tkorsvold Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) Hei folkens, Jeg skal kjøpe et speilreflekskamera i gave til faren min når han fyller 60 i januar. Trenger litt hjelp til å velge. Faren min kan ta bilder, men han er vant til å bruke filmbaserte kamera fra tidenes morgen. Det vil si at han kan lukker, blender, lysmåler og fokus, og det er det. Derfor er jeg på utkikk etter et kamera som er enkelt i bruk. I tillegg synes jeg kameraet bør oppfylle et par andre krav: * En god søker eller LCD-skjerm. Minst 200.000 bildepunkter - det må jo være mulig å se om bildet er i fokus. * bra oppløsning - 6 megapiksler er et absolutt minimum, helst mer. * kvalitetsopptikk. Jeg betaler heller tusenlappen ekstra for å få en pakke med skikkelig opptikk. Zoom er forresten ikke strengt tatt nødvendig. Skal jo bli bedre med fast brennvidde. * Ikke ALT for tungt og stort. Litt størrelse er ok, men ikke gigantisk! * Pris: helst under 10 000 kr. Noen meninger om hva jeg bør kjøpe? mvh Thorstein Korsvold Endret 25. juli 2005 av tkorsvold Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Nå er jo dette diskutert i det vide og brede her allerede, så et søk etter en Canon/Nikon diskusjon hadde sikkert hjulpet det mye. Men som en liten (personlig) veiledning... * En god søker eller LCD-skjerm. Minst 200.000 bildepunkter - det må jo være mulig å se om bildet er i fokus. Svar: Dette trenger du ikke tenke så mye på. Du kan ikke bruke LCD-skjermen til annet enn å sjekke hvordan bildet er blitt etter at det er tatt. Du ser ingen ting på LCD-skjermen før det. Årsaken ligger ganske enkelt i hvordan en DSLR fungerer. * bra oppløsning - 6 megapiksler er et absolutt minimum, helst mer. Svar: De fleste av dagens kameraer oppfyller dette kravet. * kvalitetsopptikk. Jeg betaler heller tusenlappen ekstra for å få en pakke med skikkelig opptikk. Zoom er forresten ikke strengt tatt nødvendig. Skal jo bli bedre med fast brennvidde. Svar: Om bildene blir teknisk sett bedre med fast brennvidde eller zoom blir stadig diskutert. Det ser vel ut som de fleste er enige om at dyre objektiver med fast brennvidde gir det beste resultatet, men det betyr heller ikke at gode zoom-objektiver er direkte dårlig. Kjøp det som dekker ditt (gammern's) behov best. Da blir dere nok mest fornøyd begge to. * Ikke ALT for tungt og stort. Litt størrelse er ok, men ikke gigantisk! Svar: De fleste DSLRi den priskategorien du nevner er omtrent like store og omtrent like tunge. Ikke noe å bekymre seg så alt for mye om. Dessuten kommer det mye, myyyyyyyyye, utstyr i tillegg til selve kameraet som skal bæres på. Objektiver, blitz, stativ, diverse småting...så størrelsen og vekten på selve kamerahuset er altså ikke så forferdelig avgjørende. * Pris: helst under 10 000 kr. Svar: Canon og Nikon (samt noen andre merker) kjemper om det samme markedssegmentet. Alle har modeller som koster rundt 8.000 inkl. et helt brukbart objektiv. Du kommer ganske sikkert til å få en haug med tips fra merke-entusiaster enten det er Canon, Nikon eller andre. Og alle mener at "sitt" merke er best. Uansett hvilket merke du kjøper er det fotografen som tar bildene, ikke kamera... Litt mer info: Jeg har selv Nikon D100 med en del dingser. Skulle jeg kjøpt på nytt hadde det antageligvis blitt et nytt D100, rett og slett fordi det fungerer veldig bra. Men tipset for din gamle far blir allikevel Nikon D70 med Nikon 18-55mm i kit. Enten D70 slutter med "s" eller ikke. Eller Canon 350D med sitt kit-objektiv. Som andre får tips om, stikk i nærmeste butikk der de fører begge modeller og hold de i hånda, prøv de litt, bla litt i menysystemene og kjøp det du liker best. Begge er nemlig helt supre kameraer. Lykke til, og gratulerer med din far. Han blir sikkert fornøyd med gaven. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Støtter rogkas sitt forslag, men ville gått for 18-70 objektivet i stedet. Det er av en høyere kvalitet enn 18-55. Både Canon og Nikon sitt 18-55 objektiv er laget for å være billigst mulig. Til under 10.000 kroner, mener jeg D70/D70s med 18-70 er en meget god pakke. Godt kamerahus, og god optikk. Men det viktigste er å føle og kjenne på kameraet. Det man føler seg mest hjemme med, er det man bør kjøpe. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Støtter rogkas sitt forslag, men ville gått for 18-70 objektivet i stedet. Det er av en høyere kvalitet enn 18-55. Både Canon og Nikon sitt 18-55 objektiv er laget for å være billigst mulig. Til under 10.000 kroner, mener jeg D70/D70s med 18-70 er en meget god pakke. Godt kamerahus, og god optikk. Men det viktigste er å føle og kjenne på kameraet. Det man føler seg mest hjemme med, er det man bør kjøpe. ooppsss...min feil...enig med Afseth om objektiv...skulle selvfølgelig være 18-70... beklager Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 [...] Men tipset for din gamle far blir allikevel Nikon D70 med Nikon 18-55mm i kit. Enten D70 slutter med "s" eller ikke. Eller Canon 350D med sitt kit-objektiv. [...] Nikon D50 bør også vurderes. Litt enklere og rimeligere enn D70s, men får bra omtale hos DPReview: http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/ Det du da sparer kan jo brukes på bedre optikk eller større/flere minnekort. Både for Canon EOS 350D og Nikon D50 bør du vurdere noe bedre enn kit-objektivet på 18-55mm. D70/D70s har et bedre kit-objektiv som godt kan brukes på D50. Ellers har valg av objektiv vært debattert mange ganger både her og på DPReview, så sjekk arkivene. Lenke til kommentar
kawak Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Jeg ville helt kalrt hatt litt is i magen og ventet en god stund med å kjøpe noe hvis det ikke skal gis bort før i januar. Konkurrasen blir bare tøffere og tøffere mtp digi speilref. og de neste kompakt 8 mp superzoom kamerane virker så imponerende at her kan mye skje. Jeg har også stor tro på samarbeidet mellom Konica Minolta og Sony når det gjelder digi speilref. Sony har ressursene til å lage noe utenom det vanlige. Se hva som skjedde med Ericsson etter sony "reddet" dem. Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 Ja, det er sant. Panasonic Lumix DMC-LX1 (se link under) http://www.akam.no/artikkel/17721 er j ofor eksempel en interessant kandidat å titte på når den kommer i butikkene. Takk for mange svar forresten! mvh Thorstein Korsvold Lenke til kommentar
Pulsar Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 * kvalitetsopptikk. Jeg betaler heller tusenlappen ekstra for å få en pakke med skikkelig opptikk. Zoom er forresten ikke strengt tatt nødvendig. Skal jo bli bedre med fast brennvidde. Svar: Om bildene blir teknisk sett bedre med fast brennvidde eller zoom blir stadig diskutert. Det ser vel ut som de fleste er enige om at dyre objektiver med fast brennvidde gir det beste resultatet, men det betyr heller ikke at gode zoom-objektiver er direkte dårlig. Kjøp det som dekker ditt (gammern's) behov best. Da blir dere nok mest fornøyd begge to. Med mulig unntak av ultravide brennvidder, så er vel sjelden diskusjonen om dyre/billige zoomobjektiver er like bra som dyre objektiver med fast brennvidde, men heller om dyre zoomobjektiver er like bra som rimelig objektiver med fast brennvidde. Når jeg snakker om bra, så snakker jeg forøvrig ikke om konstruksjonskvalitet i dette tilfellet. Siden jeg er Canon mann, så kan jeg nevne EF 50 F1,4 USM, EF 50 1,8 USM, EF 85 F1,8 USM og EF 100 F2,8 USM Macro. Ikke mange, om noen, zoomobjektiver som kan måle seg med disse når det gjelder detlajgjengivelse og autofokushastighet. Unntakene som muligens er bra nok er zoomobjektiver i L klassen som ofte betegnes som "nesten like bra". Snakker da f.eks om EF 24-70 F2,8 L USM og EF 70-200 F2,8 USM L (IS), men disse ligger i en helt annen prisklasse enn det det er snakk om her (koster over 10k begge to). * En god søker eller LCD-skjerm. Minst 200.000 bildepunkter - det må jo være mulig å se om bildet er i fokus. Svar: Dette trenger du ikke tenke så mye på. Du kan ikke bruke LCD-skjermen til annet enn å sjekke hvordan bildet er blitt etter at det er tatt. Du ser ingen ting på LCD-skjermen før det. Årsaken ligger ganske enkelt i hvordan en DSLR fungerer. Det du sier om LCD skjermen stemmer (foreløpig, kommer nesten garantert til å endre seg), men det er uansett litt viktig å tenke på søkeren. DSLR i prisklassen vi diskuterer her er ikke kjent for å ha bra søkere (Pentax mulig unntak?), og er man vant til søkere fra filmbaserte SLR, så vil man nok mislike det mye mindre søkerbildet på billige DSLR. Men for de aller fleste så veier digitalfunksjonene høyere enn søkeren... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Det du sier om LCD skjermen stemmer (foreløpig, kommer nesten garantert til å endre seg) Noen gang prøvd å holde et tungt speilreflekskamera med objektiv en viss avstand foran deg, så du kan se rett på skjermen og fortsatt holde det stødig? Det egner seg rett og slett ikke til dette. For å forhindre uskarpe bilder, så må man holde det slik at det hviler mot hodet mens du ser i søkeren. Med søkeren på speilrefleks har du mye bedre kontroll over hvordan bildet blir, enn å se på en LCD skjerm. Inne i kameraet står speilet som speiler bildet fra linsen opp i søkeren foran bildebrikken. Når man tar bildet, felles speilet opp lenge nok til at bildet kan påvirke bildebrikken, og detter deretter ned igjen. En funksjon som gjør at speilet holdes oppe kan nok komme, men å hele tiden holde bildebrikken aktiv sliter på denne. Mulig det kommer mulighet til å søke med LCD skjermen, men det er strengt tatt ikke nødvendig da det ikke har noen spesiell praktisk betydning, det er faktisk vanskeligere, og om det kommer så er det de billigste det kommer på først... for det er førstegangskjøpere av speilreflekskamera som vil ha det... fordi de tror å søke med LCD skjermen er bedre enn søkeren... Jaja, så feil kan man ta. Lenke til kommentar
Pulsar Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Det du sier om LCD skjermen stemmer (foreløpig, kommer nesten garantert til å endre seg) Noen gang prøvd å holde et tungt speilreflekskamera med objektiv en viss avstand foran deg, så du kan se rett på skjermen og fortsatt holde det stødig? Det egner seg rett og slett ikke til dette. For å forhindre uskarpe bilder, så må man holde det slik at det hviler mot hodet mens du ser i søkeren. Med søkeren på speilrefleks har du mye bedre kontroll over hvordan bildet blir, enn å se på en LCD skjerm. Inne i kameraet står speilet som speiler bildet fra linsen opp i søkeren foran bildebrikken. Når man tar bildet, felles speilet opp lenge nok til at bildet kan påvirke bildebrikken, og detter deretter ned igjen. En funksjon som gjør at speilet holdes oppe kan nok komme, men å hele tiden holde bildebrikken aktiv sliter på denne. Mulig det kommer mulighet til å søke med LCD skjermen, men det er strengt tatt ikke nødvendig da det ikke har noen spesiell praktisk betydning, det er faktisk vanskeligere, og om det kommer så er det de billigste det kommer på først... for det er førstegangskjøpere av speilreflekskamera som vil ha det... fordi de tror å søke med LCD skjermen er bedre enn søkeren... Jaja, så feil kan man ta. Fullstendig klar over ulempene, men tror fremdeles at det vil bli vanlig med tiden. Har jo allerede kommet på ett kamera (20Da) hvor speilet er delvis gjennomsiktig. Riktignok er dette ett spesialkamera, men viser at det lar seg gjøre. Jeg tror mange ønsker seg live LCD skjerm, og førsteman som leverer noe slikt vil trolig sette i gang ballen. Håper i og for seg at jeg tar feil... Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Det du sier om LCD skjermen stemmer (foreløpig, kommer nesten garantert til å endre seg) Noen gang prøvd å holde et tungt speilreflekskamera med objektiv en viss avstand foran deg, så du kan se rett på skjermen og fortsatt holde det stødig? Det egner seg rett og slett ikke til dette. For å forhindre uskarpe bilder, så må man holde det slik at det hviler mot hodet mens du ser i søkeren. Med søkeren på speilrefleks har du mye bedre kontroll over hvordan bildet blir, enn å se på en LCD skjerm. Inne i kameraet står speilet som speiler bildet fra linsen opp i søkeren foran bildebrikken. Når man tar bildet, felles speilet opp lenge nok til at bildet kan påvirke bildebrikken, og detter deretter ned igjen. En funksjon som gjør at speilet holdes oppe kan nok komme, men å hele tiden holde bildebrikken aktiv sliter på denne. Mulig det kommer mulighet til å søke med LCD skjermen, men det er strengt tatt ikke nødvendig da det ikke har noen spesiell praktisk betydning, det er faktisk vanskeligere, og om det kommer så er det de billigste det kommer på først... for det er førstegangskjøpere av speilreflekskamera som vil ha det... fordi de tror å søke med LCD skjermen er bedre enn søkeren... Jaja, så feil kan man ta. Fullstendig klar over ulempene, men tror fremdeles at det vil bli vanlig med tiden. Har jo allerede kommet på ett kamera (20Da) hvor speilet er delvis gjennomsiktig. Riktignok er dette ett spesialkamera, men viser at det lar seg gjøre. Jeg tror mange ønsker seg live LCD skjerm, og førsteman som leverer noe slikt vil trolig sette i gang ballen. Håper i og for seg at jeg tar feil... Hadde vært meget praktisk viss skjermen hadde vært roterbar , ellers er vel nytten ganske begrenset. Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 [...] Har jo allerede kommet på ett kamera (20Da) hvor speilet er delvis gjennomsiktig. [...] Speilet er ikke mer gjennomsiktig enn på et vanlig SLR. Det som er spesielt med EOS 20Da er for det første at det er uten IR-filter foran sensoren. For det andre kan speil og lukker låses opp slik at man kan fokusere ved hjelp av LCD-skjermen. Mer her: http://www.bobatkins.com/photography/digital/eos20da.html (Strengt tatt har vel alle moderne SLR speil med delvis gjennomsiktige soner, på grunn av autofokus-sensorene.) Lenke til kommentar
Pulsar Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 [...] Har jo allerede kommet på ett kamera (20Da) hvor speilet er delvis gjennomsiktig. [...] Speilet er ikke mer gjennomsiktig enn på et vanlig SLR. Det som er spesielt med EOS 20Da er for det første at det er uten IR-filter foran sensoren. For det andre kan speil og lukker låses opp slik at man kan fokusere ved hjelp av LCD-skjermen. Mer her: http://www.bobatkins.com/photography/digital/eos20da.html (Strengt tatt har vel alle moderne SLR speil med delvis gjennomsiktige soner, på grunn av autofokus-sensorene.) Det står i pressemeldingen at 20Da har gjennomsiktig speil, men som du sier står det også at speilet kan låses for manuell fokusering via LCD. Litt forvirrende muligens, spesiellt siden jeg ikke har sett noen hands-on erfaringer med kameraet ennå. Spiller i og for seg liten rolle, det er muligheten til å bruke LCD skjermen som søker jeg ville fremheve. Hvordan de løser det spiller ikke så stor rolle. Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2005 Takk uansett for mange gode innspill. Skal ta en grundig titt på Nikon D70s ihvertfall, og så får jeg bare avvente nye modeller som kommer på markedet i løpet av høsten. mvh Thorstein Korsvold Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Du glemmer å nevne hva slags kamera din far hadde før. Om det er Nikon kjøp Nikon.. om Canon kjøp Canon osv.. Alle meninger her er subjektive og begge kjøpene er veldig bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå