Gå til innhold

asus a7n8x2.0 deluxe og sata

johnolaf

Anbefalte innlegg

:hmm: Er det noen som kan hjelpe meg? Har kjøpt meg en sata harddisk på 250gb og koblet den til asus a7n8x2.0 deluxe hovedkort. Det som jeg har problemer med, er at i bios så finner jeg den ikke på oppstartsboot. Vil bruke den som OS. hva gjør jeg galt? Endret av johnolaf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg vet ikke helt, men jeg tror ikke det går an å finne den S-ATA HD i BIOS. Det jeg vet vil fungere er å bare ha tilkoblet den S-ATA disk du skal ha OS på, og ha S-ATA driver diskett klar. Deretter booter du normalt med OS cd i CD/DVD, og når den første bildet kommer og du får spørsmål:

"For å installere tredje part SCSI, .... drivere trykk F6" så trykker du F6 setter inn driver diskett i FDD venter på at drivere blir instalert og deretter installerer du OS som normalt.

Håper dette hjelper.

Staljin

Lenke til kommentar

Dette kortet er lett å få til å funke. Du må ha en startdisket med SATA drivere. Disse finner du på CDen som var vedlagt hovedkortet. Husk å enable SATA i Bios.

Start opp med disketten i, og hos meg behøvde jeg ikke å trykke F6. Hadde diskett som første boot. Følg meg på skjermen og svar bekreftene på noen spørsmål.

Start opp på nytt og gå inn i bios og sett CD som første bootdevice og SCSI som andre. Legg XP cden i CD spilleren og start opp og innstaller. Det er en fordel om du ikke har noen andre HDer koblet til ennå. Etter innstalasjon kan du koble til de andre HDene og eventuelt sette SCSI som førte bootdevice. Kortet er egentelig noe av det letteste jeg har innstalert SATA på. :thumbup:

Lykke til.

Arne M

Lenke til kommentar

Som Arne M nevner er det lurt å la SATA-disken stå aleine under innstallasjonen for at den skal bli stasjon C:.

Eg måtte ikkje ha oppstartsdiskett. Valgte CD som first boot device, SCSI som andre og starta på nytt. CDen boota, eg trykte F6 når innstallasjonsprogrammet byrja for å bruke eksterne eit eller anna og putta i disketten når eg fekk beskjed om det.

Lenke til kommentar

har prøvd å finne (enable s-ata) i bios, men det står ingenting. Har oppdatert bios og prøvd igjen. men det er det samme. tror heller jeg kjøper meg et nytt hovedkort. er det noen som kan anbefale? kortet må støtte AMD Athlon Xp. har ikke råd til de 64 prossessorene ennå. :no:

Lenke til kommentar

Når du installerer Windows på den så må du ha driveren på en diskett, og mens Windows XP installeres trykker du på F2 (eller var det F6?). Vel det står iallefall der hvilken knapp du skal trykke på. Der kan du velge. Syns hovedkortet er veldig bra og at det er litt sløs å kjøpe nytt hobedkort av den grunn. Vel dine penger, men lall

Lenke til kommentar

Kjøp for all del ikkje eit nytt! :ohmy:

Kor langt kjem du på innstallasjonen? Kjem du i det heile tatt til den første blå skjermen? Når du starter opp maskina får du eit bilde som lister opp SATA-diskane dine, kjem du så langt?

Har du flytta jumperen på kortet forresten? Det er 2 jumpere på hovedkortet som aktiverer og deaktiverer SATA-1 og SATA-2. Utan den på aktivert vil du ikkje komme langt.

Lenke til kommentar

Kjører selv dette hovedkortet, med SATA-disk som OS-disk. Null problem. I BIOS kan det enten stå "HD 0" eller "SCSI" som Boot Device.

Dersom problemet ditt er at Windows XP ikke finner noen harddisk å installere på, så er problemet at du ikke gir Windows driveren for SATA-kontrolleren i tide. Kontrolleren er en Silicon Image SiI 3112, og driver kan lastes ned HER!

NB. Når du booter fra Win XP Cd'en, (da må seff den stå som 1. Boot Device) så husk å trykke "F6" tidlig under installasjonen. (På engelsk står det: "Press F6 to install additional RAID or SCSI-controller" el.l.)

Lykke til! :thumbup:

EDIT: Ser nå at Arne M har skrevet det samme om driver. :)

Endret av hilram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...