garrasjen Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Hoved oppgaven er å presse LUFT inn i motoren, DYSENE blir styrt av "hjernen" som bestemmer hvor mye BENSIN som skal sprøytes inn. De første turbobilene hadde Turbo og sugeforgasser (f.eks BMW 2002 Turbo) og da ble både luft og bensin dratt igjennom turboen. Det var vanskelig å kontrollere og eterhvert gikk man over til "trykkforgassere" dvs. Forgasseren sto på trykksiden av turboen. Det ble bedre, men det beste er innsprut. Var en periode på 80 tallet turbobiler ble levert med såkalt K-jetronic (mekanisk sprut) men fra omtrent 90 og utover kom alle med elektroniske sprut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå