Gå til innhold

Hva er det som skjer med konsollutviklingen?


Jaffe

Anbefalte innlegg

Akkurat nå er jeg evig glad for at jeg har PC og ikke Konsoll til å spille på. Konsollene er jo ikke det de en gang var! Jeg ser ofte spill på fks. X-Box som hakker. Eller det nye Splinter Cell -spillet til Nintendo DS. Les testen. Det hakker jo hele tida! Av og til er det også helt uspillbart!

 

Jeg trodde meningen med en dedikert maskin til spill var maksimal spillopplevelse, men det ser jo ut til å gå andre veien nå...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kanskje godkjenningen av spillene som er for slapp. Ikke nødvendigvis noe i veien med konsollene, men at spillene er proppet med mer detaljer enn maskina klarer å rendre glatt.

 

Har sett hakking i Kill Zone med mange fiender og eksplosjoner.

 

Må være ganske frustrerende når man ikke kan oppgradere på samme måte vi PC-eiere kan.

Lenke til kommentar

Det er vel bare nå i det siste at spill på konsoll har begynt å hakke?

Det kan forklares med at grafikken på spillene utvikler seg gradvis, og nå som vi står ved en overgang til neste generasjon prøver de å proppe så bra grafikk inn i nye spill på dagens konsoller som mulig, og da overgår det det konsollene kan takle.

Lenke til kommentar
Uansett om det hakker lite eller mye - det skal jo ikke hakke! Det er jo hele vitsen med konsollen...

Skjønner ikke hva du tenker på her. Hele poenget? Det kommer an på de som lager spillene, ikke konsollen. Pusher man litt for mye grafikk og har ikke altfor bra programmerere f.eks vil det hakke. Noen bryr seg ikke, andre gjør det.

Lenke til kommentar
San andreas til xbox kan til tider hakke, ganske mye også faktisk

Det hakker på alle formater. PS2 verst dog.

 

Det kommer av at det er så stort og noen ganger blir det "for mye" grafikk på skjermen så frameraten går ned.

Lenke til kommentar

Eier bare en GameCube og Nintendo DS så hvordan det ligger an på de andre konsollene er jeg ikke sikker på. Uansett har ikke merket noe særlig av dette egentlig på GC (veldig få tilfeller). Nintendo DS er ny og da er også utviklere uerfaren og vil ikke kunne utnytte maskinvaren godt nok. Dessverre pga. at utgivere ønsker å få spillet ut på markedet fortest mulig så glipper mye av kvalitetssikringen agående spill.

 

Nå som xbox, ps2 og GC går mot slutten av sin levetid så har nå PC'en gått forbi de på mange områder. Grunnet dette så har også grafikken (grafikksultne som mange er) blir bedre enn hva konsollene klarer å vise. Dette er bare en logisk virkning av konkurransen på spillmarkedet.

 

Mot slutten av året og neste år vil neste generasjon konsoller vise grafikk da strekker konsollene til hva PC'er muligens kan vise noen år fram i tid. Kanskje ikke like stor forrandring som mellom forrige generasjon spør du meg. Som jeg nevnte tidligere så trenger da utviklere å lære seg platformen før de klarer å utnytte de bedre.

 

En annen grunn også til dårligere kvalitet på spill er pga. multplatform, at spill lanseres på flere konsoller omtrent samtidig. Har ikke spillet egen kode for hver av konsollene (noe veldig får spill har) så blir det til at spill vil hakke.

 

Dette er noe av grunnen til at jeg venter spent på Nintendo Revolution som konsentrerer seg hovedsaklig om andre ting enn grafikk. Men nok om det...

Lenke til kommentar
Som jeg nevnte tidligere så trenger da utviklere å lære seg platformen før de klarer å utnytte de bedre.

har lest og sett noe på videoer av den nye xboxen der de sier at de som lager xbox har gitt ut xboxer og alt om det osv osv til de som lager spill til xbox sånn at de kan lære om de nye plattformene lenge før Xbox360 blir gitt ut, så det vil si for mange måneneder tilbake. Det betyr jo og at de kommer til å prøve å utnytte så mye de kan av xboxen. håper jeg iallefall :innocent:

Lenke til kommentar

Vel, det koster 4000,- for et nytt grafikkort (eller mer), ganske mye mer enn hva XBOX360 vil koste og ca like mye som PS3 vil koste, så det er dyrere å være PC bruker ;)

 

Dessuten vil xbox360 ha ganske bra grafikk til tross for billig pris, samme gjelder PS3 i forhold til hva man får..

Lenke til kommentar
Pluss at det ikke er det samme og sitte foran en pc, som å ligge avslappende i sofaen med en trådløs kontroll (som nå blir standard) og bare chillen med et deilig spill. Pluss at mange konsolspill aldri kommer på PC.

Og omvendt. Jeg er selv glad i spillkonsoller, men når det begynner å hakke er faktisk en del av vitsen med å ha en egen maskin dedikert for spill, borte...

Lenke til kommentar

Men det er vel ikke mange spill som hakker? Og der skjer bare når de prøver å presse inn bedre grafikk osv enn det maskinen tåler. Og snart får vi jo nye konsoller, og der blir det nok ikke mye hakking, får vi håpe. Og pc spill hakker også hvis man skal bruke et spill som krever sterkere hardware enn det man har. Koster mye mer å kjøpe en topp-pc enn alle 3 av dagens spillkonsoller. Tror nok det blir tilfelle med nestegenerasjon også...

Lenke til kommentar

For det hakker ikke på data også? Hakkingen skjer overalt. PS2 og Xbox har eksistert lenge. Og med tanke på at de ikke kan oppgradere PS2 eller Xbox, så må jo hakkingen skje når utviklingen fosser frem. Akkurat som når du har en gammel PC så klarer ikke den heller å støtte de aller nyeste spillene perfekt.

 

Nye konsoller er på vei og da vil ikke spillene hakke, i og med at disse nye konsollene takler disse nye spillene mer enn bra nok. Om flere år derimot.....

 

Uansett...så er jo hakkingen overalt, uansett om man spiller med konsoll eller pc.

Lenke til kommentar

Vel, det siste du sier der er bare tull. Som flere alt har sagt, hele poenget med å låse fast utviklingen på et tidspunkt for å så holde seg til én plattform til tre-seks år, sett fra spillerens synspunkt, er jo at man skal kunne optimalisere og benytte denne maskinvaren fullt ut. Konsollspill som hakker mer enn en ytterst sjelden gang er dårlig laget, da man simpelthen er nødt til å forholde seg til hvor mye kraft man har til rådighet. Ambisjoner er fint det, men jeg nekter å godta hakking i spill hvor utviklerne har hatt alle muligheter til å eliminere problemet.

 

Angående San Andreas, og spill generelt på PC, kan de også være dårlig optimaliserte, men de kan aldri påstås å hakke på generelt grunnlag, da PC-industrien stadig beveger seg videre, og alle maskiner er forskjellige. Altså hakker ikke San Andreas "på PC", det hakker kun på mindre kraftige maskiner.

 

Og hakkingen er slett ikke "overalt, enten man spiller på konsoll eller PC". De fleste vellagede spillene på konsoll unngår problemet fullstendig, og slik bør det også være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...