Gå til innhold

Dagbladet.no sine beregninger rundt supermaskiner.

Anbefalte innlegg

Det er foreløpig ikke kalkulert nøyaktig hvor sterk maskinen vil bli i forhold til dagens hjemme-PCer, men den skal bli 73 ganger sterkere enn Blue Gene - som i 2004 var 2 millioner ganger bedre enn en vanlig hjemme-PC.

Dagbladet.no, som ikke har noen superdatamaskin til sin disposisjon, kalkulerer dermed Japans nye drøm til å bli 176 ganger sterkere enn butikk-PCene man fikk i fjor. Om det er like imponerende i 2010 får tiden vise.

Hva sier dere? Skal vi gå sammen og tilby dem å bygge en maskin som er 200 ganger sterkere enn en butikkPC? Den maskinen de her snakker om skal jo koste mellom 4,7 og 5,9 milliarder kroner, så hva om vi gir dem litt avslag? 4 milliarder kroner for en maskin som er 200 ganger sterkere enn dagens butikkPC, vi bygger den på la oss si fire år og så deler vi brukerne på HW.no pengene? Høres ut som god butikk for meg? :p

Seriøst; skal man være teknojournalist hadde det vært greit med en kalkis.

-KJ

EDIT: De vanlige typoene

Endret av jevel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes jeg bør ha fus på en ekstra andel siden det var min idè, da... :)

-KJ

I følge mine beregninger blir koster 200 pc'er a 20.000,- kr omtrent 4 millioner. Deler vi resten på 2 blir det 2,348 milliarder på hver, men siden du kom på ideen, kan du få 2,396 milliarder, så får jeg klare meg med de ynkelige 2,3 milliardene som blir igjen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...