bobca Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Har ekserimentert litt med å lage en "mindre" potetkanon. Har laget det av en 1 og 1/2 halv liters flaske. ut av toppen av flaska stikker et veldig godt festet jernrør, ganske tykt og solid. langt nede på flaska stikker et annet kort jernrør ut, for å fylle på gass, øverst på det jernrøret er det en lukkbar ventil. Mitt problem er anntenning, har noen et forslag hvordan det kan virke? Med en land peislighter eller en grill starter? Og vil dette funke? Trenger mange råd nå på forhånd takk Lenke til kommentar
FLuAA Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) Til å tenne bruker du de duppedittene inni lightere uten flint som gir gnist. Lag et lite hull slik at ledningene kommer på innsiden og knappen utfor. Endret 26. juli 2005 av FLuAA Lenke til kommentar
bobca Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) Vil ikke dette miske trykket som skal skapes inni flaska for mye? Er newbie her da:p Og hvordan burde jeg holde flaska når jeg fyller på gass? Og skal gjenstanden som skal spytes ut tette røret mens man fyller gass sånn at ingen lekker ut? OG MEST AV ALT, HAR STØRRELSEN PÅ KAMRET NOE VESENTILIG Å SI? ERGO VIL KAMRET SPRENGES ISTEDET FOR SKYTE UT GJENSTANDEN HVIS DET ER FOR STORT?! Endret 26. juli 2005 av bobca Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) kjøp en sånn lang gassgrill lighter, så åpner du den og separerer de to ledningene. så borrer du 2 små hull i flasken og stikker ledningene nedi med ca 0.5 cm avstand. knappen teiper du fast utenfor. trykk og voila. men husk at en potetkanon må luftes gjennom for hvert skudd. fordi alt oksygenet blir brendt opp når du fyrer av. og desto mere spray betyr ikke desto større smell. forholdet mellom luft og gass må være passe for optimal effekt Endret 26. juli 2005 av Henrik2k Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Ja, jeg ville også betenke meg når det gjelder kammereksplosjon, spesielt når du bruker metall. Eksploderer hele stasen, bør du være langt unna. Det jeg har lest om potetkanoner er nokså rette rør av plast, langt mindre volum enn det du beskriver over. Jeg har selv satt av diverse plastflasker med gass, min erfaring er at 1.5 liter er farlig mye. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 du kan skru inn to skruer i hver sin side av røret slik at den nesten er nær hverandre midt inni rører (2-4mm klaring ca). også kobler du skruene som stikker ut på hver side av røret til noe som lager en gnist (lighter, grilltenner ect.) Isteden for det ventilasjonsrøret tror jeg det ville være enklere hvis du heller har en form for "kork" du kan skru på på enden av kanoen (altså i motsatt ende av der poteten kommer ut). Denne burde jo selvsagt være riktig dimmensjonert Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 1.5 liter er langt ifra for mye. jeg har en poterkanon med plastkammer som rommer nesten 4 liter. er riktignok ganske tykk plast...... men har laget av 1.5 litersflaster før. funker fett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå