Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi lavtrykks turbo


Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Har en nabo som har en Audi A4 1996 modell, med dumpventil.

Jeg vet at Audi begynte med lavtrykks turbo i 96, delvis pga av at denne turboen var mye bedre enn Corado G60 sin.

 

Jeg lurte på om jeg kunne få tatt på en Dumpventil på en annen Audi A4 som er uten turbo ? Og hvor ska jeg sette den på ? Og kan noen forklare meg hvordan det funker ?

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

OT - Hvor mange HK blir det med Dumpventil og Chipptrimming på en Audi A4 som har org. 140-150hk ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo alltids prøve å sette dumpventilen rett etter eksosmanifoilen

siden det er godt med trykk der, men det er bare noe jeg hører rånerene har snakket om :p Hvor lenge dumpventilen overlever

600grader+ er høyst usikkert, og faren for å bli Co forgiftet pga

dette er også til stede. Om det funker? har ingen anelse.

Lenke til kommentar
Hei

 

 

Har en nabo som har en Audi A4 1996 modell, med dumpventil.

Jeg vet at Audi begynte med lavtrykks turbo i 96, delvis pga av at denne turboen var mye bedre enn Corado G60 sin.

 

Jeg lurte på om jeg kunne få tatt på en Dumpventil på en annen Audi A4 som er uten turbo ? Og hvor ska jeg sette den på ? Og kan noen forklare meg hvordan det funker ?

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

OT - Hvor mange HK blir det med Dumpventil og Chipptrimming på en Audi A4 som har org. 140-150hk ?

og corrado g60 har heller ikke turbo

Lenke til kommentar
Det at du må la den stå å gå på tomgang, har kun noe å gjøre med om du har turbo-timer eller ikke..

 

Hvordan dette funker på kompressor vet jeg lite om, men går ut i fra at det er noe lignende..

på min volvo 245 tic,så skal den stå og gå på tomgang noen minutter etter at jeg har kjørt.

spesielt når den har blitt kjørt litt hardt.

hvis man ikke gjør det,så kan man fort få turbo havari,dette pga av varme.

dette gjelder vel stort sett gamle turbo biler,uten vann avkjøling på turbo.

Lenke til kommentar

Dump, popoff(popoff har egentlig med eksosen å gjøre) og alle de andre tingene den blir kalt er en ventil som slipper ut trykket som oppstår mellom turboen og gasspjedet når man stenger det mens turboen fortsatt lader. Dvs. stort sett ved giring. Den blir aktivert av vakumet som oppstår i innsugsmanifolden når gasspjeldet lukkes.

 

Grunnen til at man ikke ønsker trykk mellom turboen og gasspjeldet er at hastigheten på turboen vil gå ned og den kan i værste fall gå istykker pga. mottrykket som oppstår.

 

Man har vel to grunntyper: Resirkulerende og ikke resirkulerende Dump. Den Ikke resirkulerende slipper trykket rett ut, og lager derfor en "Pyssshhhh" lyd som høres godt Alle rånere liker denne. Ulempen er at Motoren har regnet med den luften som slippes ut og får derfor mer bensin enn den skal.

Den resirkulerende sender luften tilbake på sugesiden til turboen akkurat som en loop, og motoren får da riktig mengde luft. Den blir stort sett brukt orginalt på de fleste turbobiler.

 

En popoff er en ekstra Ventil som sitter mellom eksosmanifolden og turboen i tileggg til wastegaten. Den har som oppgave å lede eksosen forbi turboen hvis det oppstår for høyt trykk i eksosmanifolden. Den er regulert av en fjær som gir etter ved et fast innstilt trykk.

 

Wastegaten sitter sammen med turboen og bestemmer ladetrykket, den bestemer hvor mye av eksosen som ledes inn i turbinen og dermed farten/ladetrykket på turboen.

 

Corrado G60 har kompressor, og den trenger også slik som turboen gjør kjøling etter bruk. Spesielt hvis man bruker den hardt :D

 

Turbotimer er en smart ting som holder motoren i gang en stund etter man skrur av tenningen. Den kan også brukes på biler med kompressor.

Lenke til kommentar

 

Var det sånn at en resirkulerende ventil bruker mer bensin ?

Resirkulerende og ikke resirkulerende Dump. Den Ikke resirkulerende slipper trykket rett ut, og lager derfor en "Pyssshhhh" lyd som høres godt Alle rånere liker denne. Ulempen er at Motoren har regnet med den luften som slippes ut og får derfor mer bensin enn den skal.

 

Men det er jo som sagt ikke et minus. om maskin får luft i tillegg så går den jo bare bedre ;)

Lenke til kommentar

 

Var det sånn at en resirkulerende ventil bruker mer bensin ?

Resirkulerende og ikke resirkulerende Dump. Den Ikke resirkulerende slipper trykket rett ut, og lager derfor en "Pyssshhhh" lyd som høres godt Alle rånere liker denne. Ulempen er at Motoren har regnet med den luften som slippes ut og får derfor mer bensin enn den skal.

 

Men det er jo som sagt ikke et minus. om maskin får luft i tillegg så går den jo bare bedre ;)

:!: Problemet er jo bare at den luften som blir sluppet ut ikke kommer inn i motoren igjen.... Den går rett ut i friskluft...

Lenke til kommentar

G60 er kompressor ja eller en rar form for kompressor, vis du ser på virkningsgrad er turbo på hele 80% og en kompressor på ca 70% og så kommer G-laderen på 60%.

En g-lader(reimdrift) virker jo sånn at der e en roterene scroll på en eksentrisk aksling som kompemerer luft g-laderanim.gif

så er der kompessor(reimdrevet)her er det 2 varianter: Skrukompressor ,her er det 2 "pastaskruer" som ligger inntilverandre og kompremerer luft compressor_cutaway.jpg

Så er der "turbokompressor, virker likt som en vanlig turbo bare at den er drevet av reim ikke eksostrykk som vanligt turbo-vs-kompressor_1.jpg

Turbo er jo en aksling me 2 turbiner på som jobber me hverandre,så fort den får eksotrykk på den enne turbinen er den andre turbinen me på og kompremere luft turbo-vs-kompressor_2.jpg

Er ikke farlig me for mye bensin så lenge der er øvetrykk(turbo/kompressor) er bare kjekkt det, komer det flammer ut potta di.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...