Snillingen Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Er som byen der alle levde av å klippe håret til hverandre Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Noen vil hevde at det er et slikt samfunn vi begynner å få, hvor vi alle "bytter" tjenester og folk ikke lenger ser sammenhengen mellom verdiskapning og økonomi. Men det er vel en off topic diskusjon. Start gjerne en tråd om det... Geir Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) Selv AP er vel for innvandringsstopp, er de ikke? Jeg tror ikke unge vegis skiller mellom innvandrere og asylsøkere. Geir vet godt hva forskjellen mellom invandrere og asyl søkere er, men de som e, det e at folk dikter opp historier slik at de får være asyl søkere, og det er jo nesten det samme som å bryte seg inn i en bank med våpen, og si til politet (eg jobber her, og purken tror på) Norge er en slapp nasjon. de tar i mot sinnsyke mengder av flyktninger vert år, og er ganske slapp med å skjekke bakgrunn osv, for å skjekke om de virkelig trenger asyl. kan tenke meg minimum 50% av alle asyl søkere har jukset seg inn i landet. derfor synest eg asyl søkere og innvandrer kan blandet i en stor grukke "innvandrer". PS, jeg er ikke rasist, men det er asyl søkere/innvandrer som har gjort det slik, og då burde de straffes for det og. Endret 26. juli 2005 av vegis Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) PS, jeg er ikke rasist, men det er asyl søkere/innvandrer som har gjort det slik, og då burde de straffes for det og. Straffes for at du ikke er rasist, eller for at Norge er en slapp nasjon? Hvorvidt myndighetene har vært spesielt slappe kan vel de lærde strides om. I følge BT har antallet kvoteflyktninger pr. år de siste årene gått ned fra 1500 til 750, i år vil det bli 1000. Antallet andre asylsøkere gått ned med 500 fra 5000 til 4500, og antallet familiegjenforeninger er redusert med 80% til nesten ingen ting! Den totale innvandringen er altså en promille av befolkningen, og mindre enn på mange år. Jeg synes ikke det høres så slapt ut. Geir Endret 26. juli 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Straffes for at du ikke er rasist, eller for at Norge er en slapp nasjon? nei, straffes for at folk prøver å komme inn i landet ulovlig. eksempel vis når nr 100 som har fått avslag fordi han løy til staten blir registrert blir det 1 år asyl stopp, og sån kan det fortsette. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 PS, jeg er ikke rasist, men det er asyl søkere/innvandrer som har gjort det slik, og då burde de straffes for det og. Straffes for at du ikke er rasist, eller for at Norge er en slapp nasjon? Hvorvidt myndighetene har vært spesielt slappe kan vel de lærde strides om. I følge BT har antallet kvoteflyktninger pr. år de siste årene gått ned fra 1500 til 750, i år vil det bli 1000. Antallet andre asylsøkere gått ned med 500 fra 5000 til 4500, og antallet familiegjenforeninger er redusert med 80% til nesten ingen ting! Den totale innvandringen er altså en promille av befolkningen, og mindre enn på mange år. Jeg synes ikke det høres så slapt ut. Geir Jeg synes egentlig at det er litt trirst av vi får mindre kvoteflyktninger. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 vet godt hva forskjellen mellom invandrere og asyl søkere er, men de som e, det e at folk dikter opp historier slik at de får være asyl søkere, Jaha, og hvordan vet du det? Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 vet godt hva forskjellen mellom invandrere og asyl søkere er, men de som e, det e at folk dikter opp historier slik at de får være asyl søkere, Jaha, og hvordan vet du det? De aller fleste kommer til norge som lykkegjegere. En brøkdel av de som søker om asyl er politiske flyktninger. Trenger ingen mastergrad for å skjønne det. Man trenger bare møte/kjenne en del asylsøkere. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) fordi det e bare sån. edit: alt for mange leifer til at innlegget fortsatt kan være på webben Endret 26. juli 2005 av vegis Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Straffes for at du ikke er rasist, eller for at Norge er en slapp nasjon? nei, straffes for at folk prøver å komme inn i landet ulovlig. eksempel vis når nr 100 som har fått avslag fordi han løy til staten blir registrert blir det 1 år asyl stopp, og sån kan det fortsette. Hvem skal straffes? Skal ekte asylsøkere med legitime grunner straffes med stopp fordi 100 stykker før dem ikke var legitime? Kanskje det var en ide på andre områder: Kanskje staten skulle stoppe å utstede førerekort for et år hver gang 1000 mennesker hadde brutt fartsgrensen. Stenge polet for et år hver gang et antall mennesker hadde kjørt i fylla. Hvis et antall brukere bryter retningslinjene her på forumet, løser det noe som helst om vi nekter nye brukere å registrere seg et år? Geir Lenke til kommentar
kag Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Det er med stooort smil jeg leser innleggene dine, Geir. Dagens unge (jeg er blant dem, men fått kavet meg opp til 24) burde hatt en som deg vandrendes ved siden av dem fireogtjue timer i døgnet for å irettesette/korrigere dem hver gang de trekker for kjappe konklusjoner. Men ikke for det: Ignorance is a bliss, og en verden i absolutter hadde vært enklere. :!: Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Straffes for at du ikke er rasist, eller for at Norge er en slapp nasjon? nei, straffes for at folk prøver å komme inn i landet ulovlig. eksempel vis når nr 100 som har fått avslag fordi han løy til staten blir registrert blir det 1 år asyl stopp, og sån kan det fortsette. Hvem skal straffes? Skal ekte asylsøkere med legitime grunner straffes med stopp fordi 100 stykker før dem ikke var legitime? Kanskje det var en ide på andre områder: Kanskje staten skulle stoppe å utstede førerekort for et år hver gang 1000 mennesker hadde brutt fartsgrensen. Stenge polet for et år hver gang et antall mennesker hadde kjørt i fylla. Hvis et antall brukere bryter retningslinjene her på forumet, løser det noe som helst om vi nekter nye brukere å registrere seg et år? Geir de va egentlig ikke det eg mente, men det blei bare krøll med de innlegget litt vanskelig å avgi svar siden eg ikke kan innvandrings saker helt etter detalj. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 de va egentlig ikke det eg mente, men det blei bare krøll med de innlegget litt vanskelig å avgi svar siden eg ikke kan innvandrings saker helt etter detalj. Men likevel så uttaler du deg skråsikkert om at de fleste asylsøkere er her på falske premisser? Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Han har da lov til å uttale seg uansett premisser.. Og dere som leser det har lov til å mene hva dere vil om kredibiliteten på hans meninger og argumenter. Alle har lov til å ta feil, alle tar feil men ikke alle er "voksne" nok til å inrømme det. Men over til saken, dette har ikke så mye med den nåværende innvandringen å gjøre men den som har vært, som det tidligere har blitt påpekt i denne threaden så har innvandringen blitt redusert (i min mening i altfor liten grad). Men det handler mer om hvor mange det allerede er her når SV kan drive valgkamp i Pakistan og bruke ressurser og penger på å reise dit (syns de klager på at noen parti har mye mer penger til valgkamp og de er imot valgreklame på TV pga rike parti osv, men de har fortsatt råd til det der) så må det nesten bety at de mener å kunne sanke masse stemmer hjemme i Norge på dette (og kanskje fremtidige stemmer??). Lurer på om Høyre eller FRP kunne reist til et europeisk land eller amerika og tjent stemmer på dette i like stor grad som SV tror dem kan tjene på sin Asia/Norge valgkamp? Når SV i tillegg til å drive norsk valgkamp i pakistan/india sier at pakistanere har bygd opp Norge så blir jeg litt paff, hvorfor sier de ikke dette om alle de eldre som virkelig har bygd opp norge. Greit at vi hadde arbeidsinnvandring, men som tidligere sagt var dette i så små mengder at de kan knapt regnes med i den store sammenhengen og enda mindre kan vi tilegne dem overskrifter som at de spilte en stor rolle i dette. Vis vi bruker etterkrigstiden som en start på oppbygningen av norge så tok det ganske lang tid før "innvandringen" tok til på midten av 60 tallet til den fikk en liten boost på 70 tallet og det var de som nå ligger på eldrehjem og er oldeforeldre, besteforeldre som bygde opp dette landet industrielt sett før oljen kom ikke innvandrerene. Geir snakker som om han har levd i 100 år, skjønner noen av poengene hans også. Jeg er vel bare en unggutt på 27 år og fikk lite av 70 tallet med meg. Men jeg har levd så lenge at jeg ser store forskjeller i norge fra 90 til 05 og enda større fra 87/88 til 05. Har alltid vært samfunns engasjert og ser at utviklingen i Norge har gått totalt i feil retning parallelt med innvandringsøkningen. Da snakker jeg om kriminalitet og sammfunnsproblemer. Dette ser tydeligvis ikke SV og mange andre i dette landet, enten det eller så overser dem det fordi dem er redde for å bli stemplet som rasister. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 de va egentlig ikke det eg mente, men det blei bare krøll med de innlegget litt vanskelig å avgi svar siden eg ikke kan innvandrings saker helt etter detalj. Men likevel så uttaler du deg skråsikkert om at de fleste asylsøkere er her på falske premisser? Vel, jeg har vel egentlig svart på det samme. Jeg påstår de fleste er her på falske premisser. De er her som lykkejegere. (Vel, ekte nok premisser for deres del. De vil jo "flykte" fra den fattigslie tilværelsen i hjemlandet.) De som tror noe annet kan umulig ha noen kontakt med asylsøkere selv. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Han har da lov til å uttale seg uansett premisser.. Ja det har han og alle andre. Så lenge det ikke er i strid med retningslinjene da. Men det er klart at dersom man (tenker ikke på noen spesielt) snakker om ting man ikke har greie på må man antagelig finne seg i at folk sier "Jamen, han har jo ingen klær på." Skjønt denne moderator sloss for å få folk til å kommentere sak og ikke person. Alle har lov til å ta feil, alle tar feil men ikke alle er "voksne" nok til å inrømme det. How true! Ydmykhet er mangelvare her, skråsikkerheten regjerer. Det kommer kanskje av alderen, eller kanskje det er symptomatisk for samfunnet idag. Det gode er at det virker som flere "bryr seg" i dag enn på lenge. Men det kan jo kanskje være denne motviljen dere har for å være "politisk korrekte" - i begge retninger - som gjør at mange snakker i store bokstaver og skriver med vannfast tusj. Det kan jo hende at det politisk korrekte er korrekt av og til... Selv er jeg ikke så opptatt av å ha rett. Det er viktigere at ting blir rett, og om jeg må innrømme at jeg tar feil for at det skal skje så får det være sånn. Geir snakker som om han har levd i 100 år, skjønner noen av poengene hans også. Jeg er vel bare en unggutt på 27 år og fikk lite av 70 tallet med meg. LOL! Jeg gjør visst det! Nei da, jeg er bare halvveis til 100 ennå. Men jeg var ung og skulle redde verden på 70-tallet. Det gikk bare så måtelig bra, så da bestemte jeg meg for å bruke noen år på å finne ut hvorfor det ikke lykkes. Det er utrolig hva man kan lære hvis man bare er villig til ta feil... En ting alderen har gitt meg er omgang med mange ulike mennesker. Når man er ung omgir man seg med likesinnede, og da er det lett for at fordommene får grobunn. Enten det er mot innvandrere, kristne, rikfolk, sosialklienter, samer, bønder eller gothere, det er lett å danne seg meninger om og uttale seg skråsikkert om det man bare kjenner fra ingressene i VG. Når jeg begynte å jobbe, og studere, og jobbe igjen ble jeg nødt til å forholde meg til folk på en annen måte. Jobben har for eksempel de siste 10 årene brakt meg til USA jevnlig. Tidligere var min oppfatning av amerikanere nokså lik den mange gir uttrykk for her. Mange av de fordommene raknet når jeg ble kjent med folk der borte. På samme måte har jeg kjent og jobbet med pakistanske arbeidsinnvandrere, politiske flyktninger og andre, og fått noen av fordommene mot dem satt i perspektiv. Og jeg har sett mange av mine politiske med- og motstandere fra de hine år utvise stor politisk og sosial mobilitet og kaste alle sine prinsipper overbord. Jeg var en av dem. Det har overbevist meg om at det ikke finnes absolutte sannheter i politikk og samfunnsdebatt. Den erkjennelsen kommer med alderen. Så får dere unge heller mene at vi har solgt sjela vår og fortsette med sprit-tusjen... Geir Lenke til kommentar
