Gå til innhold

Generell overklokking av CPU

Anbefalte innlegg

Det virker som om mange har en litt feil oppfatning av hva klokkefrekvensen på en CPU egentlig gjør.

Det virker som om de fleste tror at én micro-op vil faktisk bli utført raskere ved en høyere klokkefrekvens, mens det som faktisk skjer er at prosessoren blir bedt om å utføre flere micro-ops per tidsenhet (prosessoren jobber hver gang den får klokkepulsen), hver micro-op i seg selv tar fremdeles like lang tid - den gjør det bare oftere. Det som kan skje når du overklokker og får den effektive klokkekfrekvensen til CPUen opp på en eller annen måte (enten ved høyere multiplier eller bus) er at du til slutt ber prosessoren utføre en ny instruksjon før den er ferdig med den forrige.

Det som faktisk bestemmer hvor fort prosessoren jobber er spenningen, ved høyere spenning (på samme CPU) vil transistorene jobbe fortere og dermed vil du kunne kjøre enda høyere klokkefrekvens.

Men grensen er to ting, varme og "leak current". Selv om du kan holde varmen under kontroll vil du til slutt få problemer. Alle normale prosessorer har leak current, dvs. at en viss mengde elektroner alltid vil hoppe mellom ledningene inni proessoren (ved hjelp av diverse fenomener som f.eks. tunnel effect), hvis nok elektroner hopper vil en verdi kunne bli endret og prosessoren er ikke lenger i stand til å utføre noe nyttig arbeid. Leak current øker nemlig med spenningen selv om du holder temperaturen under kontroll, så det er en grense for hvor høy spenning du kan kjøre. Hvis du kjører enda høyere spenning vil du få andre problemer som jeg kan enda mindre om og ikke skal nevne her.

Noen som er uenige i noe eller vil legge til noe? Jeg håper ikke alt dette er feil, hvis det er det så får dere bare flame meg. :-)

Endret av corge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...