Vice Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Eneste jeg kan se pakistanere har bygd her i norge er vel kebab shop. Ikke glem: Gullsmed butikker, frisører og stoff-butikker... Men fra spøk til alvor, på et område hvor mange innvandrerer(derav pakistanere) har vært med på å bygge opp landet er når det gjelder tøying av åpningstider og rett til å bestemme over egen virksomhet på det omådet. Resten av norge er jo faen meg helt dødt på søndager mens feks. områder som er sterkt preget av etniske grupper fungerer nærmere en normal måte på denne tiden. Ironisk nok er det først og fremst politikere som nettopp Kristin Halvorsen selv som er den største hindringen for å ha en god oppbygging av landet på dette området. Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 LOL! Jeg gjør visst det! Nei da, jeg er bare halvveis til 100 ennå. Men jeg var ung og skulle redde verden på 70-tallet. Det gikk bare så måtelig bra, så da bestemte jeg meg for å bruke noen år på å finne ut hvorfor det ikke lykkes. Det er utrolig hva man kan lære hvis man bare er villig til ta feil... En ting alderen har gitt meg er omgang med mange ulike mennesker. Når man er ung omgir man seg med likesinnede, og da er det lett for at fordommene får grobunn. Enten det er mot innvandrere, kristne, rikfolk, sosialklienter, samer, bønder eller gothere, det er lett å danne seg meninger om og uttale seg skråsikkert om det man bare kjenner fra ingressene i VG. Når jeg begynte å jobbe, og studere, og jobbe igjen ble jeg nødt til å forholde meg til folk på en annen måte. Jobben har for eksempel de siste 10 årene brakt meg til USA jevnlig. Tidligere var min oppfatning av amerikanere nokså lik den mange gir uttrykk for her. Mange av de fordommene raknet når jeg ble kjent med folk der borte. På samme måte har jeg kjent og jobbet med pakistanske arbeidsinnvandrere, politiske flyktninger og andre, og fått noen av fordommene mot dem satt i perspektiv. Og jeg har sett mange av mine politiske med- og motstandere fra de hine år utvise stor politisk og sosial mobilitet og kaste alle sine prinsipper overbord. Jeg var en av dem. Det har overbevist meg om at det ikke finnes absolutte sannheter i politikk og samfunnsdebatt. Den erkjennelsen kommer med alderen. Så får dere unge heller mene at vi har solgt sjela vår og fortsette med sprit-tusjen... Geir Kan bare uttale meg om meg selv angående det med fordommer. Personlig har jeg gjennom hele barndommen og ungdommen hatt meget god kontakt med Chilienere i bygda jeg kommer fra, helt ifra de flyttet til bygda og til familiene demmes kom et par år etterpå, har gått på skole med chilienere og har senere gått på kurs og videregående med folk ifra mange land. Jeg kjenner masse innvandrere og ser på disse som likeverdige mennesker og har ingenting imot dem som personer, men samtidig med at jeg har kjent disse har jeg også fått mulighet til å få innsikt i mange grunner til å komme til Norge og også hvilke forskjeller de Norske politikere har lagt ned og skjønner godt at Nordmenn er fortvilet/forbannet eller oppgitt. Mine meninger er at det er de norske politikerene som har skapt mye av grobunnen for "folkerasismen" og de siste 10 årenene har endel av innvandrere lagt sin egen grunn for at folk har noe imot dem. Folk kan si hva de vil om mine meninger, om de velger å kalle meg rasist vær så god, jeg har hvertfall et 20 talls innvandrere som vil le dere opp i fjeset om dere gjør det. Jeg har i diverse andre innlegg her på forumet sagt mine meninger, og faktisk er de innvandrerene jeg kjenner enige i mange av mine meninger. Jeg har ikke fordommer mot noen i utgangspunktet. Men dette er litt offtopic. Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Er det ingen som ser et aldri så lite problem med at Halvorsen driver valgkamp i pakistan? Hvem er det egentlig Halvorsen skal representere som politiker? Hva slags samfunn er det hun vil ha? Har hun i det hele tatt noen anelse om hvordan Pakistan er, hva slags samfunn og skikker de har der? Nei, jeg ser ikke noe problem med det. Halvorsen representerer SV, hverken mer eller mindre. Som partileder og kandidat på deres liste står hun til ansvar for partiets sentralstyre, ikke for forum.hardware.no. Hun kan kle seg i burkha og drive valgkampen sin fra hovedkvarteret til Taliban hvis hun og partiet vil, men da får hun ikke min stemme. (Den får hun forsåvidt ikke i noe fall.) Om hun vil markere seg som innvandrernes kandidat i Oslo er det helt greit. Jeg ser et problem med at noen ønsker å bestemme hvordan politikere i et demokrati skal drive sin valgkamp. Om du derimot synes det er galt av politiske grunner så er det greit nok. Da kan du jo argumentere for hvorfor. Å diskutere det er greit, så vi vet mer om hvem vi stemmer på. Om dere synes det er dumt, så ikke stem på dama da vel... Og ja, hun vet nok godt hva slags samfunn Pakistan er. Det tiltror jeg henne. Og det er ingenting ved hennes besøk som sier at hun ukritisk godtar alle sider ved pakistansk kultur. Men skal man påvirke andre kulturer må man ha en dialog med dem. Så får man heller ta sjansen på å bli litt påvirket selv. Og i motsetning til oss andre har hun jo faktisk vært der... Geir Kristin Halvorsen og SV er ikke dumme, det er en grunn til at dem har lagt deler av valgkampen til pakistan/india og det er disse grunnene jeg finner skremmende. Som sagt så handler valgkamp om å sanke stemmer til sitt parti, når dem reiser til land der ingen er stemmeberettiget i Norge å driver valgkamp så sier det litt om hvor mange potensielle landsmenn av disse som er er stemmeberettiget hjemme i Norge, det er dette jeg finner skremmende. Når det har blitt så mye at norske parti kan reise til enkelte andre Nasjoner å drive valgkamp overfor et folk som ikke engang har lov eller mulighet til å stemme på dem. Selvfølgelig så kan innvandrere/asylsøkere tenke selv og jeg tviler på at alle har blitt SVere av denne grunn og det kan godt tenkes at stuntet til SV har gitt dem færre velgere totalt. Men SV som hele tiden har vært imot andre sine parti når det er snakk om valgreklame og andre media stunt som de mener at "bare" de rike partiene har råd til så ser jeg på dette stuntet som merkelig. Som tidligere sagt, hvilke andre land kan man reise til for å drive norsk valgkamp effektivt? Halvorsen har nok valgt klokt og kunne nok lagt til et par land på den reisen sin men de hadde vel ikke råd til det. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2005 (endret) Jeg ser et problem med at noen ønsker å bestemme hvordan politikere i et demokrati skal drive sin valgkamp. Dette var vel litt useriøst sagt, var det ikke? Vi vet jo at pakistanere stadig reiser på ferie hjem, importerer flere famileiemedlemmer, osv. Ved at Halvorsen reiser til Pakistan for å drive valgkamp gir hun jo nesten inntrykket av at hun mener det er greit å misbruke systemet. Endret 27. juli 2005 av howzer Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 de va egentlig ikke det eg mente, men det blei bare krøll med de innlegget litt vanskelig å avgi svar siden eg ikke kan innvandrings saker helt etter detalj. Men likevel så uttaler du deg skråsikkert om at de fleste asylsøkere er her på falske premisser? De fleste får vel sin søknad avvist om jeg husker rett, så det finnes mange av de som nok er her på falske premisser. Det er synd, slike folk irriterer meg en del, for de binder opp ressurser som bør gå til å hjelpe de som virkelig trenger hjelpen, da spesielt flyktninger. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Jeg ser et problem med at noen ønsker å bestemme hvordan politikere i et demokrati skal drive sin valgkamp. Dette var vel litt useriøst sagt, var det ikke? Vi vet jo at pakistanere stadig reiser på ferie hjem, importerer flere famileiemedlemmer, osv. Ved at Halvorsen reiser til Pakistan for å drive valgkamp gir hun jo nesten inntrykket av at hun mener det er greit å misbruke systemet. Hvorfor var det useriøst? Fordi det ikke var det du mente med innlegget ditt? Da må du gjerne korrigere meg på det. men slik var det jeg leste det opprinnelige innlegget ditt... Hvori ligger "misbruket" av systemet i at pakistanere reiser hjem på ferie? Hvorfor i all verden skulle de ikke det om de har lyst? De er da frie mennesker i et fritt land og må få legge ferien sin dit de vil. De er som sagt kommet her som arbeidsinnvandrere, ikke på grunn av påstått politisk forfølgelse i hjemlandet. Og at de av og til reiser hjem og gifter seg er et minimalt problem. Ifølge Statistisk Sentrabyrå vil det med innvandring og befolkningsvekst på dagens nivå max være 20% flere mennesker i Norge om 50 år. Det er ikke akkurat noen eksplosjon. Jeg ser uansett ikke misbruket her. Om Halvorsen synes det er greit eller ikke får hun svare for. Har du det inntrykket får du stemme deretter. Geir Lenke til kommentar
howzer Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2005 (endret) Det blir for useriøst å komme med at jeg skal "bestemme hvordan politikere skal drive valgkamp". Poenget mitt er at jeg har problemer med måten Halvorsen driver på. Hun skal tross alt representere norske interesser, og ikke importere folk utenfra bare fordi hun vil ha flere stemmer. Jeg kan selvsagt ikke bestemme hvordan hun skal drive på, men jeg kan kritisere det. Endret 27. juli 2005 av howzer Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Hvorfor skal hun representere norske interesser? Står det noe i grunnloven om at partiene og deres representanter "skal" gjøre det? Kristin Halvorsen har da ikke importert noen mennesker. Og om hun hadde det kunne de ikke stemt på henne før de ble norske statsborgere. Og for at de skal bli det må de slippe gjennom den norske innvandringsstoppen. Og der er det for øyeblikket ikke Kristin Halvorsen som bestemmer, men Erna Solberg. Den dagen mange nok stemmeberettigede nordmenn mener at vi skal ta inn flere innvandrere og gi dem stemmerett, ja så får de det. I mellomtiden ser jeg fortsatt ikke problemet. Men du må selvsagt være så kritisk du bare vil... Geir Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 De fleste får vel sin søknad avvist om jeg husker rett, så det finnes mange av de som nok er her på falske premisser. Det er synd, slike folk irriterer meg en del, for de binder opp ressurser som bør gå til å hjelpe de som virkelig trenger hjelpen, da spesielt flyktninger. Jada. Såklart får de fleste avvist sin søknad når de må bevise at de har blitt torturert i hjemlandet for å få asyl. Så det er nok ikke på falske premisser selv om søknaden blir avvist. Noen søker nok asyl utelukkende for å etterhvert kunne få oppholdstillatelse i Norge i søken etter et bedre liv. Ikke så rart egentlig, siden de ikke får oppholdstillatelse på annet vis. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Var det ikke nettopp derfor folk flyttet til amerika, i søken etter et bedre liv og nye muligheter? Lenke til kommentar
howzer Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2005 Jovisst. Men den gangen måtte de jobbe hardt for å få et bedre liv. Da kunne de ikke bare gå på sosialen og cashe inn. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Var det ikke nettopp derfor folk flyttet til amerika, i søken etter et bedre liv og nye muligheter? Joda. Men som også Howzer sier, de fikk ikke noe i fanget, akkurat. Dessuten var det en god del som utvandret til Amerika for religionsfrihetens skyld. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 De fleste får vel sin søknad avvist om jeg husker rett, så det finnes mange av de som nok er her på falske premisser. Det er synd, slike folk irriterer meg en del, for de binder opp ressurser som bør gå til å hjelpe de som virkelig trenger hjelpen, da spesielt flyktninger. Jada. Såklart får de fleste avvist sin søknad når de må bevise at de har blitt torturert i hjemlandet for å få asyl. Så det er nok ikke på falske premisser selv om søknaden blir avvist. Noen søker nok asyl utelukkende for å etterhvert kunne få oppholdstillatelse i Norge i søken etter et bedre liv. Ikke så rart egentlig, siden de ikke får oppholdstillatelse på annet vis. Ja det er helt klart. Og enkelte av utvisningssakene som er kommet frem i media