Danko Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 kan tenke meg minimum 50% av alle asyl søkere har jukset seg inn i landet. Hvilket grunnlag baserer du dette på? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Vel, jeg har vel egentlig svart på det samme. Jeg påstår de fleste er her på falske premisser. De er her som lykkejegere. (Vel, ekte nok premisser for deres del. De vil jo "flykte" fra den fattigslie tilværelsen i hjemlandet.) De som tror noe annet kan umulig ha noen kontakt med asylsøkere selv. Joda, det kan de. De har bare ikke vært i kontakt med de samme asylsøkerne som du har vært. Kanskje noen av de jeg har møtt istedet, som har sitte fengslet og blitt mishandlet i hjemlandet av politiske grunner (både i Asia og Latin-Amerika), som fortsatt ikke kan uttale seg offentlig etter flere år i frie Norge fordi familien fortsatt befinner seg i hjemlandet. Men som jobber og sliter og sparer penger så de skal ha en startkapital den dagen familien får komme etter. (Siden Norge idag krever at man skal kunne forsørge familien før man tillater familiegjenforening.) De "fleste" er i denne sammenheng et upresist statistisk begrep. Det egner seg til å gi et inntrykk av et betydelig antall uten at man behøver dokumentere det. Jeg kan ikke dokumentere det motsatte, så din påstand får stå for det den er verd... Geir Lenke til kommentar
howzer Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2005 (endret) Er det ingen som ser et aldri så lite problem med at Halvorsen driver valgkamp i Pakistan? Hvem er det egentlig Halvorsen skal representere som politiker? Hva slags samfunn er det hun vil ha? Har hun i det hele tatt noen anelse om hvordan Pakistan er, hva slags samfunn og skikker de har der? Jeg får en vond smak i munnen av Halvorsens utilslørede flørting med en viss folkegruppe for å få så mye støtte som mulig her i landet. Endret 27. juli 2005 av howzer Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Er det ingen som ser et aldri så lite problem med at Halvorsen driver valgkamp i pakistan? Hvem er det egentlig Halvorsen skal representere som politiker? Hva slags samfunn er det hun vil ha? Har hun i det hele tatt noen anelse om hvordan Pakistan er, hva slags samfunn og skikker de har der? Nei, jeg ser ikke noe problem med det. Halvorsen representerer SV, hverken mer eller mindre. Som partileder og kandidat på deres liste står hun til ansvar for partiets sentralstyre, ikke for forum.hardware.no. Hun kan kle seg i burkha og drive valgkampen sin fra hovedkvarteret til Taliban hvis hun og partiet vil, men da får hun ikke min stemme. (Den får hun forsåvidt ikke i noe fall.) Om hun vil markere seg som innvandrernes kandidat i Oslo er det helt greit. Jeg ser et problem med at noen ønsker å bestemme hvordan politikere i et demokrati skal drive sin valgkamp. Om du derimot synes det er galt av politiske grunner så er det greit nok. Da kan du jo argumentere for hvorfor. Å diskutere det er greit, så vi vet mer om hvem vi stemmer på. Om dere synes det er dumt, så ikke stem på dama da vel... Og ja, hun vet nok godt hva slags samfunn Pakistan er. Det tiltror jeg henne. Og det er ingenting ved hennes besøk som sier at hun ukritisk godtar alle sider ved pakistansk kultur. Men skal man påvirke andre kulturer må man ha en dialog med dem. Så får man heller ta sjansen på å bli litt påvirket selv. Og i motsetning til oss andre har hun jo faktisk vært der... Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå