Gå til innhold

Opera spiser minne!

Anbefalte innlegg

Innimellom når jeg sitter å surfer helt vanlig på nettet (leser aviser etc), begynner plutselig vifta å gå på laptopen. Jeg sjekker oppgavebehandlingen og konstaterer at det kun er opera som går. Og opera bruker intet mindre enn 200 MB ram! Inni helvete? Alt stopper opp, og selv om jeg har god hastighet, kommer ikke sidene opp... Hva skjer?

EDIT: dessuten ligger cpu-bruken på 99%

Endret av kayennefetter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problem med IE? Bytt til Firefox eller Opera.

Problem med Opera? Bytt til Firefox.

Problem med Firefox? Bytt til Opera.

Problem med Norton Antivirus? Bytt til NOD32.

Problem med Norton Internet Security? Få det vekk!

Problem med Winamp? Bytt til MediaMonkey.

Problem med MediaMonkey? Bytt til Foobar2000.

Problem med Foobar2000? Bytt til MediaMonkey.

Problem med Media Player? Bytt til Media Player Classic.

Problem med Media Player Classic? Bytt til VLC.

Problem med Azureus? Bytt til BitComet.

Problem med BitComet? Bytt til Azureus.

Verdensfred neste. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hehe, hadde bere alt vore so enkelt:D

Men bra sagt ja :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Opera er skikkelig minnesluk, dessverre.

Hvis den er det hos deg så er det noe galt. Den er vanligvis mye mer effektiv med minne enn de andre. Det er tross alt den ene av "de fire" (IE, FF, Opera, Safari) som bruker samme motor på mobil og PC.

Lenke til kommentar

Har lagt merke til at Opera og (Firefox for de saks skyld) ofte vokser seg ganske så store i minnet. Dette har dog aldri ført til noe problem og dersom jeg minimizer og maximizer browserene så blir minnebruket mer normalt igjen.

Lenke til kommentar
Opera er skikkelig minnesluk, dessverre. Det er det eneste negative jeg har å si om den nettleseren. Man må nesten bare lukke/åpne den av og til for å få frigjort minne.

*kremt* memory leak? *kremt* :ermm:

Folk har det å ta det veldig personlig når jeg prater stygt om enten Opera, Java, Macintosh eller Linux, så jeg tror jeg sier (for debattens skyld): Opera er for de svake, hvorfor ta noe reklamefinansiert når FireFox (som ikke på noen måter er dårligere) er gratis?

Nå har det seg også slik at jeg synes FireFox tar for mye RAM forhold til oppgaven det gjør.

Lenke til kommentar

Det var vel ment delvis som en spøk fra din side, men det er ikke så verst råd det der faktisk.

Lenke til kommentar

Hvis du minimerer et Windows-program så bruker den fortsatt like mye minne, bare at mye er swappet til disk (virtuelt minne). Altså bruker den etterpå like mye minne, men det går tregere.

Folk har det å ta det veldig personlig når jeg prater stygt om enten Opera, Java, Macintosh eller Linux, så jeg tror jeg sier (for debattens skyld): Opera er for de svake, hvorfor ta noe reklamefinansiert når FireFox (som ikke på noen måter er dårligere) er gratis?

Hvis du synes folk tar det personlig når du prater stygt om Opera, så har du ikke vært ute for Firefox-fans... :ohmy:

I nesten enhver artikkel som er litt negativ til Firefox legger forfatteren til noe om at "bare for å komme Firefox-fans i forkjøpet før de flooder mailboksen min..." :nei:

Kanskje ikke så rart?

Lenke til kommentar
Hvis du minimerer et Windows-program så bruker den fortsatt like mye minne, bare at mye er swappet til disk (virtuelt minne). Altså bruker den etterpå like mye minne, men det går tregere.

Har nok noe med garbagecollection(evt. minnefragmentering) å gjøre også. Gjorde et kjapt forsøk nå (med Firefox):

Åpnet 4 tabs med diverse forskjellige sider. Scrollet opp og ned på alle sidene og fikk da minnebruken opp i 50mb.

Minimerte programmet og da gikk minnebruken ned til 2,5mb. Når jeg så maksimerte vinduet igjen, gikk inn på alle tabs og scrollet ned og opp på alle vinduer, ble minnebruken bare 30mb.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Minimerte programmet og da gikk minnebruken ned til 2,5mb. Når jeg så maksimerte vinduet igjen, gikk inn på alle tabs og scrollet ned og opp på alle vinduer, ble minnebruken bare 30mb.

Tro meg når jeg sier at den bruker nøyaktig lite mye minne, men denne gang mer virtuelt minne istedenfor fysisk. Det er slik Windows fungerer.

Lenke til kommentar

*kremt* memory leak? *kremt*  :ermm:

Nå har det seg også slik at jeg synes FireFox tar for mye RAM forhold til oppgaven det gjør.

Fordi Firefox er open source, og Opera er laget av et selskap som lever av å utvikle denne browseren. (Tror ikke de har noe annet) Derfor.

EDIT : Kutte ned på quotinga. :p

Endret av GuardiaN--
Lenke til kommentar

Tro meg når jeg sier at den bruker nøyaktig lite mye minne, men denne gang mer virtuelt minne istedenfor fysisk. Det er slik Windows fungerer.

Ikke ifølge taskmanager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...