Gå til innhold

Altfor blasse bilder med Canon EOS350D

Anbefalte innlegg

Hei

Fikk masse gode råd her når jeg spurte om kamera/linse til innendørs bruk så jeg prøver meg igjen.

Kjøpte et Canon EOS 350D og en linse Canon 100mm f.2, har tatt en del bilder på konserter (uten blitz) og veldig mange av dem ble altfor lyse, ellers ble de skarpe og fine. Hadde ISO 1600 først men prøvde etterhvert med 800 uten at det ble noen stor forskjell. Hva kunne jeg ha gjort for at de ikke skulle bli så lyse ?

Også bilder jeg tok utendørs med en annen linse (i ganske sterkt sollys) ble veldig blasse i fargene, ble litt skuffet over det. Her brukte jeg ISO 400 eller 200.

Kan enda ikke noe særlig om å ta bilder i RAW format men hvis jeg hadde gjort det hadde det da vært mulig å forbedre bildene (mer enn jeg kan nå) etterpå ?

Takknemlig for svar og gode råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro du kan gjøre mye med bildene i Photoshop eller tilsvarende, justere Levels, justere kontraster, justere farger osv. USM eller oppskarping, er også nødvendig på bilder tatt med dslr

Om du synes bildene blir for lyse, kanskje du burde bruke en annen lysmålemetode? Antar at du har brukt standard evaluerende måling, selv bruker jeg oftest sentrumsdominert gjennomsmitt når det er store kontraster mellom motivet og omgivelsene rundt, prøv også partiell måling, dette er ca 9% av midten av bildet, rundt det midtre fokuspunktet

Lenke til kommentar

Mitt forslag i sterkt sollys er å bruke et pola-filter. Dette gir deg et mye mykere bilde med bedre kontraster og bedre fargemetning + at det fjerner endel reflekser. Har akkurat bestillt et slikt selv og venter i spenning på å prøve det ute i sommersola.

Bruk et sirkulært pola-filter på et zoom objektiv (dette kan justeres for riktig mengde lys/reflekser som slipper gjennom) og AF fungerer som vanlig.

Lenke til kommentar

Sjekk at du bildefilene dine ikke starter med _ i navnet. Hvis de gjøre det så bruker du adobergb og det ser alltid blasst ut på skjermen dersom man ikke vet hva man gjør og har satt opp hele fargesystemet riktig.

Lenke til kommentar
Hei

Fikk masse gode råd her når jeg spurte om kamera/linse til innendørs bruk så jeg prøver meg igjen.

Kjøpte et Canon EOS 350D og en linse Canon 100mm f.2, har tatt en del bilder på konserter (uten blitz) og veldig mange av dem ble altfor lyse, ellers ble de skarpe og fine. Hadde ISO 1600 først men prøvde etterhvert med 800 uten at det ble noen stor forskjell. Hva kunne jeg ha gjort for at de ikke skulle bli så lyse ?

Også bilder jeg tok utendørs med en annen linse (i ganske sterkt sollys) ble veldig blasse i fargene, ble litt skuffet over det. Her brukte jeg ISO 400 eller 200.

Kan enda ikke noe særlig om å ta bilder i RAW format men hvis jeg hadde gjort det hadde det da vært mulig å forbedre bildene (mer enn jeg kan nå) etterpå ?

Takknemlig for svar og gode råd.

Jeg vet ikke om du har vært å "klusset" med parameterene i menyene.

Der kan man velge hvor mye kontrast , fargestyrke og skarphet som kameraet skal behandle internt.

Sjekk i brukermanualen , gå inn i menyen og finn parametre.

Når jeg fotograferer i jpg , bruker jeg å ha alle parametrene på normal (0) , da har du rom for etterbehandling på PCen.

Hvis disse er innstilt på f.eks -3 når det gjelder farge og kontrast kan bildene nok bli veldig blasse og fargeløse.

Prøv deg frem å se forskjellene.

Nå vet jeg jo ikke om det er dette som er problemet , men det var bare noe jeg plutselig kom på.

Lenke til kommentar

Nei jeg har ikke endret på parametrene, de er alle i normal (0).

Når jeg nå har sammenlignet bildene på PC'n og de jeg fikk printet ut så er de som er printet ut (noen av dem ihvertfall) mye blassere enn slik jeg ser dem på PC'n så forhåpentligvis er det der problemet ligger.

Uansett så er bildene tatt på konsert veldig lyse men som noen nevnte her så er det jo der stor kontrast mellom motiv og omgivelsene rundt og det er vel ikke det enkleste sted å ta bra bilder.

Har ikke fått noe svar på det å ta bilder i RAW format, er det stor forskjell på det og annet format ?

Lenke til kommentar

Når jeg nå har sammenlignet bildene på PC'n og de jeg fikk printet ut så er de som er printet ut (noen av dem ihvertfall) mye blassere enn slik jeg ser dem på PC'n så forhåpentligvis er det der problemet ligger.

Uansett så er bildene tatt på konsert veldig lyse men som noen nevnte her så er det jo der stor kontrast mellom motiv og omgivelsene rundt og det er vel ikke det enkleste sted å ta bra bilder.

Har ikke fått noe svar på det å ta bilder i RAW format, er det stor forskjell på det og annet format ?

Da er nok jeg blank for forslag foreløpig , går utifra du har sjekket hvilken lysmålingsform du har stilt kameraet på også , og om hvilken ISO verdi som står.

Bildene i program modus skal jo omtrent være klare til utskrift på ditt utmerkete kamera.

Objektivet ditt er også noe av det beste du kan få tak i.

Så du kan være trygg på utstyret.

Skulle likt å sett bildene dine og fått litt info om innstillingene som ble brukt.

Når det gjelder å fotografere i RAW formatet blir nok ikke eksponeringen så veldig mye anderledes , men du har så mange flere muligheter til å få frem et riktig resultat , slik du vil ha det , i etterbehandlingen på PCen.

Du kan endre både hvitbalanse og forandre eksponeringen med opp mot 1-2 blendere.

Det krever litt trening , men når du tar opptak med RAW , blir også et jpg bilde gjemt sammen med RAW filen slik at du kan bruke den også.

Så det er bare å prøve seg frem , jeg er ennå på litt tynn is i behandling av RAW , men lærer hele tiden.

Og bildene blir bedre i RAW behandlingen , bare synd at filene tar sånn plass på minnekortet.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Kalibrering av skjerm høres ut som en fornuftig ting å se på her....

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvorfor du bruker iso 1600 når du sliter med for lyse bilder? Liker du støy?

Mitt råd er å skru ned isoen til det laveste med mindre du ikke har lys nok til å fryse det du ønsker å ta bilde av. I tillegg bør du justere kontrasten på kameraet opp et hakk eller til normalen hvis den er justert ned fra før av.

Og ja. I mange tilfeller kan kalibrering av skjerm være en god ting!

Lenke til kommentar

Neida er ikke spesielt glad i støy på bildene, det var første gang jeg brukte kameraet og visste ikke at bildene kom til å bli så lyse. Satte ISO så høyt da jeg ikke kunne bruke blitz. Prøvde også ISO 800 uten at det ble noe bedre. Kanskje ISO 400 holder når jeg bruker den linsa.

Ehmm... vet ikke hvordan jeg kalibrerer skjermen men det kan jeg sikkert finne ut.

Lenke til kommentar

ISO 400 i "ganske sterkt sollys" høres ut til å være unødvendig høyt, men det avhenger selvsagt av hvilke lukkertider du ønsker, og største mulige blenderåpning på objektivet. Hvilke innstillinger har du brukt? - P, Tv, Av, motivprogram, manuelt?

Eksponeringskompensasjon på?

Dersom du har stort nok minnekort, anbefaler jeg bruk av RAW. Som andre har sagt her er den største fordelen med RAW-formatet at du bedre kan justere feil eksponering og/eller hvitbalanse.

Ellers kan du benytte "bracketing" dersom du har vanskelige motiver (mht det å få rett eksponering).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...