Gå til innhold

Refresh av skrivebordet?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på en barneskole som har IT som satsingsfelt. Vi har imidlertid problemer med at elevene forandrer bakgrunnsbilder, sletter ikoner på skrivebordet o.l. Dette skaper mye ekstraarbeid, samt usikkerhet hos urutinerte lærere. Er det noen som har gode forslag på hvordan en kan få skrivebordet til å komme tilbake til "standard oppsett" ved f.eks ny oppstart av maskinen?

Vi benytter win 2000 pro, og har en påloggingsserver knyttet til noen av maskinene, mens andre maskiner står uten servertilknyttning.

Takknemlig for gode råd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet, dette er et problem på flere skoler ser jeg. Hadde ansvar for noen datamaskiner på skolen min i fjor og det var mye tull med at folk skrifta bakrunn og sånn. Jeg vet at Windows 2000 har funksjoner for å skru av muligheten til å skifte bakrunn, men har aldri fått det til å funke slik jeg vil.

Når jeg prøvde det sist fikk jeg det bare til på admin kontoen, men ikke på de andre begrensede kontoene :p. Jeg er ikke sikker, men jeg tror også at Windows XP har denne funksjonen at skifting av bakrunn kan slåes av.

Uannsett. Du kan ta deg en titt her. gpedit.msc. Det var iallefall der jeg fant disse tingene. Ångående sletting av ikoner er jeg ikke sikker på hvordan man slår av. det har jeg aldri sett på selv.

Du har vel ikke satt alle kontoene til å være admin nei?

Lykke til.

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn får jeg ingen av registry innstillingene til å fungere når jeg restarter maskinen. Noen som har gode tips her? Brukeren som logger seg på er satt opp som lokal administrator.

Finnes det noen som har tips på script som kan fornye skrivebordet ved pålogging? :roll:

Lenke til kommentar

Faronics DeepFreeze er nok en løsning som kan passe perfekt.

Programmet gjør det umulig for en bruker å endre noe som helst. Du kan velge hvilke partisjoner som skal være låst, feks. ha d: åpen for lagring av dokumenter osv.

Skal du selv gjøre endringer på maskinene er det bare å skrive ditt passord i DeepFreeze. Så velger du at det skal låse opp maskinen, ta en reboot og du kan gjøre endringer.

Når endringene er gjort er det bare å velge at DeepFreeze skal låse maskinen igjen. En ny reboot og ingen kan gjøre endringer på maskinen.

Da kan elevene gå i registeret å fjerne alle nøkler det er mulig å fjerne. Slette alt av mapper de klarer på c:

Neste reboot, og alt er tilbake til normalen.

Lenke til kommentar

du kan bruke mandatory profile, som "låser" alle innstillinger som bakgrunn, ikoner og lignende

du kan også sette opp noen policier i AD som gjør at endringer ikke blir lagret

eller hvis profilene ligger lokalt på pc`n kan du bruke Faronics DeepFreeze eller Moonscape Protection, tror disse programmene er nesten like, men disse gjør maskinene noe vanskligere å administrere

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...