Gå til innhold

Tanker rundt MIST vannkjøling samt GPU blokk

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske så fresh når det kommer til vannkjøling, men har finni ut at dette er veien å gå for en støysvak, "kald"(ere) maskin. Dessuten så har jeg artifacts deluxe i f.eks BFII (Noe smått i FarCry og DooM III også) pga. varmen skjermkortet klarer å lage.

Ergo, vekk med garantier, klask på med vann og håp på det beste =)

Uansett, har sett meg ut dette MIST settet og denne GPU blokka. Med GPU blokka blir det anbefalt to av denne og to av denne.

Eller burde jeg likesågreit kjøre "fattigmann" og kjøpe BigWater + billigblokk til GPU til på PSData?

Jeg har Soprano kabinettet by the way. Hva som er i kassa kan sees i profil (Første maskina). Alt sammen kjører på denne MIST PSU'en. pluss 3 vifter som surkler inni kassa. Samt CPU vifte av Thermaltake.

Det jeg lurer litt på er dette:

Hva i all verdens dager gjør jeg? (Etter å ha evt. bestilt og fått tingene). Har demontert skjermkortet en gang før for å få trøkt på litt AS5, men synes ikke det har gitt bra nok resultater. Har masse AS5 ennå, så kjølepasta trenger jeg ikke.

Hva med vann, hva kan brukes og hva kan ikke brukes og evt. annet av ting jeg ikke har tenkt på? Vil PSU'en konke ut med "alt" den må drive? Hvordan burde dette kobles?

Takker så meget for konstruktive svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i alle fall ikke like så greit å kjøpe BW-settet!

Feilprosenten på det settet er faretruende stor, så jeg ville mye heller gått for Mist-settet!

Der har du kvalitet hele veien, fra en anerkjent produsent.

Hva GPU-blokka angår, så ville jeg kanskje sett litt på andre løsninger. Enkelte har hatt visse problemer med slike kombinasjoner for GPU og RAM, så kikk litt etter alternativer.

Btw; Innlegg nr. 5000! :fun:

*Spise bløtkake*

Lenke til kommentar

Før jeg satt vannkjøling på mitt x800, så hadde det rundt 50-55C grader idle og opp mot 60-70C på full load (varierte fra spill til spill). MED vannkjøling er den 33C i idle og er ikke helt sikker hva load er, men er vel kanskje 40C.

CPU ligger på 47C i full load og 40C i idle, kunne sikkert forbedret det ved å forandre litt på hvilke slanger som går hvor i systemet, men er fornøyd slik det er nå.

En annen ting du ikke må glemme er at vannkjøling fjerner varme ut fra systemet, du slipper det at om du lukker døren til kabinettet så blir det som en ovn inni der.

Får ikke jeg sett hvilke av sett du har valgt (begrenset nett) men MIST settene er bra, har ett selv, og du får med alt du trenger der bortsett fra batterivann (19,- for en liter på statoil, du trenger ikke en full liter engang) AC Fluid følger med.

Monteringsveiledning følger med, det er ikke vanskelig i det hele tatt, bare ta deg god tid til å lese, se på delene og gjør deg litt kjent med det.

Kanskje det aller viktigste er at du bruker vaselin på festepunktene, det står også i monteringsveiledningen, husk å tørk det av med en plastikkpose.

Det aller aller viktigste er at du ikke strammer nipplene (de tingene du setter slangene inn på) for hardt, bruk to fingre og ikke noe verktøy, veldig ofte at folk strammer for hardt og problemer oppstår.

PSUen din vil nok holde, ikke stort med kraft dette trenger (i allefall MIST Tsunami settet), det er helt stille så du vil ikke høre annet enn viften(e) som er meget stille de også.

Jeg ville gått for MIST settene, ville ikke tatt sjansen med å velge et sett som folk har hatt store problemer med første gang du skal bygge.

Edit: Har en ren GPU kjøler og Zalman RAM heatsinks på x800en.

Endret av viranth
Lenke til kommentar
Hva GPU-blokka angår, så ville jeg kanskje sett litt på andre løsninger. Enkelte har hatt visse problemer med slike kombinasjoner for GPU og RAM, så kikk litt etter alternativer.

