AudunSæther Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) Hallo amigos. Det har endelig skjedd, det gamle socket a-hovedkortet mitt er erklært dødt. Det betyr at det altså er på tide med noe nytt, men siden det er noen år siden jeg handlet ny hardware, er jeg litt usikker på hva som passer for meg. Jeg er kun på jakt etter hovedkort og prosessor (m/ kjøler). Jeg har fra før 512 MB PC3200 DDR, disker, PSU osv. Så til det store spørsmålet, hva skal jeg velge? Jeg har sett litt på en vanlig P4 til 2k, men såvidt jeg har skjønt er vel ikke det akkurat ett fremtidsrettet kjøp. Jeg driver ikke så veldig mye med spilling, men siden jeg ikke vil investere i ett nytt skjermkort må jeg ha ett HK som støtter AGP. Jeg driver stort sett med webutvikling, men vil kunne få bruk for å kompilere noe større programvare (Linux). Pris? Tja.. maks 5000 for HK, CPU og kjøler, helst mindre. EDIT: jeg har hørt rykter om at X2 kommer til å gå kraftig ned i pris, da er kanskje det noe å vurdere? Hva med Pentium D ? Endret 26. juli 2005 av Izte Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2005 Bump! Ingen som har noen synspunkter for meg å ta med i vurderingen? Lenke til kommentar
usæl-gesæl Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 om som du sier du brukern mest til kontor arbe og slik ..så kan du nok pent slappe av og nøye deg me en av de billige intel prosessorene..asus er et kjent og pålitelig merke..ang hovedkort... Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Pentium D er ikke mulig pr idag hvis du tenker å beholde det minnet du har, og har heller ikke hørt om HK med AGP som støtter dual. Koster noe over 800 for 1GB med DDR2 ram så det er fortsatt overkommelig pris i forhold til X2, og dine 512MB er for lite uansett synes jeg. Legg til ca 550 for et 6200TC kort, da blir det ca 5000 med en D 820. Lenke til kommentar
Eyvind Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 må si meg enig me th-3 der ass... pentium d 820 er billig og god. du bør goså ha 1gb ram.. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Jeg har sånn halveis sett meg ut disse tre delene, om de passer, er det greit? Hva med CPU-kjøler, bør jeg investere i noe "kraftigere" ? CPU: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309926&s=sc Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310087&s=sc Minne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308934&s=sc Lenke til kommentar
P4niX Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Du er vel klar over at det hovedkortet der ikke har AGP? Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Ja, jeg er det. Det ser vel ut til at jeg blir nødt til å kjøpe meg ett PCI-E kort. Foreløpig slenger jeg vel bare inn ett gammelt PCI, til pengene strekker til. Ellers? Er det kortet noe tess? Hva med minnet? Jeg er ingen overklokker, så det trenger man vel ikke å bekymre seg for. Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Minnet er sikkert bra. Selv har jeg enda dårligere DDR2 minne på Dualn, twinmos PC4300, kosta bare 730 kr for 2x512MB for noen uker siden og virker upåklagelig. Skal bytte til corsair når jeg får råd, 5400UL til 3000. Har samme chipset på hovedkortet mitt, Abit AL8, litt dyrere enn Asus og har bare en ide-port. Disse 945p chipsetta er antagligvis ikke så gode som 955X men er mer enn bra nok og nesten samme funksjonalitet, Matrix Raid osv, har det som trengs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå