Gå til innhold

Multiboot av Windows XP og Windows 98SE

Anbefalte innlegg

Hei,

Har eit problem med booting av Windows 98 på ein pc som skal primært kjøre windows xp pro.

Slik her problemet:

Eg laga 3 partisjona C,D og E, alle blei orginalt formatert med FAT32. Etter det installerte eg windows 98SE på E fordi det blei problem dersom eg installerte Windows XP på C før eg installerte Windows 98SE.

Så etter at eg hadde installert windows 98SE på E installerte eg Windows XP pro på C. Når eg då skulle kjøre windows 98 igjen, kom det ikkje opp noken boote liste der eg kunne velge å kjøre windows 98 i steden for å starte opp XP. Så eg tenkte at det skulle gå fint å redigere oppstartsfila og legge inn at det skulle gå ann å velge windows 98 fra boote lista...

Noken som kan hjelpe meg med å finne ut ka eg skal skrive for at den skal dukke opp på list?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt burde dette legges inn i boot.ini:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows 98SE"

Ta kopi av boot.ini før du gjør endringer, og sjekk at Win98 bruker \Windows som oppstartskatalog. Forutsetter også att alle partisjonene ligger på samme harddisk.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

hei. hvorfor installerte du ikke Windows 98 på C: og Windows XP på E: istede. jeg ville tatt den gamleste av Windowsene på C: og den nyeste på en annen partisjon. f. eks E:

selv har jeg kjørt dualboot Windows 2000 og Windows XP. da hadde jeg Windows 2000 på C: og Windows XP på D: greit å enkelt. funka fint som fy det. ikke noe kluss. husker også at jeg kjørte både trippel og 4x Windows på samme maskina. gamleste først og den nyeste sist.

Lenke til kommentar

Denne feilen er som oftest som følge av feil i boot.ini-filen. Får du denne feilen når du booter WinXP og/eller Win98SE? Hvordan ser din boot.ini-fil ut nå? Hvilke typer partisjoner er C, D og E (primary/logical)?

Har du ikke lenger tilgang til boot.ini, så kan du boote til Recovery Console fra XP-CD'n, og copiere tilbake kopien du forhåpentligvis tok. Ellers er løsningen (Recovery Console):

Attrib -H -R -S C:\Boot.ini

DEL C:\Boot.ini

BootCfg /Rebuild

Fixboot

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil, så skal "multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)" brukes til de NT basterte Windows'ene :p For 9x og ME tror jeg det er så enkelt som: X:\Windows\ eller X:\

( X = Stasjonsbokstaven der du har Windows :p )

Er ikke helt sikker, men jeg holdt på å knota med dette selv for noen år siden og da fant jeg ut dette :p

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke husker feil, så skal "multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)" brukes til de NT basterte Windows'ene :p For 9x og ME tror jeg det er så enkelt som: X:\Windows\ eller X:\

Du har nok nesten rett ser jeg, etter å ha lett litt i gammel dokumentasjon. Det skal være

E:\="Microsoft Windows 98SE"
.

Dette forutsetter dog att det eksisterer en c:\bootsect.dos-fil. Hvis denne ikke eksisterer, så blir ting litt mer komplisert.

Lenke til kommentar

Prøvde det siste du, SofTest, anbefalte. Det som skjedde var at datamaskina berre restarta.

Noken fleire løysinga?

Eg kunne jo installert windows 98 på ein av dei gamle pcaen eg har ståande her heime, og deretter installere windows xp gjennom windows 98 og når det er ferdig kan eg sjekke ka det står i oppstartsfila til windows xp. Men det er slikt som blir mykje ork, så om noken hadde andre tips hadde det vært flott!

Lenke til kommentar

Eneste mulighet til å få dette til å fungere da, er å få opprettet en bootsect.dos-fil. Du kan da boote Win98, slik at du får tilgang til e:\. Foreslår du bruker en Win98-diskett. Hvis du ikke har en slik, last ned en fra Bootdisk.com. Når du har kommet inn på e:\ (der Win98 er installert) i DOS, kjører du følgende kommandoer:

DEBUG 
L 100 4 0 1 
N bootsect.dos 
RCX 
200 
W 
Q 

Vær nøye, og trykk enter etter hver linje. Når dette er gjort, skal du ha en fil som heter bootsect.dos på roten av e:. Denne kopierer du til roten av c:. Hvis alt er gjort riktig, så skal du nå kunne boote Win98.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...