Hmm... Slik som hva da mener du? =) Det blir for varmt? Syntes det virket som en knall idé med slik kjøling på skjermkortet, både VPU & RAM. Kanskje jeg skal ta en for baksiden også =D Hehe...

Btw; Innlegg nr. 5000! :fun:

Grattis da! Stå på =)

Kanskje det aller viktigste er at du bruker vaselin på festepunktene, det står også i monteringsveiledningen, husk å tørk det av med en plastikkpose.

Aki? Vaselin på festepunktene, hvorfor det egentlig? Så det ble anbefalt på MicroPlex også, men skjønte ikke helt hvorfor. Gli lettere på plass? Hvordan får jeg da evt. tørket det av hvis de allerede er strammet? (Ja, blond faktoren min på dette er ganske høy :thumbup: )

Det aller aller viktigste er at du ikke strammer nipplene (de tingene du setter slangene inn på) for hardt, bruk to fingre og ikke noe verktøy, veldig ofte at folk strammer for hardt og problemer oppstår.

Hvilke problemer kan isåfall oppstå? Kabelen kan sprekke?

Takker for svar hittil! =)

Lenke til kommentar

Vaselin for å få dem enklere på plass og for å få dem enklere av. Har heldigvis ikke opplevd det, men hører folk si at det er et helvete å få dem på/av uten.

Du smører det på før du setter på slangen, så du trenger ikke gjøre noe mer etter du har strammet til nipplene.

Ved å stramme for mye kan du risikere å kutte gjennom slangen som gjør din maskin veldig våt. Må ikke glemme at når man strammer skruen, så blir slangen presset mellom to metall-ting.

Lenke til kommentar
Men jeg lurer da litt på GPU blokka siden Skrue ikke akkurat kunne anbefale den...

Vel, det jeg mente å si er at kontakten mot GPU kanskje ikke blir optimal, når blokka i tillegg skal hvile mot RAM-brikkene.

Det vil jo alltid være visse toleranser ute å går mtp høydeforskjell på komponenter, og "worst case" kan du jo risikere å få dårligere kjøling på GPU enn hva kjøleren faktisk er i stand til.

Jeg påstår ikke på noen måte at blokka er dårlig, men stiller meg som sagt litt skeptisk til en slik "all-round" løsning.

En dedikert GPU-blokk i kombinasjon med reale RAM-sinks tror jeg kanskje ville vært tryggere...

Lenke til kommentar

Ahh... skjønner, skjønner... Kan evt. demontere kjøleren igjen å se om det er noen høydeforskjell av nevneverdig grad, og evt. se om jeg finner en side som viser undersiden av den blokka. =)

Men, hvordan burde jeg evt. feste alt dette utstyret? Jeg håper jeg får plass til alt inni kabinettet? Orker ikke å måtte drive å demontere og slikt for å fløtte på maskina. Eller må man helst gjøre dette uansett pga. koblingene og evt. vannlekasjer?

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Om du ikke synest det er så farlig med et ekstra hull eller to på kabinettet ditt, kan du kanskje montere radiatoren i toppen . Du bare flyter cd og evt dvd ned til de to nederste hakkene. Monterer radiatoren slik at niplene er nærmest strømforsyningen og så setter du bare pumpen på "gulvet" med litt skumgummi under seg og festet med litt strikk eller lignende.

Ulempen da er at du vil få bittelitt varmere temp i og med at du bruker temperatur fra innsiden av kabinettet og blåser ut gjennom radiatoren, men vil ikke tro det er noen enorm forskjell om det ikke er fryktelig varmt inni der.

Var sånn jeg hadde min vannkjøling i mitt lianli pc60usb i "gamle dager" (I fjor).

Funket fint. Eneste var at jeg måtte ha åpent ene plassen for 5.25 så vannkjølingen fikk litt frisk luft i tillegg til den innvendige.

Nå har jeg en Shuttle og radiator og vifte på utsiden. Ikke sjans til noe annet.

Pumpen i mist settet er i hvert fall ypperlig. Setter du den på en bit skumgummi, en bit av en gammel musmatte eller lignende er den helt stille.

Ikke som den rumlingen jeg har fra den pumpen jeg har nå.

Alphacool AGB-Eheim Pumpe&Tank 1000 l/h (Skulle ha handla en roligere modell...)

I261876.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...