virker jo hårreisende (Pressierer at inntrykket der sitter fra media sin versjon av saker). Men det finnes nok utvilsomt en del lykkejegere som ikke kvalifiserer til å få flyktningestatus eller egentlig trenger behov for hjelp blant de godt over 90% av asylsøkere som får avslag på søknaden sin. Ideelt sett ville det vært flott om vi også kunne hjelpe de som kommer far litt fattigere kår og som vil søke lykken, selv om de ikke er i noen umiddelbar nød, bare er fra et sted som holder lavere standard. Men faktum er at det finnes så uendelig mange mennesker som lever med fare for å dø av sult, krig og fattigdom at man må prioritere de værste tilfellene. Bare fordi man kommer til Norge og søker asyl så kan man ikke bare gi vedkommende sympati og tro alt de sier. Norge har ikke engang plass nok/ressurser til å kunne hjelpe alle de som kan dokumentere sin uholdbare situasjon, vi kan ikke påta oss å hjelpe mennesker som kun sier de er i livsfare uten noe fakta til å underbygge dette. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 (endret) Eneste jeg kan se pakistanere har bygd her i norge er vel kebab shop. Hvis det er alt du ser burde du åpne øynene litt. Hadde det ikke vært for de hadde den økonomiske situasjonen i Norge vært en helt annen. Men, ja, det finnes en del innvandrerbuttikker og kebabshops. Men innvandrerbutikker og kebabshops er jo bare flott. Da skaper de sine egne arbeidsplasser. Endret 31. juli 2005 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
~Alex~ Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 (endret) Jeg har bygd et trehus har fortsatt tilgode å bli nevnt av en stortings politiker Desverre er det nok et flertall av pakistanere som får penger fra staten og et mindretall som jobber. Jeg ser ikke helt hvorfor (ved mindre hun drar den klasiske ["jeg kjenner en pakistaner og han er kjempe snill"]altå sier ting om en samfunns gruppe for å være snill) Sv dama fremhever en minoritet som har i mange tilfeller stått utenfor sammfunnet i mine øyne, men i den kommende genrasjon endrer kanskje dette seg. Hun kunne sagt: Jeg håper på at Normenn og Pakistanske invandrere skal bygge Norge sammen i fremtiden. [For det er et sterkt mindretall av innbygere med pakistansk opprinelse som har sammfunnsbyggende jobber og posisjoner atm] Glemte nesten kebaben, mmm kebab =) EDIT: dårlig formulert, men så er det litt sent da. Endret 1. august 2005 av ~Alex~ Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Desverre er det nok et flertall av pakistanere som får penger fra staten og et mindretall som jobber. Jeg ser ikke helt hvorfor I første omgang kan du undersøke, på egenhånd, om påstanden din i det hele tatt er i nærheten av sannheten. Du vet, statistikk og sånn ... Lenke til kommentar
howzer Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 Hadde det ikke vært for de hadde den økonomiske situasjonen i Norge vært en helt annen. Hvorfor? Oljen har nok mer å gjøre med den økonomiske situasjonen enn pakistanere har, vil jeg tro... Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Tenk om folk kunne vise samme godvilje og evne til å ville forstå når Hagen eller Bush uttalte seg. Haha. Det blir veldig feil å si. Hvis vi skulle overanalysert alt Carl i. sa på samme måte som med Halvorsens utsagn i dette tilfellet. Så hadde ikke nyhetene handlet om noe annet. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Hadde det ikke vært for de hadde den økonomiske situasjonen i Norge vært en helt annen. Hvorfor? Oljen har nok mer å gjøre med den økonomiske situasjonen enn pakistanere har, vil jeg tro... Ja, men hvorfor kom pakistanere hit? Fordi vi ikke ville ta drittjobbene selv. Det er slik at det vil alltid være et behov for folk som tar drittjobbene, uten folk i disse jobbene kan ikke samfunnet eksistere. Derfor Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Det har overbevist meg om at det ikke finnes absolutte sannheter i politikk og samfunnsdebatt. Det kan jeg være helt enig i, selv om jeg bare er 17. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå