Gå til innhold

Er man dum hvis man stemmer på NKP?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg s posten til Xvani om FRP, og tenkte at jeg kunne lage en lik.

 

I denne tråden står det, bla litt ned:

http://forum.amobil.no/index.php?showtopic=399658&st=80

 

Da lurer jeg på er det dumt å stemme på NKP? (Bortsett fra at man på en måte gir stemmen til et parti som aldri vinner valget). Isåfall, hva er dumt?

 

Jeg vil ikke ha noen kommentarer, som: "Alle som stemmer NKP er dumme!"

Vær litt serøis!

Endret av CheGuevara
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man er ikke dum fordi man stemmer på et parti som ikke er på stortinget. Alle er nødt til å stemme på det partiet som er rett for dem selv. Selv er "mitt" parti på stortinget, men jeg ville stemt på dem selv om de skulle finne på å rykke ut derfra en dag.

 

Stem NKP du, hvis det er rett for deg. :thumbup:

Lenke til kommentar
Ok, da er jeg overbevist! Blir NKP til Høsten.

Gjør det du, dersom du mener det er riktig for deg. :thumbup:

 

Men er du sikker på at de stiller liste i ditt fylke?

De stiller vist kun i 11 fylker, mener jeg, hvilke vet jeg ikke eksakt.

Endret av [Protus]
Lenke til kommentar

Det som er dumt er vel først og fremst at det er et kommunistisk parti, som går inn for planøkonomi. Det ville ruinere vår velstand, og på sikt gjøre Norge til et u-land. Alle - absolutt alle - land der kommunisme har vært brukt som styringsform over tid har gått fullstendig på ræva økonomisk.

Lenke til kommentar
' date='26/07/2005 : 00:43']
Ok, da er jeg overbevist! Blir NKP til Høsten.

Gjør det du, dersom du mener det er riktig for deg. :thumbup:

 

Men er du sikker på at de stiller liste i ditt fylke?

De stiller vist kun i 11 fylker, mener jeg, hvilke vet jeg ikke eksakt.

Jada, det har jeg sjekket, kommer i fra Oslo.

Lenke til kommentar
Det som er dumt er vel først og fremst at det er et kommunistisk parti, som går inn for planøkonomi. Det ville ruinere vår velstand, og på sikt gjøre Norge til et u-land. Alle - absolutt alle - land der kommunisme har vært brukt som styringsform over tid har gått fullstendig på ræva økonomisk.

Nå tror jeg du skal holde deg for god til å gjøre dette om til atter en tråd om hvorvidt kommunisme er en dårlig deal eller ei. CheGuevara lurte på om det var dumt av han å stemme på at såpass lite parti, ikke om partiet i seg selv hadde en politikk som enkelte misliker, selv om du kanskje hadde sett at han stemte på Høyre eller det som verre er (i mine øyne) Frp.

 

CheGuevara: Stem det partiet som er rett for deg. Alt annet står det ikke respekt av.

Lenke til kommentar
Det som er dumt er vel først og fremst at det er et kommunistisk parti, som går inn for planøkonomi. Det ville ruinere vår velstand, og på sikt gjøre Norge til et u-land. Alle - absolutt alle - land der kommunisme har vært brukt som styringsform over tid har gått fullstendig på ræva økonomisk.

Det var ikke det jeg spurte om, men takk for at du varsler meg, men jeg tror nok ikke det vil skje dersom NKP kommer inn på stortinget.

Endret av CheGuevara
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si dum, men heller bruke et uttrykk som 'lite i kontakt med virkeligheten'.

 

Begrunnelse:

 

1.

Kommunisme, selv om det er en fin ide, kan ikke fungere fordi mennesket er egoistisk i seg selv. Man tar først vare på seg selv, sin familie, sine venner osv., og da KAN logisk sett ikke kommunisme fungerer fordi hele grunntanken er at alle skal dele på alt uhildret.

 

2.

Kommunistregime etter regime har fallt fordi de ikke fungerte. De som fungerte en stund gjorde dette ved å bruke sterke undertrykkende midler ovenfor befolkningen. Det blir alltid totalitære systemer der individuell frihet er meget begrenset.

 

3. Å stemme på et parti man vet ikke kommer inn på tinget er, dersom man ønsker å påvirke måten landet styres på, fåfengt. Man kan selvfølgelig håpe at mange nok stemmer, men sannsynligheten er liten. Dersom man ønsker å markere et standpunkt er det jo greit, men det har man lite igjen for egentlig.

 

Håper du ikke synes jeg var usakelig nå, men det er nå en gang sånn jeg ser det, og det er mitt svar på ditt spørsmål.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke stemme RV, de er vel større enn NKP uansett? :shrug:

(og hva er forresten forskjellen på dem, hvis det er noen)

Forskjellen på NKP og RV er at RV er mest vendt mot den kinesiske kommunismen, og NKP mot den russiske. På en måte er jo disse to partiene fiender. Fordi RV er vel AKPml?

 

Kanskje ikke fiender, men de er nok ikke samarbeids partnere, som AP og SV.

Lenke til kommentar
Nå er visst CheGuevara under 18, så det er skolevalg det er snakk om. Ingenting å bekymre seg for, folkens... Det er mange som er radikale og skal redde verden når de er unge, mange her inkludert ;)

That's true. Men ikke lenge til jeg velge. Neste valg.

 

BTW

'Howzer' hvis jeg ikke husker helt feil, så var du en av de som kalte NKP velgerne "usmarte".

 

Edit:

Jeg har ALDRI sagt at jeg skal redde verden (men jeg ville ikke hatt noe i mot det :p) og hvis je skulle ha gjort det, så ville jeg ha gjort det på en annen måte, men det er en annen diskusjon. (slutt)

Endret av CheGuevara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...