Gå til innhold

Tull med harddisken

Anbefalte innlegg

Scandisk har nok en gang lura seg til å starte opp og kødde opp alle filene mine, noe som har ført til at filsystemet på D-disken har blitt "invalid" og at 98% av filene mine var blitt korrupte. Jeg hadde ikke noe som helst "disktap", altså at noe av harddiskplassen forsvant, men.. det var noe jeg faktisk klarte å få til siden. Jeg var litt trøtt og klarte å slette gjeldene partisjon og konverterte til FAT32.. så nå kan jeg bare se 128gb av disken (som er 200gb som alltid har hatt 184gb effektiv plass). Selv ikke i partisjonsprogrammene kan jeg se noen partsjon eller noe som helst som har disse siste gigebytene. Finnes det noen måte jeg kan "hente" dem ut igjen på? Takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du mangler data fra en disk - ikke bruk den før data er reddet!

FAT kan ikke være større enn 128GB.

Du sier "konverterte til FAT32". Dvs fra NTFS?

GetDataBack for NTFS klarer mye. Recover My Files er omtrent like god. Restoration funker bra når det ikke har vært partisjonproblemer - dvs den er ikke førstevalg i ditt tilfelle.

Du trenger: En annen disk som du kan lagre reddet data på. En annendisk som du kan instalere windows og redningsprogram på. (Disse to kan være samme disk.)

Husk å kjøre 128GB fixen i registeret på den nye win-instalasjonen før du kobler til den skadde disken.

Sett den skadde disken som slave.

Når data først er reddet og du skal repartisjonere og formatere den skadde disken ta følgende forhåndsregler for å ungå slike problemer i fremtiden:

Ingen partisjon skal være større enn 128GB.

Området rundt 128GB (eller 132gB om man teller 1000) er usikkert lagringsområde. Lag en 5GB partisjon som ligger akkurat på denne grensen og la den fungere som en TEMP partisjon. Dersom det samme skjer igjen vil du miste data fra temp partisjonen, ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg har windows xp uten noen som helst servicepack. All plassen var synlig i starten, men jeg opplevde at alt jeg kopierte\lastet ned ble korrupt, så jeg tenke det var noe galt med filsystemet, noe jeg så det var, så jeg formaterte.. men klarte å lage en FAT32-partisjon.. av hele disken, så nå er min harddisk som sagt bare på 128gb, ikke bare i windows.. men i partisjoneringsprogrammer også. Kan heller ikke se en annen partisjonering av disken..

EDIT: Jeg har også prøvd å slette filsystemet helt og formatere til NTFS, men mine resterende GB kom ikke tilbake av den grunn. Men uansett, jeg er villig til å teste den 128-gbfiksen alle snakker om, så jeg lurer på hvor jeg kan få tak i den? Fant ikke det jeg skulle på google.

Takk. :)

Endret av Zodux
Lenke til kommentar

Ikke noe rart at alt ble korrupt. Med basic Win XP kan du ha max 128 GB, når du har gjort et "triks" for å bruke resten så har du gått i fella.

Du trenger SP1 for å få de nye driverne som håndterer 48-bit LBA. Og da kan du like godt bruke SP2. http://www.microsoft.com/windowsxp/sp2/default.mspx

Når du har alt i orden er det ikke noe problem med store partisjoner, har aldri hørt om "usikkert lagringsområde" og andre ting som 'petterg' nevner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...