Gå til innhold

Advarsel angående Pentium D og hovedkort

Anbefalte innlegg

Hei,

Tenkte jeg skulle dele noen erfaringer angående Pentium D.

Kjøpte en Pentium D 830 og et nytt MSI P4N Diamond hovedkort. Har også en 580W strømforsyning.

Fikk hovedkort og PSU og skrudde alt sammen (alle deler i PC'en er splitter nye). Skrudde forhåpningsfullt på PC'en.

Joda vifter gikk og harddisker surret. Men ikkeno skjedde på skjermen. Sjekket skjermkabel. Den satt ordentlig i.

Heldigvis følger det med et kort med 4 led som gir status under oppstart. Den sa prosessorfeil. Ja ja. Ut og inn med prosessor. Samme feilen. Tok vekk alt unntatt skjermkort, og RAM.

Samme feil.

Sjekket en del på nettet, og fant ut at det kanskje trengtes en BIOS oppgradering.

Hvordan oppgradere BIOS uten prosessor ? :cry:

Og det står tilogmed TRYKT på hovedkort esken at den støtter Pentium D. Når jeg sjekket på websiden etter at jeg hadde kjøpt kortet så sto det at det var under testing :thumbdown: Nå er det testet OK, men funker ikke alikevel.

Måtte krype til korset og kjøpe en billig prosessor.

Da startet den opp med Celeron D prosessoren og jeg fikk oppgradert BIOS. Installerte alt med Celeron D og brukte den et par dager for å sjekke at alt var stabilt.

Byttet deretter til Pentium D.

Hurra :D den startet og funket normalt.

Men kort var Adams tid i paradis. Plutselig begynte PC'en å bråstoppe. Skjerm gikk i stillbilde, og alt stoppet. Ingen aktivitet.

Masse testing med å sjekke temp osv. Den ligger på rundt 60C med maks belastning, og systemtemp er rundt 50C.

Den kan funke i 5 minutter eller 5 timer.

Etter alt dette var jeg drittlei MSI kortet og tenkte at jeg skulle bytte det inn i et annet hovedkort. Asus har et godt rykte, og skulle akkurat til å bestille det. Men klok av skade går jeg inn på forumet til Asus.

TADA! Asus kortene lider av samme Pentium D problem med frys.

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre...

Men noen anbefalinger:

1. IKKE kjøp Pentium D 820. Mange hovedkort (kanskje alle) støtter kun bruk av en kjerne i denne.

2. Ikke kjøp Pentium D før man har sjekket i produsentens forum at det funker med Pentium D. Det vil si søk og spør andre der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror rett og slett dette har noe med bios å gjøre.

Husker selv da A64 kom på 754 bestilte før den kom inn + et Asus kort, skrekk å gru for trøbbel jeg opplevde da.

Viste seg da at etter et par bioser ble det systemet også bra,men uansett kjedelig å være av de første som kjøper et nytt system der ikke alt fungerer .

Lenke til kommentar

Trodde de fleste hadde fått med seg at D820 virker IKKE på NF4, det kom ikke som noen overraskelse.

Nå har jeg en D830 som fungerer utmerket på 3.6GHz med 350W psu, 945P chipset på et HK som tuller litt med frekvensene, men ellers funegrer det perfekt og uten varme/strøm problemer. Dessuten har du postet om det meste av dette før, og igjen er dine erfaringer ikke representative.

Lenke til kommentar

Jeg synes det ihvertfall er greit å få vite slike erfaringer.

Og jeg visste IKKE før jeg kjøpte 830 at 820 ble kjørt som single core.

Og når det gjelder det å prakke på andre "mine" erfaringer, så er dette ting som går igjen i produsentenes forumer.

Mange som jeg som tenker at det skal jo funke når produsenten sier det. Og ikke sjekker produsentens forum.

Det jeg kan presisere at er at dette gjelder "state-of-the-art" hovedkort, med 955 brikkesett eller nVidia nForce4.

Men ser gjerne at noen med nevnte brikkesett og prosessor skriker ut at det funker.

Og angående PSU så er du helt på grensen, dersom du ikke kjører et minimalt skjermkort, og en HD/CD.

Jeg har 3 HD og 3 CD. Og det med PSU går igjen i alle forum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...