Gå til innhold

Advarsel angående Pentium D og hovedkort

ddebono

Anbefalte innlegg

Hei,

Tenkte jeg skulle dele noen erfaringer angående Pentium D.

Kjøpte en Pentium D 830 og et nytt MSI P4N Diamond hovedkort. Har også en 580W strømforsyning.

Fikk hovedkort og PSU og skrudde alt sammen (alle deler i PC'en er splitter nye). Skrudde forhåpningsfullt på PC'en.

Joda vifter gikk og harddisker surret. Men ikkeno skjedde på skjermen. Sjekket skjermkabel. Den satt ordentlig i.

Heldigvis følger det med et kort med 4 led som gir status under oppstart. Den sa prosessorfeil. Ja ja. Ut og inn med prosessor. Samme feilen. Tok vekk alt unntatt skjermkort, og RAM.

Samme feil.

Sjekket en del på nettet, og fant ut at det kanskje trengtes en BIOS oppgradering.

Hvordan oppgradere BIOS uten prosessor ? :cry:

Og det står tilogmed TRYKT på hovedkort esken at den støtter Pentium D. Når jeg sjekket på websiden etter at jeg hadde kjøpt kortet så sto det at det var under testing :thumbdown: Nå er det testet OK, men funker ikke alikevel.

Måtte krype til korset og kjøpe en billig prosessor.

Da startet den opp med Celeron D prosessoren og jeg fikk oppgradert BIOS. Installerte alt med Celeron D og brukte den et par dager for å sjekke at alt var stabilt.

Byttet deretter til Pentium D.

Hurra :D den startet og funket normalt.

Men kort var Adams tid i paradis. Plutselig begynte PC'en å bråstoppe. Skjerm gikk i stillbilde, og alt stoppet. Ingen aktivitet.

Masse testing med å sjekke temp osv. Den ligger på rundt 60C med maks belastning, og systemtemp er rundt 50C.

Den kan funke i 5 minutter eller 5 timer.

Etter alt dette var jeg drittlei MSI kortet og tenkte at jeg skulle bytte det inn i et annet hovedkort. Asus har et godt rykte, og skulle akkurat til å bestille det. Men klok av skade går jeg inn på forumet til Asus.

TADA! Asus kortene lider av samme Pentium D problem med frys.

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre...

Men noen anbefalinger:

1. IKKE kjøp Pentium D 820. Mange hovedkort (kanskje alle) støtter kun bruk av en kjerne i denne.

2. Ikke kjøp Pentium D før man har sjekket i produsentens forum at det funker med Pentium D. Det vil si søk og spør andre der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det kan kanskje tyde på at kombinasjonen Pentium D og nForce4 ikke er helt patent... noe som ikke ville overrasket meg ihvertfall...

Lenke til kommentar

Blir vel å bruke Celeron D til det kommer en oppdatert Bios...

Det er uholdbart at produsentene leverer komponenter som ikke fungerer, men situasjonen er jo dessverre velkjent når det gjelder nyskapninger :thumbdown: Har du mulighet til å teste med en annen psu?

Du skal ihvertfall ha ros for en utførlig beskrivelse av problemet. Prøvd clear cmos med P4-d inne?

Lenke til kommentar
Men noen anbefalinger:

1. IKKE kjøp Pentium D 820. Mange hovedkort (kanskje alle) støtter kun bruk av en kjerne i denne.

2. Ikke kjøp Pentium D før man har sjekket i produsentens forum at det funker med Pentium D. Det vil si søk og spør andre der.

Dette er det dummeste eg har sett på lenge.

Greit nok at hovedkortet bør fungere når det står utapå, men og gå ut med slike advarsler er unødvendigt. Alle får feil ein eller anna gang. Skulle vi ha fulgt alle anbefallingene her på forumet så hadde vi ikkje kunne kjøpt noke som helst.

Kun ferdigmekka pc'er fra hp/compaq og dell osv. Er det det du vil kanskje?

Eg har sjølv ein Intel Pentium D, den funka med ein gang.

Har Asus P5WD2 Premium hovedkort.

Det er eit hovedkort med intel chipsett.

Eg hadde ikkje satsa mange kroner på eit nforce hovedkort for Intel prosessorer.

Tempraturen på Pentium D'n er varm, det er ikkje til og komme vekk i fra. Men 60-65-70 grader skader ikkje. Trur det er ved 75 grader den throttler.

Eg veit, skaff deg eit hovedkort med intel chipsett som støtter Pentium D.

Du kan jo også lese testen på www.tomshardware.com med nforce hovedkort for intel, inte bra! Der skriver dei at det ikkje er bra chipsett for Intel cpu'er.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Eg veit, skaff deg eit hovedkort med intel chipsett som støtter Pentium D.

Jeg skjønner heller ikke det rasjonelle i å anskaffe nForce4-HK for ett Intel-"oppset".. Pga. mulighet for SLI?

Selv har jeg anskaffet ett Biostar HK (I945P-A7) fra Pyton.no som også har mulighet for SLI.. Regner med at dette vil fungere "knirkefritt" når jeg har funnet ut hvilkent utgave av 8xx-serien jeg skal anskaffe/ta meg råd til... Biostar-hk'et har forøvrig en meget gunstig pris.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg skjønner at dere også har synspunkter.

Det er tydelig at det er nForce4 som lager masse problemer her. Det var det jeg gikk ut og advarte om. (Selv om jeg skal ta selvkritikk i at jeg ikke visste at det var dette chipsettet som antageligvis lager problemet)

Og at det er en kjensgjerning som er viden kjent er jeg ikke enig i, derfor denne tråden.

Og jeg sier bare at man bør sjekke på et forum om noen har hatt noen problemer med dette særlig når det gjelder nye kombinasjoner.

Og angående rasjonalitet i å kjøpe nForce4 HK. Jeg trodde at det var det beste. Har ikke vært aktiv her før jeg skaffet prosessor/hovedkort. Og tok meg ikke tid til å drive masse research.

Var naiv nok til å tro at det funket :cry:

Og jeg trodde også at slike forum som dette var ment til å komme med erfaringer...

I mitt tilfelle så hadde jeg spart flere tusenlapper, masse frustrasjon og masse tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Og jeg trodde også at slike forum som dette var ment til å komme med erfaringer...

Det er det da også, men din tråd (og innlegg i annen tråd) kan oppfattes som en generell advarsel mot Intel dual-CPU (8n0-serien).

I ett fora hvor et klart overtall anbefaler(lovpriser) AMD kan dette virke noe "provoserende" for enkelte.. :)

Nå er det likevel ting som tyder på at din tråd/advarsel nok er på sin plass.. Nettopp den testen som "Cornel" viser til hos THG demonstrerte til gangs hvor mye chipset/BIos har å si.. I så måte kan man jo tydelig se at det som tradisjonelt har vært Intel "fanbois" hovedargument.. stabilt system.. ikke nødvendigvis er tilfellet. HK-/Bios-produsentene har ett stort ansvar for at en gitt CPU/ett gitt system får ett godt eller dårlig rykte... Tradisjonelt er det AMD som har "fått svi" i denne forbindelse.. Generelt har jo alle nye chipset/platformer barnesykdommer ser det ut til.. :thumbdown:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
I så måte kan man jo tydelig se at det som tradisjonelt har vært Intel "fanbois" hovedargument.. stabilt system.. ikke nødvendigvis er tilfellet. HK-/Bios-produsentene har ett stort ansvar for at en gitt CPU/ett gitt system får ett godt eller dårlig rykte..

Riktig og her er du ved et "morro" poeng, da dette ofte var et problem med amd maskiner tidligere,dengang var det svært upoppulært å nevne dette :whistle:

Nå viser det seg at dette kan skje på Intelsystem også og det viser faktisk det jeg har påpekt i flere diskusjoner ang amd, at det ikke er cpu men brikksett og bios som spiller en avgjørende rolle her . :thumbup:

Lenke til kommentar

He he, det er helt utrolig og se hvordan et hvert spørsmål om Intel ender om i krangel om den andre produsenten... Denne tråden burde da ikke ha noe som helst med AMD og gjøre?

Men er det noen som føler seg kallet til og fortelle hva det er med denne 820D som gjør at enkelte hk ikke liker den? Jeg vet den mangler bla speed step, men forskjellen på 820D og feks 830D må jo nesten være større enn det ved første øyekast kan se ut som?

Lenke til kommentar
Men er det noen som føler seg kallet til og fortelle hva det er med denne 820D som gjør at enkelte hk ikke liker den? Jeg vet den mangler bla speed step, men forskjellen på 820D og feks 830D må jo nesten være større enn det ved første øyekast kan se ut som?

Interessant. Hvis dette stemmer, så er det synd. Jeg som virkelig hadde begynt å bli interessert i 820D. Må være noe av det beste pris/ytelsesforholdet fra Intel siden Celeron 300A. Er det noen SIS/VIA/ATI chipsett som støtter dualcore ?

Lenke til kommentar

Jeg tror dette med nForce/SLI hovedkortene at de kun støtter single core på 820.

Dette bør jo stå trykt med STORE bokstaver på hk, eventuelt prosessor. Hele poenget med Pentium D er jo dual core, og jeg hadde følt meg rimelig snytt hvis den ikke støttet det.

Og for å gjøre dette klinkende klart, jeg er pro Intel og hadde ikke tenkt tanken engang på å kjøpe AMD. Og jeg legger overhodet ikke skylda på Intel for noe av dette her, men hk produsentene.

For å gjøre ting mer forvirrende:

Jeg snakket med en av de store importørene av hk og CPU. De sa at hk produsentene hele tiden ville si at deres hk støttet den og den prosessoren selv før de hadde testet det ordentlig. Det måtte man bare regne med. Og at forhandlerne også burde vite om dette og selv oppgradere BIOS for kunden......Det sier seg selv at dette ikke lar seg gjøre i praksis. Da må jo forhandleren henge på nett hele dagen for å sjekke ut alt mulig.

I mitt tilfelle vil jeg bytte tilbake til Celeron D inntil MSI/nVidia har hostet opp en bios som funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...