Gå til innhold

Hva kommer lyden av?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare ut av ren nysgjerrighet; hva er det som lager den høyfrekvente og stigende lyden når blitzen lader seg opp? Tenker i hovedsak på store blitzer.

Noen som vet det tekniske svaret?

Jeg er nok ikke sikker , men siden jeg er elektromontør , tipper jeg at de småbatteriene som brukes i blitsen må lade opp en kondensator slik at blitzpæren får nokk spenning/trykk til å lade ut et slikt kraftig lysglimt.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke er helt på jordet (ikke det i Trysil), og memorerer litt fra fysikktimene i Realskolen, så må det en veksling (eller "opphakking") av spenningen på en trafo(spole) for at skal induseres en spenning i den andre trafospolen. Det er denne lyden en kan høre.

Normalt "drar" en spenningen ned i en trafo (iallefall til det meste i hjemmet - 220V til 12V).

I en blitz er det motsatt - en chopper spenningen opp fra 7-8 volt til ett par tusen volt eller mer. Denne spenningen lader opp en kondesator, som magasinerer denne til til en "fyrer" av en trigger til blitzrøret.

Det er ikke store strømstyrken i en blitz, men den høye spenningen, kan alikevel gi deg en god kilevink (og brannskader), hvis du åpner en blitz og fikler med den.

Dette er en enkel fremstilling av blitzens fungeringsmåte.

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke er helt på jordet (ikke det i Trysil), og memorerer litt fra fysikktimene i Realskolen, så må det en veksling (eller "opphakking") av spenningen på en trafo(spole) for at skal induseres en spenning i den andre trafospolen. Det er denne lyden en kan høre.

Normalt "drar" en spenningen ned i en trafo (iallefall til det meste i hjemmet - 220V til 12V).

I en blitz er det motsatt - en chopper spenningen opp fra 7-8 volt til ett par tusen volt eller mer. Denne spenningen lader opp en kondesator, som magasinerer denne til til en "fyrer" av en trigger til blitzrøret.

Det er ikke store strømstyrken i en blitz, men den høye spenningen, kan alikevel gi deg en god kilevink (og brannskader), hvis du åpner en blitz og fikler med den.

Dette er en enkel fremstilling av blitzens fungeringsmåte.

Bra svar! virker ihvertfall veldig logisk.

Var litt overraskende at den ville kunne gi en skikkelig karamell :ohmy:

Lenke til kommentar

Til og med engangskamera skal man være forsiktig med.

Om du åpner et engangskamera for å ta ut batteriet (de er stort sett fullt brukbare til fjernkontroller, sykkellykter og diverse andre ting) skal man være veldig forsiktig med hva man tar på. Kommer fingeren din bort i feil ting, gjør det v.o.n.d.t. Dette er på grunn av spenningen som er ladet til blitsen i engangskamera. Selv en så liten blits trenger ganske mye spenning. Et par der jeg jobber har klart det... de var helt satt ut i mange minutter etterpå :!:

Lenke til kommentar
Til og med engangskamera skal man være forsiktig med.

Et par der jeg jobber har klart det... de var helt satt ut i mange minutter etterpå :!:

--------------

Burde kanskje ikke si det "høyt", men det er samme prinsippet i en Stungun (Tazer). Her overføres spenningen til elektroder i stedetfor blitzrøret.

Lenke til kommentar

Spenningen i en blitz ligger på 250-350V. Tennspenningen er på 6000-7000 volt men av for lav strømstyrke til å være skadelig.

En typisk kondensator i en liten blitz i et engangskamera har verdier på 150 uF (mikro Farad) og 330 Volt. For å finne energien så er formelen:

e=(c*v^2)/2

da får vi

e=((150/1000000)*330*330)/2

e=8,2 Joule

Hvis energien er lavere enn 16 Joule så vil et friskt hjerte ikke la seg stoppe. Mellom 16 og 30 Joule så stiger sannsynligheten for hjertefibrillasjon dramatisk. En vanlig ekstern blitz kan ha en energi på 50-100 Joule og vil være nesten garantert dødelig.

xST©NE2005 har rett i at det er transformeringen av spenningen som lager lyden. Den varierende strømstryrken i spolen lager et varierende magnetfelt som får spolen til å vibrere. Hvis man holder en kortbølgeradio inntil en blitz som lader så kan man høre at kretsen lager betydelig med radiosignaler også.

For å få en ide om strømstyrken så kan vi anta at kondensatoren lades ut på 1/10000 sekund. Da får vi (8,2*10000)/330=248,5 Ampere, noe som er ganske formidabelt.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...