Gå til innhold

Hvordan montere en dvd-spiller og en dvd-brenner

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en venn som har litt problemer med å koble inn to dvd-rom.

Han får ikke brukt den andre dvd-brenneren, som han koblet inn senere.

Jeg tror det har noe med jumperen? Hvordan er det man sette de jumperene? Eller gjelder det bare for harddisker?

Det fulgte dessverre ikke med bruksanvisning til dvd-rommene, og manualen til hovedkortet står det ikke noe om det.

takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han satt inn 2 dvd-drev. Sikkert IDE-kabel.

Hvis det er på samme IDE-kabel disse skal stå, så be han sette jumper på DVD-brenner til master, og jumper på DVD-spiller til slave.

Da finner han begge.

Som regel står jumper som master når man kjøper DVD-spiller/brenner etc.

Hvordan jumper skal settes for at det skal bli master og slave, står sikkert oppå dvd-spilleren/brenneren.

Lenke til kommentar
Det fulgte dessverre ikke med bruksanvisning til dvd-rommene, og manualen til hovedkortet står det ikke noe om det.

Hvis det er IDE (P-ATA) enheter du har skal jumpersettingen stå forklart på toppen av DVD-enhetene. Du må passe på at du ikke har to master eller to slave-enheter på samme kabel. Eller følg Stajlin's råd om å sette alle enheten til Cable Select.

Lenke til kommentar

Jumpere er i denne rekkefølge: Venstre= Cable select, Midten= Slave, Høyre=Master. Brenner bør være i enden av kabelen og satt til master. Dvd-spilleren må da stå midt på kabelen og satt til slave.

Ved kopiering fra spiller til brenner bør det ikke brukes "on the fly"!

Good luck

Lenke til kommentar

Har klart å løse det problemet. Jeg satte begge på CS for han. Kunne også selvfølgelig satt den spilleren på slave og brenneren på master, men men.

Det merkeligste var at den ikke klarte å finne de to spillerene når jeg satte brenneren på slave og spilleren på master?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...