Gå til innhold

CSS server, Zyxel Prestige 650-R T3 og Firstmile?

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Jeg har åpnet en Counter Strike source server mange ganger, og det funker egentelig fint bortsett fra to ting. Portnummeret som jeg velger, 27015, er ikke det som blir brukt fra de som kobler til utenfra. Den velger et helt annet og forskjellig portnummer hver gang. Jeg vet at det ikke kan være switchen som forårsaker problemet fordi jeg har prøvd flere forskjellig typer. Linjen min er en 1500/640 fra firstmile.

Jeg har prøvd portforwarding og sette opp statisk ip på maskinen men ingenting hjelper. Selv om jeg ikke forwarder noen porter i det hele tatt så funker fortsatt server, men portnummeret er aldri det samme.

På Faq inn på firstmile så skriver de at man ikke kan sette routeren i bridge-modus, så det er uaktuelt.

Rcon fungerer heller ikke, verken med eller uten portforwarding. Da får jeg bare beskjeden "unable to connect to remote server..."

Jeg har prøvd å sette opp listenserver, dedicated server. Også har jeg prøvd stand-alone server på linux, fortsatt det samme problemet...

Er det noen som har lignende problem eller har ett eller annet forslag til åssen jeg kan løse problemet? På forhånd takk :thumbup:

Endret av robin_evensen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp snakket med en tekniker i Firstmile, han bare foreslo alt det vanlige som å forwarde osv. Det er greit nok det, men det løser fortsatt ikke problemet mitt som er at port nummeret som blir brukt på WAN siden ikke er det samme som på lan siden. Det er ett helvete å finne ut hvilket portnummer som er til servern, også får ikke klanen min lagt til servern på favourites eller no sånt fordi portnummeret endrer seg for hver gang jeg starter servern.

Jeg fant litt informasjon om flere NAT moduser som f.eks. one-to-one, one-to-many, det viste seg at med firstmile så kan man ikke endre på disse innstillingene :(

Lenke til kommentar

Jeg kan aldri tro at det er routeren/switchen eller firstmile linja som gjør at porten på CS Servern din skifter. Har du satt statisk port i config fila til servern? Har aldri hørt om noen som får random portnummer på sin server. Har driftet selv 6-7 servere på 1.5 og 1.6. Sjekk igjennom config filen din og se om noe er gjort feil der. Prøvd å søke på www.steampowered.com forumet?

Mvh

lbn

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å søkt på nesten alle tenkelige stede, men finner ingen svar....

Statisk port, hva er det for noe?

Jeg har bare valgt et port nummer i config fila som jeg skal bruke(har ikke hørt om noe statisk portnummer). Men jeg tror det er noen innstillinger inn på routeren som gjør at alle port blir forandret mellom WAN og LAN, noe overload greier eller no sånt.... Ifølge Firstmile supporten så kan jeg ikke endre på disse innstillingene inn på routeren, det har jeg også prøvd, men da ble internettet borte.

Jeg kan heller ikke skru på aktive mode i DC++, da får jeg ikke søkt eller lastet ned noe i det hele tatt, jeg lurer på om dette kan ha en sammenheng, når han da prøver å koble til portnummeret som jeg har valgt på LAN-siden så blir det egentlige portnummeret ett annet ett på WAN-siden.

Jeg er veldig fornøyd med Firstmile bortsett fra at man ikke kan gjøre noen avanserte innstillinger selv, men det var veldig enkelt å innstallere, bare å plugge til splittern, modemet og switchen så var internettet der, ingen flere innstillinger og gjøre.

I guess simplisity has it's price:(

Jeg må også takke for at jeg fikk tilbakemelding i det hele tatt, uansett om det ikke gir noe løsning så er jeg takknemlig=) Ibn

Lenke til kommentar

Hjelper det vis jeg nevner at jeg har 2 PC'er på nettverket.

Den ene har jeg server på mens den andre spiller jeg på... Vis begge PC'ene bruker samme portnummer og går selfølgelig på samme eksterne IP, da vil jo routeren velge å bruke ett annet portnummer til en av PC'ene... Vil den ikke det?

Endret av robin_evensen
Lenke til kommentar

Hva mener du med at begge PCene bruker samme portnummer?

Det er godt mulig du har rett angående den oversettingen som routeren bytter på, men jeg har desverre ikke hørt om det. Og skulle være litt merkelig om den i såfall gjør det, og du ikke kan styre det på noen måte. Hva med FTP server og andre ting, bytter den porter der også?

Fungerer det å spille på LAN siden på den serveren du har satt opp? Og her er portnummeret det samme hele tiden..

Når en har flere pcer på nettverket, og du har en router i mellom, så "må" en sette opp forwarding av hvilke porter som skal være tilgjengelig på utsiden. F.eks om en pc på WAN siden ønsker kontakt med dinip:27015 så må routeren vite til hvilken av dine to pcer som den skal kontakte, din spill pc eller din server. Så når du sier at serveren synes på WAN siden selv om du ikke har gjort det, finner jeg også merkelig. :-) Men nå er jo data snodige ting da.

Hvilken router har du? Merke og modell.

Mvh

lbn

Lenke til kommentar

Hei, takk for at noen viser interesse i det hele tatt:) Jeg har leitet overalt og finner ingen løsning noen steder!

Ja, det fungerer å spille på LAN siden og portnummeret forandrer seg ikke der, der er det 27015.

Jeg har Zyxel Prestige 650-R T3...

Eksempel:

Server ip: 12.34.56.789

IP'en min: 98.76.54.321

Det jeg mener med det første spørsmålet ditt er at vis f.eks. 2 stykker spiller på samme server så vil begge PC'ene sende informasjon inn på samme ip og portnummer(12.34.56.78:27015), men hvis client portnummeret er f.eks. 27020 på begge PC'ene så skulle egentelig servern sende informasjon til 98.76.54.321:27020(til begge PC'ene) men dette fungerer selfølgelig ikke.

Men det routeren gjør er å bytte portnummeret som servern får beskjed om å sende til, så da vil målet for servern være å sende informasjon til den ene PC'en 98.76.54.321:65324 og til den andre PC'en 98.76.54.321:13465, routeren oversetter dette (bytter tilbake til de originale portnummerene) og sender det videre til de interne IP adressene der det vil se ut som dette 192.168.1.192:27020 og 192.168.1.164:27020...

Her ser man dilemmaet når det gjelder weblesing også, siden alle PC'ene i nettverket bruker port 80 til weblesing.

Det eneste jeg ikke skjønner er at det virker som om jeg er den eneste som har dette problemet...

Endret av robin_evensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...