppgradere selv om sokkelen er den samme. F.eks var det ikke bare bare å sette inn en ny sokkel A CPU i et gammelt sokkel A hovedkort eller omvendt. Brikkesett og dets egenskaper ga jo også mange begrensninger. Dette har vi heldigvis ikke sett på sokkel 939 ennå så jeg synes disse har vært godt oppgraderbare selv om de vil fases ut fra midten av 2006. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Men har S1 tenkt å vare en stund eller? Og når kommer den? Sokket A har vart i flere år, mens de nye er jo gammle etter 1! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Sokkel S1 vil trolig vare i flere år. Jeg gjetter på 2-4 år. Sokkel S1 skal etter planen komme i 2. kvartal 2006 Sokkel A har vart i ca 4 år, men oppgraderbarheten har ikke vært noe bra siden gamle hovedkort ikke kunne brukes med nye CPU'er pga FSB, strømkrav, spenningskrav og andre problemer. I realiteten varte oppgraderbarheten til sokkel A i ca 1-2 år. Sånn sett så har faktisk Sokkel 754 vært bedre. Det kom høsten 2003, og kan oppgraderes helt frem til høsten 2006, altså 3 år. Det er så vidt jeg vet ingen inkompatibilitet mellom gamle hovedkort og nye CPU'er slik det var på sokkel A. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 AMD har ikke noe valg når det gjelder prispolitikk. Etter de svake resultatene i det siste er de nå nødt til å øke prisene på volumvarer og satse på at antall omsatte enheter holder seg konstant eller øker. De har lansert overprisede nisjeprodukter (X2-serien) på et tidspunkt da de virkelig trengte en bestselger, så de har i grunnen seg selv å takke. Lenke til kommentar
G Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) Det er sikkert både distributører og butikker som har både sokkel A hovedkort og sokkel A prosessorer fortsatt på lager etter august, selv om de blir færre og færre etter hvert som det kjøpes opp. Sempron er allerede kommet til sokkel 939, men selges foreløbig kun til OEM (store leverandører som f.eks HP). Jeg tror at de kanskje ikke kommer til sokkel 939 til forbrukere. (Sokkel S1 skal jo overta for sokkel 754) Et dilemma er jo at mange av PC butikkene ikke er villige til å sette ned prisene på gammel hardware. Det er nok grimme eksempler på butikker som er fulle av svindyre og utdaterte modeller av hardware. Hadde jeg drevet butikk ville jeg kvittet meg med dem når jeg hadde en følelse av at de nærmer seg utfasing. Har du erfaring som tilsier at mange nok dumper prisen på slik gammel hardware? Det må vel være dårlig butikk og ikke selge disse til tilnærmet innkjøpspris enn å ruge på dem på "et støvete" lager? Til og med mange web-butikker selger ofte gammel hardware til en uforholdsmessig dyrere pris enn ny hardware. God eksempler på slike sammenlikninger på nytt / gammelt finner en for eksempel på harddisker (det er bare å regne ut prisen per Megabyte det). Endret 29. juli 2005 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) Sokkel S1 vil trolig vare i flere år. Jeg gjetter på 2-4 år.Sokkel S1 skal etter planen komme i 2. kvartal 2006 Sokkel A har vart i ca 4 år, men oppgraderbarheten har ikke vært noe bra siden gamle hovedkort ikke kunne brukes med nye CPU'er pga FSB, strømkrav, spenningskrav og andre problemer. I realiteten varte oppgraderbarheten til sokkel A i ca 1-2 år. Sånn sett så har faktisk Sokkel 754 vært bedre. Det kom høsten 2003, og kan oppgraderes helt frem til høsten 2006, altså 3 år. Det er så vidt jeg vet ingen inkompatibilitet mellom gamle hovedkort og nye CPU'er slik det var på sokkel A. Har du tro på at sokkel 754 CPU'er noensinne blir særlig billigere enn sine sokkel 939 brødre? Når kan en kanskje vente seg at en kan kjøpe en sokkel 754 med gode specs for en rimelig penge? Vet du om AMD allerede har planer om andre sokler enn S1 (tenkte at vi ikke skal gå i tilsvarende felle slik som med sokkel 754 vs sokkel 939 igjen) ? Endret 29. juli 2005 av G Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 G: Jeg sa ikke at jeg trodde prisene på gammel lagervare kom til å bli dumpet. Jeg sa bare at tilgjengeligheten trolig ville vare lengre enn til august. Og ja, det er nok "desverre" de med de mest støvete lagrene og dermed høyeste prisene som vil ha de på lager lengst. Sokkel 754 har alltid vært litt billigere å produsere siden hovedkortene bare trenger å designes med en minnekanal, og kan ha svakere spenningsregulatorer (80A) enn 939 (95A). (jeg tar forbehold om å ha husket tallene feil). En minnekanal kan kanskje også redusere hovedkortet fra et 6-lags design til et 4-lags. (jeg er ikke sikker her heller, men regner det som sansynlig) Disse tingene vil gjøre 754 billigere å produsere enn 939, noe som trolig gjenspeiler seg i utsalgspris også. Når det gjelder sokkel M2 vs. S1 så kommer det til å bli samme saken der. Jeg har ikke hørt noe om etterfølgerene til S1, M2, og F2, det er nok for tidlig ennå. Men at det blir etterfølgere får jeg virkelig håpe. Bare en konkurs kan hindre det. Nye sokler er en naturlig del av utviklinga. Utskifting kommer til å skje jevnlig i forbindelse med ny teknologi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå