tsunammi2k Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Har nettopp kjøpt en bok for å lære meg C++, men boka nevner ingen compilers eller linkers jeg bør bruke. Hva anbefaler dere? Tenker bare på Visual C++ jeg. Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 I Windows er Dev-C++ fint. Til linux bruker vi g++. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Jepp! g++ - kompilator, ld - linker, gdb - debugger og scons - build system! Lenke til kommentar
tsunammi2k Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 mener Windows nå da. Dev-C++ compiler og linker visst. Lenke til kommentar
Darkshade Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Dev c++ http://bloodshed.net Lenke til kommentar
Kenti Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Må man kompilere med gcc for å kjøre programmet på en unix-maskin? Man kan ikke kompilere med f.eks. Dev-C++, og kjøre programmet på en unix-maskin? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Må man kompilere med gcc for å kjøre programmet på en unix-maskin? Man kan ikke kompilere med f.eks. Dev-C++, og kjøre programmet på en unix-maskin? Det enkleste er å kompilere på den plattformen programmet skal brukes. GCC er gratis, bra og finnes til de fleste plattformer. Men det finnes også komersielle alternativ, uten at jeg har oversikt over disse. Om man kompilerer på en annen plattform, for eksempel kompilerer et MAC program på linux, eller et linux program under windows, trenger man en kompiler som støtter krysskompilering. Om Dev-C++ støtter krysskompilering aner jeg ikke. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Må man kompilere med gcc for å kjøre programmet på en unix-maskin? Man kan ikke kompilere med f.eks. Dev-C++, og kjøre programmet på en unix-maskin? Det enkleste er å kompilere på den plattformen programmet skal brukes. GCC er gratis, bra og finnes til de fleste plattformer. Men det finnes også komersielle alternativ, uten at jeg har oversikt over disse. Om man kompilerer på en annen plattform, for eksempel kompilerer et MAC program på linux, eller et linux program under windows, trenger man en kompiler som støtter krysskompilering. Om Dev-C++ støtter krysskompilering aner jeg ikke. dev-c++ bruker gcc så den støtter krysskompilering, du må bare velge og overstyre build komandoen. Lenke til kommentar
eigan Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Må man kompilere med gcc for å kjøre programmet på en unix-maskin? Man kan ikke kompilere med f.eks. Dev-C++, og kjøre programmet på en unix-maskin? Det enkleste er å kompilere på den plattformen programmet skal brukes. GCC er gratis, bra og finnes til de fleste plattformer. Men det finnes også komersielle alternativ, uten at jeg har oversikt over disse. Om man kompilerer på en annen plattform, for eksempel kompilerer et MAC program på linux, eller et linux program under windows, trenger man en kompiler som støtter krysskompilering. Om Dev-C++ støtter krysskompilering aner jeg ikke. dev-c++ bruker gcc så den støtter krysskompilering, du må bare velge og overstyre build komandoen. Hvilket program bruker man til mac da? Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 (endret) Jeg vil også anbefale dev-c++! Jeg synes i hvertfall det er mye lettere å bruke enn gcc. Du slipper å skrive inn en kommando hver gang du skal kompilere og kjøre, bare trykk f9 isteden. Dessuten har dev-c++ et veldig fint "oppdaterings- og tillegsinstalleringsystem". Hvis du f.eks skal prøve deg på SDL eller OpenGL er det bare å trykke: Verktøy -> Søk etter programoppdateringer -> check for upadates Så velger du hvilken pakke du vil ha og så blir den installert helt av seg selv. I de andre kompilatorene må du drive å styre med å finne zip'er, pakke dem ut, sortere dem og putte dem i riktige mapper. Det er mye slit og jobb. EDIT: Skriveleif Endret 5. september 2005 av nahoy Lenke til kommentar
Peter Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Hva gjør du dersom du vil ha en bibliotek som ikke dev-c++ har direkte støtte for? Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Da tror jeg det er mulig å gjøre det på den vanskelige måten. Legge filene i include- og lib-mappene. Men det meste finnes allikevel i som såkalte "devpacks" du kan laste ned og installere gjennom dev-c++ sitt eget verktøy. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Da tror jeg det er mulig å gjøre det på den vanskelige måten. Legge filene i include- og lib-mappene. Men det meste finnes allikevel i som såkalte "devpacks" du kan laste ned og installere gjennom dev-c++ sitt eget verktøy. Det er det jeg mener. Når du driver med C++, og vil unngå å finne opp hjulet på nytt hver gang, så må du gjennom den "vanskelige" veien. På en måte ser jeg fordelen med Dev-C++ sitt pakkesystem, men på en annen måte bare utsetter det problemene der og da Lenke til kommentar
genstian Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Da tror jeg det er mulig å gjøre det på den vanskelige måten. Legge filene i include- og lib-mappene. Men det meste finnes allikevel i som såkalte "devpacks" du kan laste ned og installere gjennom dev-c++ sitt eget verktøy. har prøvd Dev-C++ og den manglet ca 90% av alt jeg ville ha OFF: Det er menneskelig å feile, men for totalt sammenbrudd trengs det en datamaskin med Windows eller et veldig usikkert FS(som FAT og NTFS). Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Da tror jeg det er mulig å gjøre det på den vanskelige måten. Legge filene i include- og lib-mappene. Men det meste finnes allikevel i som såkalte "devpacks" du kan laste ned og installere gjennom dev-c++ sitt eget verktøy. har prøvd Dev-C++ og den manglet ca 90% av alt jeg ville ha OFF: Det er menneskelig å feile, men for totalt sammenbrudd trengs det en datamaskin med Windows eller et veldig usikkert FS(som FAT og NTFS). Ja, noen ting må du gjøre på den vanskelige måten. Men det er også en avdeling som heter "community devpaks", der finnes mye mer. Noen ting er også gjemt inni større pakker med villedende navn. SDL_ttf lå f.eks i "allegro font"-pakken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå