TanglewoodD Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Hei Har en nabo som har en Audi A4 1996 modell, med dumpventil. Jeg vet at Audi begynte med lavtrykks turbo i 96, delvis pga av at denne turboen var mye bedre enn Corado G60 sin. Jeg lurte på om jeg kunne få tatt på en Dumpventil på en annen Audi A4 som er uten turbo ? Og hvor ska jeg sette den på ? Og kan noen forklare meg hvordan det funker ? ------------------------------------------------------------------------------------------------- OT - Hvor mange HK blir det med Dumpventil og Chipptrimming på en Audi A4 som har org. 140-150hk ? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) ikke mulig å benytte dumpveintil på en bil uten turbo. da hensikten med dumpventil er å slippe ut trykket som generes av turboen fort ut. Endret 25. juli 2005 av freddy85 Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 hmm.. Ja, det var det jeg tenkte. Hvordan er det egentlig Dumpventilen funker ? Bruker utblåsingen til Turboen og plystrer bare ? Det er vel ikke lov og sette på en turbo og dumpventil vel ? Dekker Forsikring dette ? Lenke til kommentar
Authority Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Jeg lurte på om jeg kunne få tatt på en Dumpventil på en annen Audi A4 Du får sikkert lov til å ta på en om du spør pent, eventuellt betaler littegranne for opplevelsen... Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Du kan jo alltids prøve å sette dumpventilen rett etter eksosmanifoilen siden det er godt med trykk der, men det er bare noe jeg hører rånerene har snakket om Hvor lenge dumpventilen overlever 600grader+ er høyst usikkert, og faren for å bli Co forgiftet pga dette er også til stede. Om det funker? har ingen anelse. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Hei Har en nabo som har en Audi A4 1996 modell, med dumpventil. Jeg vet at Audi begynte med lavtrykks turbo i 96, delvis pga av at denne turboen var mye bedre enn Corado G60 sin. Jeg lurte på om jeg kunne få tatt på en Dumpventil på en annen Audi A4 som er uten turbo ? Og hvor ska jeg sette den på ? Og kan noen forklare meg hvordan det funker ? ------------------------------------------------------------------------------------------------- OT - Hvor mange HK blir det med Dumpventil og Chipptrimming på en Audi A4 som har org. 140-150hk ? og corrado g60 har heller ikke turbo Lenke til kommentar
Mato Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 du får ikke mere hk av og montere dump på turboen , det du kan er og justere turbo trykket lit lenger pga mindre påkjeninger på diverse plasser som jeg ikke kommer på hva heter Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 hmm. Jeg vet du ikke får mer Hk av dumpventil. Har ikke Corrado G60 en turbo ? De måtte gå minst 2min når du parkerte for at du skulle smøre den. Riktig ? hmm. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Har ikke Corrado G60 en turbo ? De måtte gå minst 2min når du parkerte for at du skulle smøre den. Riktig ? Den har kompressor. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Det at du må la den stå å gå på tomgang, har kun noe å gjøre med om du har turbo-timer eller ikke.. Hvordan dette funker på kompressor vet jeg lite om, men går ut i fra at det er noe lignende.. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Det at du må la den stå å gå på tomgang, har kun noe å gjøre med om du har turbo-timer eller ikke.. Hvordan dette funker på kompressor vet jeg lite om, men går ut i fra at det er noe lignende.. på min volvo 245 tic,så skal den stå og gå på tomgang noen minutter etter at jeg har kjørt. spesielt når den har blitt kjørt litt hardt. hvis man ikke gjør det,så kan man fort få turbo havari,dette pga av varme. dette gjelder vel stort sett gamle turbo biler,uten vann avkjøling på turbo. Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Dump, popoff(popoff har egentlig med eksosen å gjøre) og alle de andre tingene den blir kalt er en ventil som slipper ut trykket som oppstår mellom turboen og gasspjedet når man stenger det mens turboen fortsatt lader. Dvs. stort sett ved giring. Den blir aktivert av vakumet som oppstår i innsugsmanifolden når gasspjeldet lukkes. Grunnen til at man ikke ønsker trykk mellom turboen og gasspjeldet er at hastigheten på turboen vil gå ned og den kan i værste fall gå istykker pga. mottrykket som oppstår. Man har vel to grunntyper: Resirkulerende og ikke resirkulerende Dump. Den Ikke resirkulerende slipper trykket rett ut, og lager derfor en "Pyssshhhh" lyd som høres godt Alle rånere liker denne. Ulempen er at Motoren har regnet med den luften som slippes ut og får derfor mer bensin enn den skal. Den resirkulerende sender luften tilbake på sugesiden til turboen akkurat som en loop, og motoren får da riktig mengde luft. Den blir stort sett brukt orginalt på de fleste turbobiler. En popoff er en ekstra Ventil som sitter mellom eksosmanifolden og turboen i tileggg til wastegaten. Den har som oppgave å lede eksosen forbi turboen hvis det oppstår for høyt trykk i eksosmanifolden. Den er regulert av en fjær som gir etter ved et fast innstilt trykk. Wastegaten sitter sammen med turboen og bestemmer ladetrykket, den bestemer hvor mye av eksosen som ledes inn i turbinen og dermed farten/ladetrykket på turboen. Corrado G60 har kompressor, og den trenger også slik som turboen gjør kjøling etter bruk. Spesielt hvis man bruker den hardt Turbotimer er en smart ting som holder motoren i gang en stund etter man skrur av tenningen. Den kan også brukes på biler med kompressor. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 29. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2005 Kompressor var det ja .. Var det sånn at en resirkulerende ventil bruker mer bensin ? Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Som Leo sier, ingen forskjell på bensinforbruk, men motoren har ikke godt av for mye bensin Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 30. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2005 Var det sånn at en resirkulerende ventil bruker mer bensin ? Resirkulerende og ikke resirkulerende Dump. Den Ikke resirkulerende slipper trykket rett ut, og lager derfor en "Pyssshhhh" lyd som høres godt Alle rånere liker denne. Ulempen er at Motoren har regnet med den luften som slippes ut og får derfor mer bensin enn den skal. Men det er jo som sagt ikke et minus. om maskin får luft i tillegg så går den jo bare bedre Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Var det sånn at en resirkulerende ventil bruker mer bensin ? Resirkulerende og ikke resirkulerende Dump. Den Ikke resirkulerende slipper trykket rett ut, og lager derfor en "Pyssshhhh" lyd som høres godt Alle rånere liker denne. Ulempen er at Motoren har regnet med den luften som slippes ut og får derfor mer bensin enn den skal. Men det er jo som sagt ikke et minus. om maskin får luft i tillegg så går den jo bare bedre :!: Problemet er jo bare at den luften som blir sluppet ut ikke kommer inn i motoren igjen.... Den går rett ut i friskluft... Lenke til kommentar
rallyeraider Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 G60 er kompressor ja eller en rar form for kompressor, vis du ser på virkningsgrad er turbo på hele 80% og en kompressor på ca 70% og så kommer G-laderen på 60%. En g-lader(reimdrift) virker jo sånn at der e en roterene scroll på en eksentrisk aksling som kompemerer luft så er der kompessor(reimdrevet)her er det 2 varianter: Skrukompressor ,her er det 2 "pastaskruer" som ligger inntilverandre og kompremerer luft Så er der "turbokompressor, virker likt som en vanlig turbo bare at den er drevet av reim ikke eksostrykk som vanligt Turbo er jo en aksling me 2 turbiner på som jobber me hverandre,så fort den får eksotrykk på den enne turbinen er den andre turbinen me på og kompremere luft Er ikke farlig me for mye bensin så lenge der er øvetrykk(turbo/kompressor) er bare kjekkt det, komer det flammer ut potta di. Lenke til kommentar
Kriwin Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Vist ikke DET var lærerikt om Turbo så vet ikke jeg! Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 31. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2005 Egentlig ikke Altså, det var bare ulike turboer og forskjell mellom turbo og kompressor, greit nok. Men er ikke hovedoppgaven til en turbo/kompressor og få mer luft og bensin inn i kammret så det blir mer effekt ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå