Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

CSS, divs - hvordan plassere grafikk?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har såvidt begynt å lese om CSS divs, siden jeg fra før av bare kan tabellstyret og gjerne vil "følge med". Får til å sette opp et layout, f.eks et headerområde, meny og innholdsfelt. Greit nok. Og plassere tekst og bilder inni... ok so far.

Men hvordan gjør jeg det mer avanserte i forhold til hva jeg er vant med? Når jeg lager et design lager jeg det først i photoshop. Jeg bruker f.eks sjelden den vanlige 1piksel borderen på tabeller, men erstatter den gjerne med annen grafikk, runde kanter etc. Hvordan skal så dette plasseres? Jeg er vant med å lage en hovedtabell, og så dele denne opp slik at jeg kan plassere bilder og bakgrunnsbilder i disse delene, noen på venstre side, andre på høyre, mens innholdet i midten osv...

Og ja, jeg har sett rundtomkring på linker, og den tråden her på forumet, men var mest bare eksempler på selve layoutet, ikke det her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ofte greit å bruke "wrap" dvs du pakker inn mange elementer (menyer, overskrifter, tekst, logoer, footers og hva enn det måtte være) i en div, men denne diven kan du da kontrollere (plassere) alle elementene lettere..feks midtstille, sette border rundt osv...

det blir da

<div id="wrap">

menyer innhold osv osv

</div>

Dette er hva som kan sammenlignes med hovedtabellen du har brukt..

for å midtstille den kan du bruke margin:0px auto; på #wrap (den kan hete andre ting enn wrap, men wrap og container er det mest brukte).

Ting du burde se på / lese om er float, padding, margin og position..

(mulig jeg har glemt noe - oversett noe - sent på natta :) )

Lenke til kommentar

Tja, har nå begynt å plassere rognan.org siden i css divs, for å prøve å lære meg dette gjennom å prøve og feile. Kan senere forandre ett og annet når det gjelder grafikk, oppsett osv. da.

Til poenget - har noen problemer (no shit?). For det første fucker siden seg totalt i IE, virker som divsene ikke passer helt inn, blir for store. I firefox her funker det perfekt.

Og, jeg klarer å bruke bilder som bakgrunn i divs, men hvordan får jeg disse til å stille seg 100 prosent vertikalt, om dette er mulig? Når jeg bruker tabeller stiller cellene seg etter hvor stor hovedtabellen er, men hvordan blir dette med divs??

Her er siden:

http://decline.gfxvision.net/rognan/

(må litt finpussing til på kodeoppsettet da, men det får jeg ta senere...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...